handdator

Visa fullständig version : servo problem



rug
2007-06-26, 09:55
Hej!

Har en Golf VR6 syncro from 98 (MK3) som har ryckig servo. Ibland funkar den, iblan inte, men oftast så fungerar det ryckigt. Styrningen återgår inte heller till centrum, utan att man själv drar tillbaka den dit.

Remmen är ok, ingenting läcker och servopumpen har jag bytt i hopp om att det skulle vara den... Är det bara styrväxeln kvar det kan vara fel på, eller sitter det fler delar i styrningen det skulle kunna vara?

/Calle

razer
2007-06-26, 12:08
Är det länge sedan du gjorde hjulinställning?

Är fjäderbenslagren hela?

rug
2007-06-26, 12:29
Hjulinställningen gjordes förra året. Har inte kollat fjäderbenslagren. Låter ju iofs lite logiskt. Innan servon gick sönder hade jag ett knarrande ljud när jag vred på ratten. Nu är det borta, men servon fungerar kast. Låter det rimligt?

/Calle

razer
2007-06-26, 12:45
Om styrningen inte går tillbaka som den ska kan det ju vara lagret, det är ju ganska lätt att kolla i alla fall.

rug
2007-06-26, 15:00
kanske en dum fråga, men hur kollar man lätt att det är lagren?

/Calle

razer
2007-06-26, 16:35
Om man lossar muttern som håller fjäderbenet i motorrumet och sen hissar upp bilen kan man känna hur lagret känns.

rug
2007-07-20, 12:50
Om man lossar muttern som håller fjäderbenet i motorrumet och sen hissar upp bilen kan man känna hur lagret känns.

Tydligen lättare sagt en gjort detta... Min mutter sitter så jävla hårt att den inte går att få loss. Använder rätt verktyg och allt, tar i som en tjur men ändå så vill den inte. Så nu har jag ingen insexa att hålla mot längre eftersom kanterna blev metallflis.

Jag börjar bli så otroligt trött på den här bilen. Allt bara går sönder, och när det gör det så har man bara sönder fler grejer när det ska repareras...

/Calle

rug
2007-07-20, 17:21
Med lagom mycket våld, en mutterknackare, en hel del nya delar + lite tur så fick jag ihop grejerna.

Alla mekar jag pratade med trodde att det var styrväxeln, men det verkar ha varit fjäderbenslagret.

Bara att vänta på att nästa sak går sönder, eller att jag hinner hitta en ny bil...

/Calle