handdator

Visa fullständig version : Hög tomgång på 16v, hjälp!



gnytt
2010-02-21, 21:37
Börjar bli riktigt tråkigt det här.

Bilen: golf gti 16v 90,a med ke-jetronic

Tomgången ligger på 1500v/min när bilen är varm och typ 1750v/min när den är kall.

Vad finns att göra?

Saker som är gjorda:
Nyrenoverad fördelare med ny hallgivare (kan jag ha satt innersta tapphjulet ett halvt varv fel?)
Ny tändspole
Ny tändkabel mellan fördelare och tändspole övriga kablar uppmätta med gott resultat (ca 6,14kohm)
Alla vakumslangar bytta (kan jag satt någon vakumslang fel?)
Satt stora insuget, har bytt till original med ny packning, samt nya spridartätringar
Bytt bränslehuvudet samt kringutrustning och kört igenom bränslerengöring
Ställt co-skruven, ställer jag den på ca 5mA som den ska vara ökar tomgången något
Tomgångsskruven i spjällhuset är inskruvad till max
Hittar inget ställe den reagerar på startgas.
Misständer eller bluddrar inte.
Bägge tempgivarna bytta (ej den bruna)
Nytt fördelar lock och rotor

Kan det vara ett jordfel?
Annat kabelfel?
Kabelfel till spjällägesgivaren?
Händer sällan men ibland att instrumenthusbelysningen blinkar eller slocknar till men bara kort.
Om nu en kabel är kass, var ska jag börja leta med tanke på bekymmerna?

Mycket tacksam för en lösning.

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-21, 22:31
Klassiska frågan, hur har du ställt tomgången? Stroboskoplampa?

Den ska vara ca 6 grader före ÖDP när vakuumslangen är igentäppt från styrenheten till insuget. Testat att dra ut kontakten på tomgångsmotorn?

gnytt
2010-02-22, 03:35
Förmodar du menar hur jag ställt tändningen, just nu har jag bara ställt den på känn men ska ställa den med stroboskoplampa, dock står den som den stod innan jag tog ut den och renoverade den. Kan få ner tomgången genom att vrida fördelaren motsols men då känns och hörs motorn mer orkeslös?

Drar jag ur kontakten till tomgångsmotorn faller tomgången kanske 100v/min alltså till ca 1450v/min?

Klöddar jag lite med kontakten till spjälllägesgivaren så kan den falla typ 150-200v/min för att sedan öka igen. Ena kabeln var av så skarvade på den igen utan några större förändringar, även skarvad på båda kablar till tempgivaren till styrboxen.

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-22, 08:30
Hmm, hur är det med tomgångsskruven? Hur ser spjällhuset ut inuti?

Är det möjligt att det kan vara glapp vid kontakten?

räserfinne
2010-02-22, 10:38
Hade liknade dilemma på min Corrado, försvann helt när jag röck bort alla vacuumslangar och ersatte med nya - Vips så gick som den skulle efter en grundinställning.

gnytt
2010-02-22, 15:16
Tomgångsskruven har jag inskruvad till max, skruvar jag ut den höjer jag tomgången, spjällhuset såg fint ut, hade av det i går och bytte packningar när jag bytte insug?

Har bytt vakumslangarna,skulle vara om jag satt någon vakumslang fel kanske, kan detta påverka? Den lilla grunkan som sitter bakom luftfiltret, där ena vakumslangen går till spjällhuset, en går ner mot kolkanistern och en slang går till en 3-delning. Är en pil in på ena anslutningen, vilken av slangarna skall vara där?

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-22, 20:32
Kolla så att hålet i bottnet av kolfiltret är tätt, mitt var inte det och det var en trevlig överrasking. Det är faktiskt lättare att visa med bild var vakuumslangar går men ska försöka förklara.

Den stora som går från insuget går till bromsservo och det är 2st som går från den. Ena som är närmast insuget ska gå till styrenheten och den andra till MFA (hastighetsmätaren). Sen från spjällhuset som du sa till den lilla enheten (kommer inte ihåg namnet nu). Och den sista från luftfilter boxen till bränsletrycksregulator (vad fan den nu heter). hatar att Haynes har inget som har KE-jet att göra, precis som att den inte existerat!!!


Det är vad jag kommer ihåg. Dock tycker jag att det är konstigt att tomgångsskruven är i bottnet.

Ska skicka bild på min motor o visa.

-------

Här är bilden (har bytt slangar, fördelare o andra saker sen bild blev tagen)

http://pici.se/pictures/lCJnCmqgk.jpg

Som sagt:

1. till kolfiltret
2. mellan luftburken och den där metall saken som jag glömt exakta namnet på. (bränsletrycksregulator kanske)
3. till spjällhuset
4. till bromsservo
5. till styrenheten
6. till hastighetsmätaren

Förresten, kan du ta lite bilder på din motor? känner mig ensam med KE-jet, har ingen att jämföra med direkt.

gnytt
2010-02-22, 21:49
Tack så jättemycket. Som jag har det nu har jag:
Den slangen som går mellan bromsventil och luftburk
Bromservo till insug
Närmst insug på bromservoslangen till styrenhet
Närmst bromservon till mfa med en splitt som går till ett utag på gummibäljen vid spjällhuset
Från det andra uttaget på denna bälg till vakumklockan för varm/kallluft på undre delen på luftburken
Från tankångorna till en splitt som går dels till kolfiltret samt till "den lilla enheten/ventilen"
Den tjockare från kolfiltret till en splitt där ena slangen går till gummibälgen på luftvågen och andra slangen går till "den lilla enheten/ventilen"
Samt en som går från spjällhuset till den "lilla enheten/ventilen"

Känns ju helt tokigt om man jämför med din beskrivning:S

Bytte kontakten till spjällägesgivaren idag, blev aningens framgång, den lägger sig på 1000v/min närman startar den sen lägger den sigb på 1500v/min när man kört lite när man sen stannar och låter den stå på tomgång sjunker den ner till 1000v igen efter en liten stund, hoppar även lite imellanåt,vbytte även slangen till till styrenheten?

Mvh/kibbe

Sweeper
2010-02-22, 21:57
Kolla så att spridarna inte är lösa, märkte det på min och har precis bytt alla packningar där och håller tummarna tills jag provar att starta bilen i slutet av denna veckan.

Har en ritning som jag hittade på vwvortex inte så länge sen, vet inte om den hjälper men tycker att den ser nyttig ut iaf. När du säger att slangen till MFA delar sig blir jag lite snurrig. Ska kolla upp den eftersom jag inte kommer ihåg att den gjorde det! dock gör den det enligt ritningen.

http://pici.se/pictures/AETepAFth.jpg

gnytt
2010-02-23, 02:10
Tack igen, ska kolla imorgon men enligt skissen ser det ut som att vakumslangarna går rätt i alla fall.

Bytte spridartätningar för några veckor sedan dock inte dom gröna stöd bussningarna, reagerar inte på startgas där men 2 känns lite lösa som du säger, kanske kan ha något med grejen att göra ändå.

För övrigt bytte jag kontakten till tempgivaren som går till boxen. Nu när jag startar bilen ligger den 1000v/min, ligger hyffsat stabilt där tills jag gasar då lägger den sig på typ 1500v sen ligger den typ där tills jag stannar och stänger av, då jag sedan startar igen ligger den på 1000v igen, lite orolig är tomgången men inte jättemycket.

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-23, 08:40
Så jävla konstigt. Men kan säga så att startgas är nästa bullshit eftersom att jag sett att flera inte fick något resultat när de använde det. Det kan bero på att det inte kommer fram. När det gäller spridarna så kände jag att en var lös men när jag sprutade gas dit så var det ingen skillnad, dock rörde min farsa den och tomgången blev genast ojämn + att om man sprutade in något o rörde så sög den in vätskan (andra gjorde inte det). Dock vet jag inte om set är så i ditt fall, önskar att några andra kunde åsså hjälpa på detta forumet men det känns att ingen kan lösa problem på golf 2 gti 16v...

Förresten, haynes säger att om man kopplar ut tomgångsmotorn så ska tomgången ligga på ca 1000rpm. Om den inte gör det så ska man ställa in den med tomgångsskruven.

gnytt
2010-02-23, 19:54
Jo lite skumt är det. Ska se om jag kan få tag på en uppsättning tätningar till inkl dom tjockare och se vad som händer=) Imed tomgångsskruven är inskruvad till max så går det ju inte att ställa mycket lägre men ska fortsätta felsöka.

Har en hynes också men som du nämner ovan är det som att KE-jetronic aldrig funnits för dom, samt att det är konstigt det inte finns fler som kan detta system eller har några bra tips? Men jätte tacksam för din hjälp i alla fall.

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-23, 20:51
Ja precis, man önskar att det fanns en felsökningsbok till KE-jet som man kunde följa för att hitta fel osv...men det verkar inte vara så lätt :(

och man vill ju helst få svar på alla dessa problem så att man har en aning vad man ska göra nästa gång det händer! börjar bli lite trött på att söka efter svar på forum som leder ingenstans eftersom att personen inte lyckats att lösa problemet och tråden har blivit bortglömd...

Hur gick det med tändningen? kollade du den?

gnytt
2010-02-23, 21:06
Exakt=)
Ska kolla tändningen i morgon, varit på ultraljud idag och kollat vårt lilla tillök så inte blivit så mycket tid över. Ska försöka hinna kolla lite mer på det imorgon.

Mvh/ Kibbe

Sweeper
2010-02-24, 08:07
En annan sak, kallstartventilen, kollat den?