handdator

Visa fullständig version : Friskluftspjäll Golf IV



jockep
2010-02-21, 19:39
Hej. Idag bytte jag mitt cupefilter(friskluftsfilter) såg då att spjället som är under filtret inte var helt öppet.. Det är öppet typ 2cm.
ska de vara så?? prövade ändra på climatronicen till återcirkulation och ändra alla funktioner fram och tillbaks men spjället rör sig inte alls... det ska väl stänga i något läge eller???

Har haft en del problem med imma på rutor så tänkte att jag skulle byta filtret, men kanske är spjället som är problemet... Vad vet jag..

Vad säger ni experter???

Henrik.M
2010-02-21, 19:59
1: Ta ett felminne på klimatanläggningen.

2: Grundinställ spjällen. (VAG-com alt verkstadsdator).

3: Testa och se om det hjälper om inte byt spjällmotor. (Dock får du fram på punkt 1 om någon spjällmotor strular).

Sen ang imma på rutan : Se till att du har torrt golv i bilen även under gummi/tyg mattorna.
Då brukar det imma mindre.
Varm luft stiger uppåt även när den är fuktig.

jockep
2010-02-21, 21:32
okay. ska ta ett felminne på den, har både autocom och vagcom så de är inga problem... Men gjorde en total avläsning förra helgen och då fick jag inte fram några fel alls... men men de kan ju ha dykt upp nu...

Men vad är det som ska reglera det spjället jag pratar om?? Testade röra på de med handen och det sitter typ fast..

Henrik.M
2010-02-21, 21:53
Men vad är det som ska reglera det spjället jag pratar om?? Testade röra på de med handen och det sitter typ fast..

En spjällmotor och man ska inte vrida på dom för hand , då är risken väldigt stor att du vrider sönder spjällmotorn.
Kostar ca 1000:-/st. (sitter 4-5st när du har acc).