handdator

Visa fullständig version : Samlad info om Drivers Cup 2010



Raz
2010-02-21, 18:33
Är det någon mer än jag som tänkt ställa upp och köra några tävlingar i Drivers Cup 2010?
Jag tänkte försöka hinna få klart bilen tills Lundaträffen i April och sen åker jag på minst en Hasslösakörning.

Datum
17/4 Lunda flygfält
29/5 Bivaröds flygfält utanför Knislinge
11/7 Hasslösa flygfält
25/9 Hasslösa flygfält


Drivers Cup:
Vi kommer att köra 4-5st konbaneträffar under 2010 ihop med Opel Sport Club.
Man skall då försöka få ihop så många poäng som möjligt under så många körningar som möjligt.
Mycket fina priser kommer att delas ut till dem 5 första platserna.
Regler och utförande diskuteras just nu mellan OSC och oss.
Så allt är inte klart än, men har ni frågor angående Drivers Cup , maila mig gärna så skall jag försöka svara fredrik.borbos@gtiklubben.nu

En liten inspirationsbild
http://www.gtiklubben.nu/images/traffar/lunda_2009/Lunda2009_17.jpg

Från Lundaträffen 2009

http://www.youtube.com/watch?v=fwcj2XoRhMM

SixPs
2010-02-26, 21:31
Skall försöka hinna köra nån tävling iallafall.... Får se när jag har bilen ihop skruvad igen bara. Skulle vart skoj att köra alla tävlingar, men det räcker nog inte ekonomin till i år tyvärr. Men nån tävling skall det bli.....

Junfors
2010-02-26, 23:21
Båda Hasslösa deltävlingarna är självklara att jag ska göra allt för att delta på och Lunda hade varit grymt roligt med det blir nog inte genomförbart tyvärr.

Borbos
2010-03-10, 08:14
Lite enkelt reglemente inför Drivers Cup

Två klasser, med och utan r-däck (man kan även åka med annat märke men då är man utom tävlan). Krav på medlemskap i klubben. För att fightas i cupen så ska bilen vara av märket Opel/VW eller Opel/VW motoriserat.
Poängsystemet beräknas enligt följande: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Rullande start och rullande målgång. Konor ger 5sek tillägg.
Mest poäng efter alla deltävlingar vinner den åtråvärda bucklan och fina priser.
Skattat och besiktat.

Raz
2010-03-17, 15:30
Hur fungerar det med antalet tävlingar och poäng, räknas alla poäng från alla tävlingar in eller ska man ha chans att vinna trots att man inte kan köra på alla tävlingar?

Lilla_Vargen
2010-04-07, 03:10
Bra och enkelt.

Definiera: rullande start ?!?

Regeltolkning:
En förare kör en bil (vw/opel) med r-däck plockar x poäng
Samme förare kör sin "dragbil"(vw/opel) utan r-däck och plockar x poäng

Sammanställer vi en total segrare eller en i varje klass ?? (Annars är ju ovan ett bra tips till de som kan ;-)

Per--> Du får väl helt enkelt vinna dina race ;-) Tror ändå inte de kommer vara många förare som kör samtliga tillfällen, och om så fallet så är det ju klart värt en buckla bara det !!!

hellebjork
2010-04-12, 11:46
Snart dags! Nån härifrån krokarna, mer än jag, som tänkt åka?

Falcor
2010-04-12, 12:59
Hade helt klart varit kul att prova på Lunda men 44 mil enkel resa i Sciroccon känns lite i mesta laget...

Raz
2010-04-12, 15:08
Hade helt klart varit kul att prova på Lunda men 44 mil enkel resa i Sciroccon känns lite i mesta laget...

Äsch se det som en utmaning! =)

Lilla_Vargen
2010-04-12, 20:43
Vi hade ju en klar vinnare av "långväga finbesök" förra året på Lunda...
Manny som körde 60-65 mil enkel resa för att piska sin 1,8:a utan T, snacka om världsklass !!!

Raz
2010-04-13, 09:49
Nu är det snart dags för Lunda!

Lägger in informationen här också så ingen missar den.

Klockan 09:00 på lördag öppnar grindarna.
Det är gratis att köra om du är medlem i GTI Klubben!

Bilarna kommer besiktas precis som inför en vanlig bankörning så se till att ha bra bromsolja och ordning på bilen. Som vanligt så gäller det att ha heltäckande klädsel, hjälm och handskar.
Alla bilar måste ha presenning under motorn vid parkering! Detta pga miljökrav från Lunda Alliansen som hyr ut flygfältet.

Hur hittar man till Lunda ?

Från Uppsala: Väg 288 mot Östhammar. Cirka 1 mil efter Alunda kommer en 70-sträcka, där den slutar finns en vägskylt, Lunda 6 km. Sväng vänster där och efter 3 km ligger fältet, det går inte att missa.

Från Gävle: Väg 76 mot Östhammar. Vid Börstils kyrka sväng höger mot Uppsala. Cirka 5 km efter Gimo finns en vägskylt, Lunda 6 km. Sväng höger där och efter 3 km ligger fältet, det går inte att missa.

hellebjork
2010-04-13, 11:58
För en som är orutinerad, vad kollas vid besiktningen? Så man vet vad man bör ta ett extra kik på.

Raz
2010-04-13, 12:44
Läckage (motor, bensintank, bromsar, stötdämpare)
Bromsar (skivor och belägg)
Bromsvätskan kontrollerar fukten (Byt om du är osäker!)
Däck och fälgar (Däcksmönster, fälgskador mm)
Stol och bälte (att det är monterat på korrekt sätt samt att stolen sitter fast)
Lampor (Fram/baklysen, blinkers, bromsljus)
Kontroll ifall bilen är skattad och besiktad (ta med papper eller SMS från transportstyrelsen)
Sen är det säkert fler saker som jag missat just nu

Lilla_Vargen
2010-04-13, 23:06
Som Per sa, allmänt "hel o ren"
Se bara till att den är påställd, skattad och besiktigad.

hellebjork
2010-04-14, 08:55
Som Per sa, allmänt "hel o ren"
Se bara till att den är påställd, skattad och besiktigad.

bra, då är den redo:)

hellebjork
2010-04-14, 22:39
Ser dock inte ut att bli så trevligt väder..

Lilla_Vargen
2010-04-15, 01:57
Det hinner ju passera utan problem. Nederbörd på fredag och lätt molnighet på lördag. Det är väl bra för då behöver man inte packa ner solkrämen ;-)

Senast vi var där kom en skur mitt på dagen som gjorde det hela mycke intressant :-)
Vissa bilar gick fortare medans andra gick långsammare...


Info: Grill kommer att finnas på plats utrustad med kol, tändvätska och tändare. För att grilla eventuell medhavd mat.

SixPs
2010-04-15, 12:32
Det kommer att dyka upp två Ålänningar, men bara med en bil.......

Är det OK att dela på en bil?

Ses där!

Raz
2010-04-15, 13:20
Javisst är det ok att dela på en bil så länge alla som kör är medlemmar i GTI Klubben. (Det kostar 300kr att bli medlem på plats och då får man köra gratis.)

tisu001
2010-04-16, 13:50
Väderprognos för Lunda imorrn:

Milda västvindar
Eventuella byar snö eller regn upphör och kvällen blir mest klar.
I natt sedan ökad molnighet och då omkring noll grader.
I morgon dominerar molnen och här och var kan det förekomma någon regnskur.
6-11 grader. Vinden västlig.

Raz
2010-04-16, 14:51
Det kan bli svårt att få upp tempen i R-däcken =)

Lilla_Vargen
2010-04-16, 20:37
Då blir det ju ännu mer finlir på körningen imorrn ;-)

R-däcken greppar nog bättre än friktionsdäcken...

Se inte vädret som ett hinder utan en möjlighet till att få lära känna bilen i det blöta utan att plocka en refug...

Tror dock att vädret blir som "vanligt".
Mycket moln som sveper runtom och en stor sol precis över banan med en 15 minuters skur på förmiddagen och tort och fint timmen efter :-)

F-n då måste paraplyet packas ner...