handdator

Visa fullständig version : Passat -04 sänkning o fälgar!



Tody_86
2010-02-21, 14:18
Hejsan.fundear på att sänka min passat -04
Hur mkt ska man satsa på? Vill inte att de ska ta i hela tiden!
Ska ha på 19" är de tänkt! Va ska man ha för ET? Bredd?

Har ni några bra tips?

Bilder vore fint!

MVH/Simon

Henrik.M
2010-02-21, 14:59
Om du INTE vill att det ska ta i hela tiden , så sänk inte alls.
Jag har sänkt min 30mm och kör med 18" hjul sommartid , har redan bytt hasplast 1 gång på bilen.
Framvagnsbalken ligger ganska lågt på passaten redan utan sänkning.

http://www.gtiklubben.nu/images/klubbgarage/20100221_140657.JPG

Barbapappa
2010-02-21, 15:32
Lite valsning av skärmkanter brukar alltid hjälpa till om man vill ha det lågt och slippa skrap och gnissel, då kan man välja lite mer fritt med däck och fälg.
Men grundregeln om man inte vill att det ska skrapa i och ändå ha lite bredd på hjulen är väl att välja så smalt och lågt däck som möjligt, typ 215/35-19" eller sånt. ;-)

Hur är det med Passaterna av nyare modell, finns det billiga tyska coilovers till dom att få tag på som det finns till så många andra lite äldre vw-bilar?
Har kört med såna nu ett tag på Caddyn och dom funkar ju över förväntan, går inte att jämföra med sänkfjädrar och sånt hemskt...

Henrik.M
2010-02-21, 16:28
Jag kanske missförstod frågan från första början.
Man har inga som helst problem att hjulen tar i hjulhusen eller skärmkanterna. (vet folk som kör sänkt med 19" och 20" utan problem)
Snarare ha man problem med att när man sänker dessa bilar så vill gärna hasplasten fram samt framvagnsbalken skrapa i backen ex vid ett litet väggupp.
Kollar man konstruktionen på motorbalken förstår man varför , den är otroligt lågt byggd med 2st rejäla knölar på höger/vänster sida.

Inte ens världens dyraste colioversats hjälper för detta fenomen.