handdator

Visa fullständig version : problem med motorbyte golf 2



the_wyvern
2010-02-21, 10:33
håller på att hjälpa en polare bytta från 8v till en 16 v i en golf 2 hittar ingen styrbox till 8v (-86) någon som vet vart den sitter eller om det inte finns någon
samt om någon har koll på vad som ska dras nytt har 2-5 st kontakter/givare som som inte är samma men skulle vilja ha lite bilder på hur det sitter på 16v (jag va inte med när motorn blev urplockad så jag har ingen anning hur det ska se ut ) hoppas någon vill hjälpa mig med detta

behöver bilder på hur kontakterna sitter på tändspolen

samt lite bilder kablarna som går till/från motor (dessa behöver bara vara så jag ser hur det ska sitta)

tacksam för all hjälp jag kan få
mvh tomas

Janne.M
2010-02-21, 11:03
Vad är det för 16v motor du ska byta in? PL, 9A? 8v K-jet motorerna har helt mekaniska sprut och har således bara en tändmodul på "vaggan" var styrboxen sitter på PL, 9A etc Om du använder någon av dessa motorer så har du massa extra grejer som knacksensor och halvelektroniskt sprut så du bör använda allt (styrbox, kabelhärva etc) från bilen som motorn kom ifrån.

the_wyvern
2010-02-21, 13:26
hej jag vet ej riktigt vilken motor det är (doch 16v står det på den)
den gamla bör då vara en helt mekanisk altså en k-jet om jag inte tar fel går bara kablar från fördelare samt spole till modulen

men på 16" går det från modulen stam till styrboxen samt en ner till tändspolen går även en kabel till fördelaren och någon givare
från den stammen går det 2 eller 3 kablar till cupen

samt att jag saknar 2 kontakter en som går till givaren på spjälet samt en som går på andra sidan
annars så värkar det mesta va samma eller ska man byta allt?

Janne.M
2010-02-21, 13:40
Har du tillgång till allt från 16v:n och det är i gott skick så brukar det alltid spara en hel del huvudbrå ifal det krånglar, inte kul att felsöka om nån kontakt har ledarna tvärsom på ena eller nåt liknande. Det är lätt att plocka ur hela kabelstammen från motorutrymmet, tar inte länge. Du tar säkringsboxen med alla relän och liknande från 16v:n inkl alla kablar som går fram till motorutrymmet och transplanterar detta i 8v:n samtidigt som du pluggar i alla kablar och kontakter från instrumentpanelen och bakstammen på 8v:n in i 16v:ns säkringsbox. Håll bara reda på vilken kontakt som ska vart.

Kolla även att boxarna ser likadana ut så att du inte försöker blanda de två olika versionerna (Central Electric 1 och CE2). CE2 fanns på vissa sena bilar typ 90-91. Är inte boxarna likadana blir det värre. Då kanske det är enklast att använda 8v:ns härva och transplantera in det som du saknar från 16v:n.

När du ändå har härvan ute så kolla igenom kablarna och linda dem gärna med kabeltejp och gör den snygg och fin.

Är motorn från en golf 2 eller passat´? Är den från en Golf 2 och saknar katalysator så har du en KR 139hk, har den katalysator så är det en PL 129hk. Är den från en passat eller vissa corrados och har katalysator plus att det står 2.0 på blocket så har du en 9A. Senare passater och golf 3 hade ABF motorn 150hk men då har du helt elektronisk motorstyrning (motronic) och den ser "nyare" ut än de gamla 16v:na

the_wyvern
2010-02-21, 14:09
motorn är från en 89 gti finns ingen kat

jag har det mästa från 16 v men vet inte vilket skick det är i nu (som jag skrev va inte med vid urplockandet av den) men får titta på det är ju bara 70cm snö över vraket men jag får tacka så mycket för hjälpen hör av mig om det strular något mvh