handdator

Visa fullständig version : Stötdämpare



Rusbe
2010-02-19, 09:25
Är det någon som vet om ett sänkningskitt från en "vanlig golf mk3" passar min gti 16v mk3? Det är alltså både dämpare och fjädrar.

Lillen
2010-02-19, 12:09
Passar JA.
Men sänker mindre än ett kit till en GTi.

Finns åxå olika storlek på fjädersätet beroende på årsmodell.

Rusbe
2010-02-19, 19:50
ok,

hur skulle fjäderbensätet påverka montaget? om det är en komplett satts bör det väl pssa oavsett vad? då kan man altså köpa ett sådant, utan att stå med skägget i brevlådan när man plockat isär bilen.

Sn00k
2010-02-19, 21:25
det skiljer i karossen.. 100mm gentemot 90mm.. om ja minns riktigt.. men det är ju fjäderbens-lagringen som avgör detta, inte dämpare eller fjädrar.. och det är väl lika bra att stoppa dit vr6-lagringarna direkt om du nu har 90mm(som är absolut vanligast).

sänksatsen till vanlig golf 3 sänker mindre då sänk-höjden är angiven ifrån orginalhöjd.. gtin är lägre från början..

Lillen
2010-02-19, 22:54
ok,

hur skulle fjäderbensätet påverka montaget? om det är en komplett satts bör det väl pssa oavsett vad? då kan man altså köpa ett sådant, utan att stå med skägget i brevlådan när man plockat isär bilen.


det skiljer i karossen.. 100mm gentemot 90mm.. om ja minns riktigt.. men det är ju fjäderbens-lagringen som avgör detta, inte dämpare eller fjädrar.. och det är väl lika bra att stoppa dit vr6-lagringarna direkt om du nu har 90mm(som är absolut vanligast).

sänksatsen till vanlig golf 3 sänker mindre då sänk-höjden är angiven ifrån orginalhöjd.. gtin är lägre från början..

Nej i ett kit får man INTE alla grejor med.
En del orginalgrejor SKA användas om inget annat sägs.
Iaf är det så i alla grejor jag själv säljer(även andra).

Dessutom får man INTE med fjäderbenslager och ÖVRE fjädersäte i de satser som säljs. Därför kan det skilja , det är mellan årsmodeller 94-95 det skiljer på fjädersätet. Det senare kallas för "dåliga vägar" fjädersäte som används i norden mm. I och med detta skiljer det så klart även på fjädern!

Rusbe
2010-02-20, 10:25
Ok, nu blir jag mer förvirrad. Det är så att jag hittat ett beg. kitt med stötdämpare och fjäderben fram och bak från en vanlig 3:a. ska jag köpa detta eller kommer det att innebära att jag får sälja det vidare. Mvh Rusbe

Rusbe
2010-04-13, 20:02
Jaha då har jag mätt, och toppen på karossen där fjäderbenet sitter är 90mm "fjädersätet". Har kollat i Haynes där dom beskriver demonteringen olika beroende på om det är "plus"-specifikation. Kan man se ovanifrån om det är "plus"-specifikation?