handdator

Visa fullständig version : Koppla originalhögtalare till slutsteg Golf IV



Micke_GTi
2010-02-19, 00:46
Har funderat på att koppla in mina högtalare till mitt slutsteg som ligger i bagaget.
Behöver jag nya kablar eller räcker det med originalen?
Någon som har ett kopplingsschema? Är inte allt för hajj på detta.
Stereon dör när jag drar på lite högre volym, som jag tror beror på att stereon är för klen, kan någon styrka det? Har en Alpine 9853R.
Har idag 3st basar kopplade till slutsteget som funkar klockrent.

mt4base
2010-02-19, 09:36
Vet inte om originalhögtalarna är så där jättebekväma med att drivas av ett externt steg. När jag hade min Golf IV vet jag att de blev lite skrämda redan av det inbyggda steget i min Blaupunkt på 2x13rms :)
Ang kablar får du dra nya från steget och fram till radiouttaget antar jag? Det går väl att skarva med en isokabel fram i radiouttaget på nått bra sätt?

Btw, hur många kanaler har du på det där steget, om du redan har 3st basar på det så lär du behöva några fler kanaler för att driva övriga högtalare i bilen.

Micke_GTi
2010-02-19, 15:40
Okej, på vilket sätt menar du att dem inte är bekväma att drivas av ett slutsteg?
Problemet jag har måste väl ändå bero på att stereon inte orkar dra alla hägtalare?
Har ett 4-kanaligt slutsteg idag. Harman Kardon CA-470
Kan ta reda på tills ikväll exakt vad jag har för basar om det skulle behövas?

mt4base
2010-02-19, 17:49
Nja, Vw orig högtalare är inget man lastar in bestialiska mängder effekt i, mest så menade jag. Originalhögtalare brukar inte må bra av mycket effekt även om man kan förlänga livet och förbättre ljudförutsättningarna med lite filter osv.

Du har alltså ETT 4 kanals steg där du driver 3 basar?? Hur är det kopplat? Har du några kanaler över till dina övriga högtalare förutom basarna? Vad jag undrar mest är om du kopplat alla tre basarna pararellt över ett bryggat par kanaler på steget? Isf är det ganska viktigt vilken impedans högtalarna totalt visar steget osv.

Micke_GTi
2010-02-24, 00:55
Om jag inte minns helt fel så har jag den ena baslådan bryggkopplad. Så just nu är det inga kanaler över till högtalarna, men det går ju lätt att ändra på.
Vad menar du med "Isf är det ganska viktigt vilken impedans högtalarna totalt visar steget osv"?
Var ett tag sen jag höll på med billjudet, och dessutom inte jättekunnig inom området :)

mt4base
2010-02-24, 01:42
Hmmm, "den ENA baslådan"???
Du har tre basar, men i olika lådor och olika internt kopplade?

Vad jag menade med impedans är ju om du tex har 3st 4ohms basar pararellt kopplade på ett fyrkanals stegs "ena halva" mår det inte bra, garanterat. Mest för att de allra flesta 4 kanals steg inte har interna nätdelar som orkar driva låga laster som tre 4ohms basar ger. Normalt säger man att ett bryggat fyrkanalssteg orkar EN 4ohms bas per PAR bryggad kanal (dvs - 2 kanaler blir en bryggad). Läggs ytterligare basar på den då krävs ett väldigt bra steg och många, inte ens ganska dyra steg, klarar den ekvationen - därför min fråga ang hur du kopplat och tänkt koppla, det låter som du har på tok för få kanaler + att du har fel slutstegskombination för det du vill göra och använda.

Normalt sett ska man kunna få ganska bra ork med "bara CD:n" i en orig anläggning som din. Jag körde själv orig högtalare på min Pioneerspelare och det var ok ljud. Problemet med bullrigt ljud från orighögtlarna kan åtgärdas med ett passivt filter som skär bort effektkrävande frekvenser (alla riktigt låga frekvenser ska filtreras bort) och då orkar originalen (6.5") bättre på den inbyggda effekten.

Ska man se det seriöst och får det BRA. Då tar du ditt 4 kanals steg och sätter det på dina originalhögtalare och använder stegets interna aktiva filter för att driva fram och bakhögtalare. När det är gjort satsar du på ett stabilt monosteg av bra snitt. Ska tåla impedans på c:a 1 ohm. Då kan du lägga 3st 4ohms basar pararellt på det steget och filtrera dem efter vad de behöver, efter lådvolym, typ och portning. Då lär det lira på bra, under förutsättning att det går att justera in ordentligt men det ska ju inte vara nån raketforskning. I förlängningen behöver du då en uppgraderas spänningsmatning i form av bättre strömkablar om du inte redan har det. Inget monster i kabelväg men det gäller att det inte blir för klent.

Nu vet jag att jag sköt över målet med en HAUBITS (;.) men det är en väg att gå.

Jag vet lite för lite om vad det är för basar osv som du använder för att kunna ge dig rakt av besked om ditt steg kommer må dåligt mycket snart eller om det nog kommer funka, iaf rent teoretiskt ;-)=

Micke_GTi
2010-03-05, 00:19
Sorry att jag svarar så sällan, men har inte fått internet inkopplat i nya lägenheten förän nu.
Tror jag förstår det mesta utav det du skriver. Det som jag tycker låter intressant är att använda mitt slutsteg till mina fram resp bakhögtalare.
En ide jag fick var att göra mig av med mina baslådor och istället köpa nya fram och bakhögtalare i bilen.
Följdfrågor, hur stora högtalare går in i min MK4? Vad behöver jag för nya kablar och hur tjocka? Något annat jag behöver tänka på? Tips på högtalare?(säg att jag har en budget på 4.000:- + - för fram och baksystem.)

mt4base
2010-03-05, 12:55
Svårt med tips på högtalare. Det finns massor. Jag gillar DLS och Focal. De har bra saker som låter klart bra till vettiga priser. Men som sagt, det finns så många som säljer bilstereohögtalare. Golfen har iaf 6.5" orig. Jag vet att det finns adapterringar så man kan montera "grunda" 8"are åxå men det är nog överkurs.

Ditt steg funkar säkert bra att använda till fram och baksystemen. Vill du göra det lite enklare för dig så kan du ju dra högtalarkablar genom bilen fram till en extra högtalarisokontakt från steget till radiouttaget. Då kan du skarva på dig på de befintliga kablarna till högtalarna därifrån. Därmed slipper du dra nya kablar ut i varje dörr (jädra meck).

För att få det att lira bra utan för stora investeringar kan man få lite olika vägar. Jag skulle BÖRJA att koppla på steget på originalhögtalarna och höra hur det spelar. ÄR det ok då slipper du köpa massa högtalare. Dem kan du alltid köpa sen isf. En kopplingsvariant om du inte vill kunna fejda mellan fram och bak så kan man koppla framkitet på två av slutstegets kanaler så får de högtalarna bra med effekt. Sen tar du de andra två kanalerna på slutsteget och bryggar dem till EN monokanal för EN bas. Vill du ev ha lite ljud bak i dörrarna, tja, då kopplar du in dem via CD-stereon. Då kan du använda en baslåda, få bra ljud där det behövs (fram) och lite rear fill för ev baksätespassagerare som åker där en gång i halvåret ;)=

Micke_GTi
2010-03-06, 02:12
Räcker originalkablarna som jag har idag ut till högtalarna då? Tror inte de är allt för tjocka från fabrik?
Du skrev ju i något utav de tidigare inläggen att man INTE skulle koppla slusteget till originalhögtalarna??!

mt4base
2010-03-06, 10:52
Ja, jag tror kablarna "räcker" om du menar hur tjocka de är. I gemen får du bara monteringsmässiga problem som inte alls övervägs av nån vidare ljudförbättring kopplad till vad jobbet med kabelbyte ut i dörrarna innebär. Jag har använt originalen och så länge relativt normala högtalare och steg används hör man inte skillnaden i en rullande bil. Jag skrev i ett tidigare inlägg att orig högtalare inte var alltför bekväma med mycket effekt men jag tycker du kan testa med steget först på originalen. Jag hade visserligen en Golf 1.8t variant 2001 som jag använde, men du kanske har bättre orig högtalare i din 4motion? Du har ett annat steg än mig osv.

Skulle du sen när du kopplat in ditt HK steg tycka att oj, de där högtalarna var ju blä, då kan du gå på och byta högtalare. Då har ju redan kopplat upp slutsteget mot varje dörr och då är det i princip "bara" att måtta in nya högtalare. Nu när jag läste inläggen igen så tror jag att poletten föll ner med dina baslådor. Du hade en kopplad i brygg på två kanaler och en annan med två basar kopplad i "stereo" på den andra delen av steget? Eller fattade jag det fel?

Micke_GTi
2010-03-07, 00:06
Min bil är utrustad med "highline-paketet" och då tror jag det är något bättre högtalare än original ja.
Kopplingen jag har gjort med basarna förstår du helt rätt, 2 utav de 3 basarna är en "dubbel".
Problemet jag egentligen har nu är att stereon dör när jag försöker dra på lite extra volym. Kanske beror på att den inte får tillräckligt med ström?

Henrik.M
2010-03-07, 00:36
Min bil är utrustad med "highline-paketet" och då tror jag det är något bättre högtalare än original ja.

Samma högtalare som i övriga utr paket.
Brukar vara antalet som skiljer mellan utr paketen , inte fabrikat.
Om du nu inte kör audi och har harman kardon. ;-)

mt4base
2010-03-07, 01:08
Det kan mycket väl vara så att det blir för lite ström. Då är det troligen så att kablarna till slutsteget är för klena. 16 kvadrat för ett 4 kanalssteg av bra kvalitsort är nog ganska lagom (läs minimum) . Jag tror även att det i förlängningen för många basar på ett steg som inte är tillräckligt kompetent för uppgiften. Ta bort baslådan med de TVÅ basarna i och testkör utan att göra något annat - jag tror det kommer spela bättre eftersom stegets last blir så mycket lättare.

VWGolIV
2010-03-07, 01:45
Har du ex 3 basar som låt säga de ligger på 100 Watt styck så måste ju du ha ett steg som pallar 100 watt per kanal om du skall kunna utnyttja dina högtalare.
Om du då bryggar ex 2 basar på en kanal så räcker inte kanalens effekt att driva dina 2 basar och du får sämre ljud.
Det jag ville då säga är att 1 st bas kan låta bättre än 3 basar om man inte har ett steg som klarar det.

Polaren mätte db i sin 10" bas och fick ut 144db vilket var bättre än ex mina 2 st 12" som jag hade i en låda.
Nu går jag inte in på tekniska detaljer, de lämnar vi utanför den här diskussionen. =)