handdator

Visa fullständig version : Sönderfrysta framdörrar - fabrikationsfel!



Lindahl
2010-02-18, 16:48
(om ni inte redan hört det.)

Äntligen erkänner VW iallafall ett av felen på Golf V
http://svtplay.se/v/1893310/rapport/is_orsakar_platskada_pa_golf

Nu är det bara resten kvar......

//Håkan

matsola
2010-02-18, 18:09
Min far råkade ut för detta för två veckor sen. Är nu ärende på Bilmetro.
Vi väntar på besked hur det ska hanteras.

En Golf 2005:a

nelik
2010-02-18, 20:47
Alltså, jag hajade till när jag såg inslaget igår, för jag fick samma fel på min bil för cirka 3 veckor sedan. Men jag kör Golf 4!

Trådsnattar och undar om jag är ensam med att ha detta på min modell? Plåten vek sig på passagerarsidan och tog sedan i framskärmen när jag skulle stänga. Det satt en feet isklump på insidan som jag var tvungen att värma med hårblås för att tillslut lyckas pilla bort. Felet yttar sig precis på samma sätt som i inslaget.

Jag kör min bil väldigt lite då jag har gångavstånd till jobbet, så den har stått mest hela vintern. Dem nämner bara Golf 5 som problembil och har lite funderingar på vart man kan vända sig nu när Golf 4 verkar ha samma barndomsproblem, åtminstonde min.

Ska nämnas att jag bara ägt den sedan november och förmodligen är detta den enda riktiga vintern den varit med om. Den rullade längre söder ut innan.

Vad göra?

Henrik.M
2010-02-18, 21:04
Jag kör min bil väldigt lite då jag har gångavstånd till jobbet, så den har stått mest hela vintern. Dem nämner bara Golf 5 som problembil och har lite funderingar på vart man kan vända sig nu när Golf 4 verkar ha samma barndomsproblem, åtminstonde min.

Du har vare sig godwill eller garanti för detta på din 00:as MK4:a , dörrarna och dräneringen i dessa har en helt annan konstruktion.

nelik
2010-02-18, 21:49
Ja nog skiljer det sig, det är en helt annan kaross till att börja med. Men det är samma fel? Därför undrar jag om man är ensam om detta problem eller om det är lika på denna modell.
Kanske att det finns någon som vet vad man kan göra för att det inte ska hända igen, någon smart lösning. VAG har lyckats komma på någon åtgärd för Golf 5orna.
Är noga med att borsta av bilen efter att snön fallit just för att hindra isbildning när det blir varmt och fryser på igen.
Alltså det var ingen liten klump utan hela nedre tröskeln mellandörren och framskärm var full med is och jag förstår inte hur det kan hinna bli så.

MrGolfIII
2010-02-19, 16:58
Mer läsvärt........, äntligen vaknade VW!

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14945

PSJ
2010-02-25, 16:46
Jag har en kollega vars föräldrar har detta problem med sin golf plus (-09).

Är det någon som ha hört talas om detta fenomen på Golf mk6?

magnusT
2010-02-25, 19:28
Har haft lite problem med is mellan skärm och dörr på min golf 4:a -99 med. Kommer när man kör med kupevärmare som smälter snö på framrutan som sedan rinner ner på trösklen och där bildar en liten isklump.
Man får kolla så det inte finns is där när man öppnar dörren. Har böjt ut nedre hörnet på passagerardörren p.g.a. detta problem. På broderns golf 4:a -02 sitter det en extra list i kanten på framdörren i höjd med rutan som kanske är till för att förhindra detta.

Peter56
2010-02-26, 09:05
Jag upptäckte igår att även jag har drabbats av detta fel på min Golf GTI V. Åkte till verkstaden för att tala med dem. Har fått tid till inspektion den 11/3. På en direkt fråga från mig fick jag reda på att jag i samband med reparationen kommer att bli utan bil i 10-12 dagar vilket är mycket besvärligt för mig som är rullstolsburen.

För inte så länge sedan blev min bil stående i nästan en vecka beroende på att det inte fanns reservdelar i Sverige. Räknar man ihop dessa två händelser kommer min VW att under det första året ha stått på verkstad mer än mina japanska bilar gjorde sammanlagt under de 19 år som jag körde dem. Golfen är förbaskat trevlig att köra, men jag vågar nog ändå inte att köpa en VW igen.

Peter56
2010-02-26, 09:54
Jag kom på en sak till. Jag använder inte kupévärmare så felet på min bil kan inte ha uppstått p.g.a detta.

Stemor
2010-02-26, 11:30
Jag har kupévärmare och har detta problem!! Har en Golf IV -99... Tror inte dörren är skadad, TROR att jag upptäckte det i tid och att dörren inte öppnats så mycket att den tagit skada.

Är det bara passagerardörren som drabbas?? Är det på min, trodde det berodde på att kupévärmaren sitter på den sidan men om Golfägare utan kupévärmare får samma problem.....?

nelik
2010-02-26, 19:35
Så då var man inte ensam om en igenisad Golf 4.
Det verkar som om snö lägger sig nere i dörren, det blir varmt, smälter, fryser på och det blir en stor isklutt. Jag har fått detta utan att köra kupevärmaren. Förmodligen utav olika väderlekar. Nu är det fullt med snö och is igen! Fram med hårblåsen igen då...
http://www.nelik.se/dump/is.jpg



På broderns golf 4:a -02 sitter det en extra list i kanten på framdörren i höjd med rutan som kanske är till för att förhindra detta.
Det låter som om någon visste om detta?

edit: Det slog mig att du kanske har kommit på lösningen på problemet för oss med Golf 4 99-00.
Måste finnas en utbytesdel att få tag på i så fall.
Har du någon möjlighet att fota listen på din brors 02:a så man vet hur det ser ut? Eller om någon annan har möjlighet. Skulle vara mycket tacksam! Har tyvärr ingen annan bil att titta på.

magnusT
2010-02-26, 21:31
Om du går in på vagcat.com och tittar så hittar du var listen sitter.
Den heter 1J0837671A / 1J0837672A.

Axelsson
2010-02-27, 01:17
Hittade dessa bilder efter lite sökning på google, man kanske skulle ta och köpa och montera på bilen.
Jag har en Golf V5 -00 och får också isklumpar framme vid dörrarna, men det ser inte ut som det gör på bilden som nelik postade.
Dock så har inte dörrarna vikit sig än för mig (peppar peppar).

http://i50.photobucket.com/albums/f346/paulr83/car/newdoor1.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f346/paulr83/car/newdoor2.jpg

kenflo
2010-02-27, 15:23
Jag har exakt samma problem på min Golf 4. Hade inte märkt att det var en stor isklump där nere så när jag öppna dörren så vek sig plåten. Enligt olofssons bil var det jättevanligt på Golf 5, men det var första gången dom såg en Golf 4 som hade det problemet, f.ö så stog det 3styckna Golf 5 där inne med det problemet!

nelik
2010-02-27, 19:35
Usch, lider med dig. Såg inte heller att isen satt där, så min plåt vek sig också. Har inte orkat ta tag i det då det fortfarande snöar titt som tätt och jag tänker f-n inte laga plåten och sedan göra om det igen.
Ska se vad den där extra listen i dörren som magnusT tipsade om kan göra för förbättring, bra väder att prova i.

Men då är vi iaf 4 st på forumet med golf 4 som upptäckt samma problem. Och endast årsmodell 98-00, (utan list).

magnusT
2010-02-27, 22:29
Tyvärr så verkar denna list inte förhindra is i nederkant.
Men den kan ju minska förekomsten av is, beror ju på hur duktig man är på att ta bort snö från bilen och var den parkeras.
För brodern har även på sin -02 haft problem med is därnere.
Och på hans a3:a från -05 är det samma sak.
Läste på nordicaudi.com om några som knäckt en list som sitter i nerderkant av dörren på a3:orna.
Men det finns väl fler här på forumet med nyare golf 4:or som kan dela med sig av sina erfarenheter?

DPC
2010-02-28, 08:56
Jag har ägt en Golf 5 i nästan fem år utan problem och har kört en hel del kupevärmare vintertid. I förrgår lämnades bilen till VW som inbyte mot en Golf 6 och jag tog en titt på platsen vid framdörrarna där man kan få problem och fick en tankeställare. Det var fullt med is och jag inser att det är nog bara ren tur att jag inte drabbats av utvikt framdörr under de år jag ägt bilen. Tråkigt för er som drabbas av ett sådant skitfel.

Peter56
2010-02-28, 10:20
Jag har vetat om det här felet och försökt vara försiktig när jag har öppnat dörren. Men jag är rullstolsburen och måste öppna förardörren ordentligt för att kunna lasta rullstolen i och ur bilen. Och så råkade jag alltså ut för detta.

Falugolf
2010-05-12, 11:16
Jag har fått mina framdörrar åtgärdade, och det sköttes smidigt av VW, men jag är tveksam till om det kommer att fungera. Visserligen har man monterat utfyllnad vid dörrstolpen och fixat lite annat, men den lövtunna dörrplåten sticker fortfarande ut 3-4 mm (framtill med dörren i stängt läge) utan någon förstärkning. Minsta isflaga som bildas innanför dörrplåten kommer att böja ut dörren igen. Skulle ha känts mycket bättre om man lagt in ett plattjärn eller liknande som förstärkning mellan yttre dörrplåten och dörrstommen. Kommentarer??