handdator

Visa fullständig version : Golf 2 gti startar inte



Freb
2010-02-17, 12:10
Hej!

Jag har en gti 16v som från en dag till en annan inte längre vill starta. Dagen före körde jag den flera gånger utan problem och nästa morgon ville den inte. Startmotorn går som den ska och bilen tänder till en gång och går ca 3 sekunder sedan dör den och tänder sedan inte alls till något mer. Tänkte att det blivit is någonstans och lät den stå några dagar och sedan kom ett par dagar i följd med plusgrader men bilen gör likadant var gång jag varit där.
Den tänder till direkt och går ett par sekunder för att sedan dö och inte vilja starta mer.
Jag fick tipset att kolla upp bränslepumpen i tanken och ska göra detta snart, jag har lite dålig tillgång på plats att vara samt jag har ganska begränsat med verktyg där jag är nu.

Tänkte bara höra om någon har varit med om något liknande och kan dela med sig av erfarenheter kring detta?
Eller om någon har något annat tips?

Mvh
Fredrik

Timpy
2010-02-17, 13:14
Hej!

Jag har en gti 16v som från en dag till en annan inte längre vill starta. Dagen före körde jag den flera gånger utan problem och nästa morgon ville den inte. Startmotorn går som den ska och bilen tänder till en gång och går ca 3 sekunder sedan dör den och tänder sedan inte alls till något mer. Tänkte att det blivit is någonstans och lät den stå några dagar och sedan kom ett par dagar i följd med plusgrader men bilen gör likadant var gång jag varit där.
Den tänder till direkt och går ett par sekunder för att sedan dö och inte vilja starta mer.
Jag fick tipset att kolla upp bränslepumpen i tanken och ska göra detta snart, jag har lite dålig tillgång på plats att vara samt jag har ganska begränsat med verktyg där jag är nu.

Tänkte bara höra om någon har varit med om något liknande och kan dela med sig av erfarenheter kring detta?
Eller om någon har något annat tips?

Mvh
Fredrik


Min gamla 16v brukade vara rätt segstartad ibland, beroende på väder. Testade med allt möjligt, men fick inte rätt på det faktiskt.
Kommer det fram soppa?
Fukt i fördelarlocket kanske? Stiften?

shortys_1
2010-02-18, 14:30
har liknande problem med min 8v o pumpen i tanken låter när man gnuggar o en liten stund efter, vet inte om det kan vara pumpen under bilen.
Har inte fått nå svar jag heller på vad det kan vara men skulle vara kul med lite förslag på vad det kan vara.

Golf-power
2010-02-18, 15:26
Hade liknande problem. På min var vevhusventilatonsslangen igensatt.
Ibland beronde på hur kallt det var gick den eller inte. Nu funkar den perfekt.

GTI-nissen
2010-02-18, 16:15
Om jag glömmer att slå av kodlåset (huvudpumpen går inte) så gör min på samma sätt, tänder någon sekund och stannar sedan.

Är säkringen till huvudpumpen hel?

Freb
2010-02-18, 22:30
Om jag glömmer att slå av kodlåset (huvudpumpen går inte) så gör min på samma sätt, tänder någon sekund och stannar sedan.

Är säkringen till huvudpumpen hel?

Det kanske är något med mitt larm då... Det gick igång oväntat när jag satt i bilen och precis skulle starta den när felet uppkom första gången. Efter det har den varit som den är.
Jag har ju tyvärr ingen instruktionsbok eller något sådan till larmet men det fungerar bra att sätta igång och stänga av. Kanske skulle testa att lägga av minuspolen en dag eller nått och se om det "resettar". Har ganska dålig koll på larmet faktiskt men det fungerar inte när bilen inte har ström i batteriet så det har nog iallafall inget eget batteri.

Tack för tipsen!

shortys_1
2010-02-18, 23:45
Ingen annan som har förslag, har inget larm på min bil.