handdator

Visa fullständig version : Valutan? (Ev köpa vw utomlands)



vw-fantast
2010-02-14, 10:04
Hej

Jag funderar på att köpa en ny bil. Men så har jag förstått att Euron p.g.a den ekonomiska krisen i Italien, Grekland och Portugal håller på att falla i värde. Detta bör ju göra att vw bilar som tillverkas i Euro blir billigare, eller? Vet att det finns en stor fördröjningseffekt å en segdragning av justering av priser nedåt.

Alternativet är ju att importera och då får jag ju nytta av den tillfälligt starkare valutan.

Bilarna som jag ser aktuella att köpa är R32, R20 eller s3. Så det är ganska stora pengar.

Vad tycker ni?

DPC
2010-02-14, 11:55
En ny "R20" eller Golf R kostar ca 36400 euro i Tyskland och 333500 kr i Sverige. För att nå break even så behöver euron falla till ca 9,15. Sedan tillkommer som alltid alla omkostnader som finns kring att ta hem en bil från utlandet. Jag har svårt att se hur det ska kunna löna sig att ta hem en ny R från utlandet. När det gäller beggat så kanske det ser annorlunda ut?

Fotnot: jag förhandlade mig till ca 10 % i rabatt på min R. Hur är det med prut på nya bilar i utlandet?

jimZon
2010-02-14, 16:07
En ny "R20" eller Golf R kostar ca 36400 euro i Tyskland och 333500 kr i Sverige. För att nå break even så behöver euron falla till ca 9,15. Sedan tillkommer som alltid alla omkostnader som finns kring att ta hem en bil från utlandet. Jag har svårt att se hur det ska kunna löna sig att ta hem en ny R från utlandet. När det gäller beggat så kanske det ser annorlunda ut?

Fotnot: jag förhandlade mig till ca 10 % i rabatt på min R. Hur är det med prut på nya bilar i utlandet?

Glöm inte att det tillkommer 25% moms på nya bilar som köps i EU.

Janne.M
2010-02-14, 16:19
Ligger gränsen fortfarande på att de ska ha gått minst 500mil för att inte räknas som nya?

jimZon
2010-02-14, 16:20
Ligger gränsen fortfarande på att de ska ha gått minst 500mil för att inte räknas som nya?

600 mil och 6 månader tror jag att det är.

vw-fantast
2010-02-14, 20:23
Hej

Bra svar och intressanta. så säg att jag hittar en bil som är dryga 6 mån gammal å gått mer än 600 mil. tillkommer det då 25% moms plus reg avg när den ska hem te sverige eller är det 25% moms vid nybilsköp?

Jag tror att euron kan falla en hel del till. Glöm inta att den tills för 2 år sedan kostade ca 9 sek st. Jag tänkte mest på att nya bilar köpta i sverige blir billigare men det var intressant med de tyska priserna i euro. Då har jag något att gå efter. Men det betyder att det fram tills för en tid sedan när euron var väldigt stark borde varit billigt för tyskarna att köpa sin bil i sverige å importera den även fabriksnya. eller?

Janne.M
2010-02-14, 21:12
Som jag fattat det så slipper du 25% moms om bilen gått mer än 600mil och är äldre än 6 månader, men jag är långt ifrån någon expert i ämnet.

Jag snackade med en bilhandlare för ett tag sen och han sa att de har riktigt dåligt med fina beg.bilar bland annat för att tyskarna köpte och importerade massor från Sverige till tyskland.

DPC
2010-02-15, 06:52
Precis som Janne M nämnde så dammsög tyskarna den södra svenska marknaden på 1-2 år gamla Audi, VW, BMW mfl när euron stod som högst. Historiskt så har euron legat och slirat mellan 9,2-9,3 över tid tills finanskrisen slog till och sänkte exportkänsliga kronan.