handdator

Visa fullständig version : Ojämt laddtryck gti-99



Robban_e
2010-02-13, 10:59
Har en gti-99 som ja har satt i en pysventil, har satt i en laddtrycksmätare oxå, och nu till problemet!! Kollar ja på mätaren när ja ger fullt så går nålen upp mot 0,9-1,0 och sen sjunker den till ca 0,6-0,7 för att sen höja sig lite?? känner ju att bilen vill dra men känns som om nått vill motverka det hela!!


Sen en annan sak, original dump, hörs den nått?? har iaf nått som pyser kanska duktigt, blir som flera olika grader av pysljud!! Kan inte speciellt mycke om det här, kan men se dumventilen utan att krypa under bilen och hur ska det hela se ut??

Mvh Robban

Falcor
2010-02-13, 11:56
Bilen ska inte pysa nåt överhuvudtaget....gör den det så har du nåt fel på den.

Robban_e
2010-02-13, 12:11
Den pös ytterst lite när ja köpte den, knappt så att det hördes!! Hur ser ja lättast om det är nått som bytt, vart exakt sitter dumpventilen om den är bytt?? Pyset kommer efter gaspådarg, låter som en trimmad 240!!

ThomasT
2010-02-13, 12:31
Har en gti-99 som ja har satt i en pysventil, har satt i en laddtrycksmätare oxå, och nu till problemet!! Kollar ja på mätaren när ja ger fullt så går nålen upp mot 0,9-1,0 och sen sjunker den till ca 0,6-0,7 för att sen höja sig lite?? känner ju att bilen vill dra men känns som om nått vill motverka det hela!! Eftersom du har elektronisk reglering av laddtryck så är det väl den som försöker reglera ner laddtrycket igen....

EDIT: Det kan också vara att motorn spikar som satan och motorn skyddar sig...


Sen en annan sak, original dump, hörs den nått?? har iaf nått som pyser kanska duktigt, blir som flera olika grader av pysljud!! Kan inte speciellt mycke om det här, kan men se dumventilen utan att krypa under bilen och hur ska det hela se ut??

Mvh Robban

"dumpventilen" eller avlastningsventilen som det igentligen heter sitter under motorkåpan uppe i högra hörnet.

.

Robban_e
2010-02-13, 12:46
De är ju inte så att den hugger lr så, utan mer att ja känner att den drar på fint och att den sen inte vill ge mer på det laddet och sänker det hela!! går det att göra nått åt det, utan att ta bort pysventilen och chipa den ist??

Henrik.M
2010-02-13, 12:58
De är ju inte så att den hugger lr så, utan mer att ja känner att den drar på fint och att den sen inte vill ge mer på det laddet och sänker det hela!! går det att göra nått åt det, utan att ta bort pysventilen och chipa den ist??

Börja med att köpa en orginal avlasningsvetil och byt ut den du har , den ska INTE pysa,väsa och "låta häftigt".
Den ska vara KNÄPPTYST.
Annars är den otät och trasig.

Kontrollera även vakuslangen på avlastningsvetilen så den är hel.

En ny avlastningsvetil kostar ett par hundringar.

Robban_e
2010-02-13, 13:14
får nog kolla upp hur det ser ut då bland slangar o ventiler:) de kan inte vara så att ja har kopplat pysventilen fel annars??

Bilen drar på duktigt på 1,2 växel för att sen inte vilja ladda mer på 3:ans växel!! på pysventilen finns 2 st nipplar, och den ena ska inte vara nån slang på utan vara öppen, ska se om ja kan få in en bild på hur det ser ur!! http://www.ladda-upp.com/bilder/30506/pysventil

Robban_e
2010-02-13, 13:20
blev lite osäker, pga att pilarna inte går åt samma håll!! så ja vet inte om ja satt min rätt...http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/565.jpg

Henrik.M
2010-02-13, 13:31
blev lite osäker, pga att pilarna inte går åt samma håll!! så ja vet inte om ja satt min rätt...http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/565.jpg

Tydligen pratar vi om olika saker så , jag pratar ORGINAL avlastningsventil du pratar leksaker men ett gott råd..................
Börja med att kasta den där leksaken åt helvete......du kommer att få höra det av fler än mig på detta forum. (Säker kan någon av guruna på forumet förklara mer ingående än jag ,varför du ska kasta den åt helvete).
Sen monterar du dit en orginal återledande avlastningsventil.

Sen en till grej......
Ett laddtryck på 0,9-1,0bar = Din orginalturbo lär dö inom en snar framtid & om inte det händer så kommer säkerligen något tråkigt att hända din motor..
Åter igen en sak jag låter dom som kan förklara saken bättre än jag avhandla.
Eller än bilen chippad??

Henrik.M
2010-02-13, 13:42
Placering och utseende orginal avlastningsventil Golf IV.


Plastprylen med den i bild ljusa vakumslangen
http://motorcade.co.za/images/200620081427.jpg

ThomasT
2010-02-13, 13:48
...om inte det händer så kommer säkerligen något tråkigt att hända din motor...

Han har redan proklamerat i en annan tråd att han har för avsikt att skjuta motorn...

;)

.

Robban_e
2010-02-13, 14:03
Placering och utseende orginal avlastningsventil Golf IV.


Plastprylen med den i bild ljusa vakumslangen
http://motorcade.co.za/images/200620081427.jpg

tack för bilden, får kolla lite hur den mår, och slangarna runt ikring...

ThomasT
2010-02-13, 14:15
tack för bilden, får kolla lite hur den mår, och slangarna runt ikring...

Sug i den gula slangen, det ska vara helt tätt.

.

G60 V-spec
2010-02-13, 19:07
Tjena Robban! Det du har på bild där ser inte ut som en pys/dump-ventil alls. Det där är jag nästan säker på att det kallas "Bleedvalve". Eller på svenska en ventil som ställer trycket till turbon manuellt.

Kostar ca 20 euro på Ebay och kan som sagt ta död på din motor eftersom du har elektronisk laddtrycks reglering. Och med den saken reglerar du den manuellt vilket inte lirar bra med elektroniken. En kanske vettig förklaring till varför den kommer upp i högt ladd till att börja med, för att sedan "kväva" trycket.

Byt till original dumpventil ifall du inte redan har en.


Mvh Vlado

Robban_e
2010-02-13, 20:19
Min dumpventil ser ut som original, som på kortet! Och den som bilden ja har lagt upp är en boost controller, som sagt en manuell inställning för att få upp laddtrycket, bara så jävla konstigt att det inte funkar på min bil då en polare har kört med en sådan på sina vw/audi bilar utan problem!! Får väl ta o prova en annan modell...

Henrik.M
2010-02-13, 20:30
bara så jävla konstigt att det inte funkar på min bil då en polare har kört med en sådan på sina vw/audi bilar utan problem!! Får väl ta o prova en annan modell...

Du har ännu elektroniskt styrt laddtryck på din bil , rätt svårt att då ställa det manuellt. =)

Vad för vag bil har polaren??

Ska du höja laddtrycket på din bil är det chip som gäller.
Sen har jag hört talas om Diod + Map......men det har jag ingen aning om vad det är.

http://www.anthonydanna.com/vw/diodemod.htm

OBS : Tar inte ansvar för ev gråt , grin och tandagnissel om det skiter sig.
Jag förmedlar bara vad jag hört.

Robban_e
2010-02-13, 20:34
Du har ännu elektroniskt styrt laddtryck på din bil , rätt svårt att då ställa det manuellt. =)

Vad för vag bil har polaren??

Han har det på sin passat 1.8t-02, visserligen en nyare modell men kan väl inte skilja så mycke?? han har även det på sin audi tt-99 och har haft det på sin audi a3-99...

Henrik.M
2010-02-13, 20:40
Han har det på sin passat 1.8t-02, visserligen en nyare modell men kan väl inte skilja så mycke?? han har även det på sin audi tt-99 och har haft det på sin audi a3-99...

Elektroniskt styrt laddtryck även på dom och förmodligen acceleration & laddtryck mätt med röven.
Eller så har helt missat något ang VAG:s sätt att styra laddtrycket på 1.8T(?)
Vad vet jag? =)

Läs den här den är faktiskt bra samtidigt som den är underhållande.
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=44

Mini_me
2010-02-14, 00:18
Klart du kan styra ladd manuellt....om du nyper åt /blockar under trycket som går till wastegaten så kommer den inte släppa ut nåt och turbon ladda ändå mer.

Det som då sker är att brasan blir större och dina kolvar och ventiler kommer gå åt helvete.
Inget jag tror..I know =)

1.8T funkar inge bra ihop med massa Ebay tjafs utan massa annat runt om dom...sätter felkoder och krånglar.

Om du höjer ladd (genom ovan beskrivda sätt) så kommer ladd mätaren säga "för högt tryck" och försöka reglera ner det även fast en inte kan / behöver = fel kod och massa strul som följd.


Så tyst i klassen och lyssna på Herr Henrik... ;-D

/(Tjuga på att Foffa gör entré snart =)=) )\

Henrik.M
2010-02-14, 11:14
/(Tjuga på att Foffa gör entré snart =)=) )

Det är han jag väntat på hela helgen , någon måste styra upp det här engång för alla. =)

VWR18
2010-02-14, 19:30
AGU som i detta fall har ingen mappsensor som mäter det momentana laddet och kan begränsa laddtrycket via ecu´n. Det är inte förens det börjar tokspika som den backar tändningen för att rädda sig ur situationen, men då kan det vara för sent!

Robban_e
2010-02-14, 19:57
ok, och med de menar du?? borde inte min göra som den gör pga att det är en AGU motor?? Den rycker inte lr dylikt, utan den bara sänker laddet, typ som om det vore läkage lr nått!!

VWR18
2010-02-14, 20:30
ok, och med de menar du?? borde inte min göra som den gör pga att det är en AGU motor?? Den rycker inte lr dylikt, utan den bara sänker laddet, typ som om det vore läkage lr nått!!

Det jag menar är att när du höjer laddet genom att pysa wastegate styrtrycket så har du inte någon mappsensor på insugssidan som mäter det aktuella laddtrycket och kan dra ner det via din databox som dom från 01- Utan det finns ännu större chans att det går åt skogen.

Ecu´n/ databoxen kan kompensera/ korrigera max 10% felmarginaler. Det är nog just det som händer. Så fort du är utanför max värdet så skyddar bilen sig själv genom att backa tändningen som i sin tur sänker laddet tillbaka till rätt nivå.

Robban_e
2010-02-14, 20:35
ok, så ja kan inte lura det på nått sätt då, utan det blir en sväng till BSR istället???

VWR18
2010-02-14, 20:40
Inte på något sätt som är att lita på, det går att feta på mer soppa med regulator men då får han mer soppa över hela registret istället.

Har du tittat på dina kolvtoppar efter att ha kört på detta sätt och haft spikningar?

Hur ser tändstiften ut?

NeXeN
2010-02-15, 10:18
Anledningen till att den inte går helt bra med en "öppen dump" är att det sitter en LUFTMÄNGD mätare i bilen och har man en öppen dump så släpper man ut uppmättluft som motorn ska ha för att gå optimalt. Motorn kommer få förmycket/liten soppa under div stunder när du kör med bilen och det kommer att sluta i ras

Jag har även läst att nästan 99% av alla "öppna" dumpar läcker också vid tomgång.
Det innebär två saker.
1. Motorn får för lite soppa så länge man inte har något laddtryck som stänger dumpen.
2. Motorn drar i sig en massa ofiltrerad luft via dumpen (= vilket resulterar i sliten motor och turbo)


Så åk till VAG och köp en org "dumpventilen" om du är rädd om bilen. (Den ska klara upp till 2bar Laddtryck)

Vill du ha mer effekt så är det bara att tanka Shell V-power och sen åka till en företag som kan chippa bilen så kommer du nog sova bättre om nätterna :)

Robban_e
2010-02-15, 12:36
Öppen dump har ja inte, inte vad ja har sett iaf!! Min ser ut som på bilden om det inte går att sätta den nån annan stans?? Därimot så pyser min som om det skulle sitta en öppen dump!!

ThomasT
2010-02-15, 16:50
Öppen dump har ja inte, inte vad ja har sett iaf!! Min ser ut som på bilden om det inte går att sätta den nån annan stans?? Därimot så pyser min som om det skulle sitta en öppen dump!!

Har du ett öppet filter?

Då kan ljudet komma ut genom det...

.

Robban_e
2010-02-15, 18:55
Har inget öppet luftfilter heller! Allt ser original ut förutom Pysventilen som sitter där så snällt:)

Robban_e
2010-05-19, 09:59
Fick nu högre laddtryck, men de pga att slangen till westgaten lossnade! Hur kan de bli så?? menar då att med pysventilen ja HADE kunde ja ju inte få upp nått vidare tryck men nu så hann de upp till 1.3 innan ja fick syn på det och släppte då gasen ganska fort!!

ThomasT
2010-05-19, 18:43
Fick nu högre laddtryck, men de pga att slangen till westgaten lossnade! Hur kan de bli så?? menar då att med pysventilen ja HADE kunde ja ju inte få upp nått vidare tryck men nu så hann de upp till 1.3 innan ja fick syn på det och släppte då gasen ganska fort!!

Om slangen är lös så öppnar inte wastegaten över huvud taget... kan gå illa då....

http://crocketteng.com/wp-content/uploads/2009/12/WasteGate.jpg

Robban_e
2010-05-19, 18:52
Nä slangen är ju inte lös längre, stannade o skruvade fast den direkt!! Bara lite nyfiken på varför de blir så stor skillnad bara för att den lossnade, och ingen direkt skillnad med pysventil (och nej, kör inte med den längre!!)...