handdator

Visa fullständig version : Våtslipa 1k färg?



jöns
2010-02-08, 17:36
Har en skärm som jag har lackat med sprayburkar.
och som ni kan gissa så är inte resultatet helt underbart...
Det är ok men inte mycket mer än det.


Frågan är ju om man då kan våtslipa det med 2000 papper eller liknande innan man klarlackar det?!

Ska man då våtslipa det efter med?
Vad tycker ni som har lite mer rutin/kunskap??!!

jöns
2010-02-09, 21:16
ingen som har något att komma med?

om ni inte vet kanske någon vet var man kan få reda på det eller om någon som ni känner har gjort det.
så slipper jag lacka om iaf de blir helt åt helvete.

VWGolIV
2010-02-09, 21:37
Våtslipar du med ett fint papper så kan du lackera lite till och få en bra yta.

Hur resultatet blir om man våtslipar och sedan klarlackar vet jag ej då jag inte gjort det.

jöns
2010-02-09, 22:38
Våtslipar du med ett fint papper så kan du lackera lite till och få en bra yta.

Hur resultatet blir om man våtslipar och sedan klarlackar vet jag ej då jag inte gjort det.



ja, det är jag medveten om att man kan göra men det blir ju då att lacka om allt för att få det vettigt. . .

funderar på om man kan lacka något litet och testa mest bara för att se hur det blir.
det verkar inte vara många som försöker sig på det, vilket brukar betyda.... att det är skit.

uuno_san
2010-02-10, 19:47
Prova att våtslipa med fint papper på en liten del.. o sen försöka polera upp det med polermaskin..
Har inte provat, men kanske är värt att prova innan du bestämmer dig för att lacka om hela skärmen..

jöns
2010-02-10, 20:35
Prova att våtslipa med fint papper på en liten del.. o sen försöka polera upp det med polermaskin..
Har inte provat, men kanske är värt att prova innan du bestämmer dig för att lacka om hela skärmen..

hur fäster klarlacken om det är polerat?

Manny
2010-02-10, 21:09
Herrn har nog glömt att nämna att det handlar om en metalliclack =).

jöns
2010-02-10, 22:37
Herrn har nog glömt att nämna att det handlar om en metalliclack =).

ja, det har han sannerligen. röd är den med.

VWGolIV
2010-02-10, 23:09
Vad är det som har blivit fel med lackeringen ?

När jag lackerar delar så har jag alltid en lampa som lyser lite snett mot det jag skall lackera.

Då kan man se när man sprayar hur resultatet blir, dvs man ser den blanka ytan som blir när man sprayar.

Mina resultat blir typ 98 % bra alltid, kan vara lite damm eller nån rinning men det våtslipar jag och sedan lägger ett lager till.

Freiholtz
2010-02-11, 08:19
Nu e ju jag bara amatörlackare, men jag hade nog lagt ett lager klarlack, våtslipat å polerat. Så slipper man ju risken att "förstöra" metallicbasen.

jöns
2010-02-11, 09:50
Vad är det som har blivit fel med lackeringen ?

När jag lackerar delar så har jag alltid en lampa som lyser lite snett mot det jag skall lackera.

Då kan man se när man sprayar hur resultatet blir, dvs man ser den blanka ytan som blir när man sprayar.

Mina resultat blir typ 98 % bra alltid, kan vara lite damm eller nån rinning men det våtslipar jag och sedan lägger ett lager till.

Det är fan inte dumt tänkt. Det är ju det som har blivit fel, att det är "torrsprut".

Vad händer om man väljer att kasta på ett eller två lager klarlack och ser att det inte blir så bra, kan jag då bara lacka över det?
så man har lack, klarlack, lack och sedan klarlack igen?

Kommer nog ta fler än ett lager klarlack med.

Freiholtz
2010-02-11, 19:51
Det är fan inte dumt tänkt. Det är ju det som har blivit fel, att det är "torrsprut".

Vad händer om man väljer att kasta på ett eller två lager klarlack och ser att det inte blir så bra, kan jag då bara lacka över det?
så man har lack, klarlack, lack och sedan klarlack igen?

Kommer nog ta fler än ett lager klarlack med.

Men har basen täckt riktigt? De går att matta klarlacken om du inte är nöjd och lägga en ny vända med bas.

jöns
2010-02-12, 23:54
jo, visst har den täckt riktigt. har lackat 2 omgångar med och inte hålt igen när jag gjort det.