handdator

Visa fullständig version : Hur lufta Passat koppling..?



flincken
2010-02-08, 13:29
hej min passat G60 kopplar nästan inte ur.. bara helt i botten.. försökte lufta som vanligt men blev inget bättre.. vid en närmare koll så hittade jag en luftnippel även på huvud cylindern... så blev lite fundersam om det fins något specialknep...? (sitter ny bytt vr6 koppling bytt av förra ägaren)

krukan
2010-02-08, 15:42
prova att ta en slang mellan luftnippeln på ena bromsoket och sen till slavcylindern å pumpa på bromsen ett par gånger..det funkade för mig :)

Fors
2010-02-08, 16:17
hej min passat G60 kopplar nästan inte ur.. bara helt i botten.. försökte lufta som vanligt men blev inget bättre.. vid en närmare koll så hittade jag en luftnippel även på huvud cylindern... så blev lite fundersam om det fins något specialknep...? (sitter ny bytt vr6 koppling bytt av förra ägaren)

Inget "specialknep" utan du luftar både slav och huvudcylindern...

Jag tar alltid hjälp av kompis.
Öppna nippel - kompis trampar koppling i botten - stäng nippel - kompis släpper upp koppling. Repetera tills det är klart.

flincken
2010-02-08, 20:13
Inget "specialknep" utan du luftar både slav och huvudcylindern...

Jag tar alltid hjälp av kompis.
Öppna nippel - kompis trampar koppling i botten - stäng nippel - kompis släpper upp koppling. Repetera tills det är klart.

ok.. har provat det men det vill sig inte ricktigt... kanske behöver trycka in backvägen så att säga.. lr så fixa ett nytt lock så man kan borra ett litet hål och trycksätta systemet lite med tryckluft och sen bara öppna båda nipplarna lr något... det fixar sig alltid. skam den som ger sig.. haha :-)

golf4life
2010-02-08, 21:53
jag luftade min koppling genom att bara ha slav cylindern lös från lådan och hålla upp den så högt de gick, sen lossa på nipeln tills vätskan kom ut och sen dra åt och skruva tillbaks!

funkade kanon!

Lycka till!

Fors
2010-02-08, 22:41
lr så fixa ett nytt lock så man kan borra ett litet hål och trycksätta systemet lite med tryckluft och sen bara öppna båda nipplarna lr något... det fixar sig alltid. skam den som ger sig.. haha :-)

Finns en sån att köpa, Luftmann som de heter.. Vet att mekonomen säljer dem för ~hundralappen
Ett universal-lock med en typ bilventil på med slang du kopplar på däcket.

g-man
2010-02-09, 09:47
Jag hade en stor spruta som jag fyllde med bromsvätska och tryckte först genom huvudcylindern och sen slavcylindern på min corrado.