handdator

Visa fullständig version : Skaffa bensinkort?



Dazzin
2010-02-05, 17:29
Finns ju hur mkt som helst på marknaden. Vad har ni för erfarenhet? Vilket är bästa dealen? :-)

/D

Marcus
2010-02-05, 17:32
Tanka/Volvokort i Sverige alternativt Volkswagenkort och euroShell Card i Europa.

VWGolIV
2010-02-05, 17:52
Viktigaste är att du har macken nära dig så du inte måste åka till någon annan kommun för att tanka.

Själv har jag Statoil Mastercard guldkort och även ett premiumkort.

Mastercardkortet har jag kredit på 4000 kr och får bonus på allt.
Premiumkortet används för att få bonus på drivmedel då jag betalar kontant eller med mitt vanliga kort.

Så för varje 10000 poäng får jag tillbaka 100 kr.

ypzilon
2010-02-05, 20:13
Jag tankar med mitt Allkort från Handelsbanken, jag fördrar när pengarna dras direkt istället för en sur räkning i slutet av månaden.
Med allkort får man 7 öre rabatt hos OKQ8 och 15 öre hos Preem. Lite sämre rabatt än Teddys kort, men jag tankar relavtivt lite så det rör sig om ngn hundralapp per år...

R.Grönberg
2010-02-06, 00:30
Usch. Bara jag som får dåliga vibbar av sådant?
nej har man inte råd tanka ska man ju inte köra bil...
Visst kan vara tufft någon månad och då kan det ju vara bra! men jag hade nog undvikit det så länge man kan

VWGolIV
2010-02-06, 00:53
Jag använder bara mitt kort i nödfall, det är till akut medicin och för att kunna ta mig till sjukhuset OM jag inte skulle ha pengar.
Det är med tanke på den sjukdomsbild jag har.

Annars använder jag bara poängkortet då jag till 99% endast tankar på Statoil.

R.Grönberg
2010-02-06, 00:54
Ja precis teddy. klarar man av det så är det ju perfekt! då har man ju det man bör ha det till

Wolfen
2010-02-06, 06:44
Preem/Motormännen kort. Rabatt ca 30 öre på obemannade mackar och faktura i slutet av månaden.

Falcor
2010-02-06, 06:51
Jag har Shell, Jet, Preem och Statoil.

Tankar oftast på Shell, ibland på Jet eller Preem och väldigt sällan på Statoil.

Player
2010-02-06, 09:31
Usch. Bara jag som får dåliga vibbar av sådant?
nej har man inte råd tanka ska man ju inte köra bil...
Visst kan vara tufft någon månad och då kan det ju vara bra! men jag hade nog undvikit det så länge man kan

Gör som jag gjorde då när jag började jobba och va ung och dum. Jag skaffade ett Ok/q8 kort utan kredit och överförde pengar till det varje löning så jag även tog mig till jobbet i slutet av månaden innan lön =)
Satt över ganska bra och använde mig av deras tvätthall och tankade, även lite färd kost till firma bilen blev de ibland på jobbet.

Fördelen då iaf va bättre pris och något poäng system som gjorde att jag fick tillbaka en slant om året vilket alltig va skoj.

Mvh Thomas

Marcus
2010-02-06, 11:56
Usch. Bara jag som får dåliga vibbar av sådant?
nej har man inte råd tanka ska man ju inte köra bil...
Visst kan vara tufft någon månad och då kan det ju vara bra! men jag hade nog undvikit det så länge man kan

Jag tror du missförstått alltihop. Du köper köper aldrig något mot faktura? Varför inte låta bränslebolaget ligga ute med pengarna utan räntekostnad och sedan betala snyggt och prydligt en månad senare med en bra sammanställning över bilens rörliga utgifter?

Dazzin
2010-02-06, 12:05
Jag är mest ute efter om bolagen kan ge mig tillbaka nått, jag kommer tanka för ett par tusen i månad, och är det nån fördel med nått alternativ tar jag gärna det. Annars kör jag på med ett vanligt Visa kort kopplat till ett speciellt konto på banken där jag sköter min bils ekonomi. :)

Henrik.M
2010-02-06, 12:13
Tankat på JET sedan 10-år tillbaka , nu är dom uppköpta av ST1 , så jag fick mitt kort utbytt.

Har även ett PREEM kort som jag använder i parkeringsauomaterna......skitsmidigt att slippa ha småmynt med sig & man slipper använda visakortet i parkeringsautomaten. (Som innehåller betydligt mer känslig info än preemkortet).


Ursprungligen postat av R.Grönberg
Usch. Bara jag som får dåliga vibbar av sådant?
nej har man inte råd tanka ska man ju inte köra bil...
Visst kan vara tufft någon månad och då kan det ju vara bra! men jag hade nog undvikit det så länge man kan

Betalar man vackert sin räkning när den kommer och låter bli att släpa på den (använda kredit) är det inga problem.
Är en vanesak och tillslut blir bensinräkningen som vilken vanlig räkning som helst , dvs den ingår i dom fasta utgifterna.

Men som sagt känner man att man inte fixar/har råd att betala en bensinräkning......så ska man nog låta bli att tanka mot faktura.

P-plats.se
2010-02-06, 14:11
Jag tycker man får en bra överblick på ekonomin med en faktura varje månad. Så mutgifter tenderar att skena iväg utan att man har kontroll på det...

Har alltid kört hydro av den anledningen att dom är så pass stora att dom fanns överallt men ändå inte drivande i att trissa upp prsierna som om större bolagen. Nu har ju dom tillsammans vissa jet-mackar blivit ST1 och jag har fått veta lite mer om ägarförhållanden m.m. och jag har gynnat ett större bolag hela tiden...
...ser dock ut som jag kommer fortsätta med ST1 ändå och inbillar mig att jag gör rätt i det!? ;)

Marcus
2010-02-06, 19:33
Fast egentligen är det ju märkligt att inte alla ni Volkswagennördar tankar med Volkswagenkortet som citat:

"Med ett Volkswagenkort har du unika förmåner hos din Volkswagen-återförsäljare. Du kan dela upp dina kostnader för service, reparationer och tillbehör på 6 månader, utan ränta eller tillkommande avgifter. Dessutom fungerar Volkswagenkortet som betalmedel på 24 miljoner andra inköpsställen runt om i världen och ger dig rabatt på drivmedel hos Preem och Hydro."

Källa: http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/volkswagenkortet_visa.html

VWGolIV
2010-02-06, 20:24
Volkswagenkortet har jag med, fast det används bara om jag behöver reservdelar och inte har råd just då för att hålla bilen rullandes.

Annars är det mer till för att få förmånerna som billigare hyrbil osv.

Henrik.M
2010-02-06, 21:56
Fast egentligen är det ju märkligt att inte alla ni Volkswagennördar tankar med Volkswagenkortet som citat:

"Med ett Volkswagenkort har du unika förmåner hos din Volkswagen-återförsäljare. Du kan dela upp dina kostnader för service, reparationer och tillbehör på 6 månader, utan ränta eller tillkommande avgifter. Dessutom fungerar Volkswagenkortet som betalmedel på 24 miljoner andra inköpsställen runt om i världen och ger dig rabatt på drivmedel hos Preem och Hydro."

Källa: http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/volkswagenkortet_visa.html

För att jag inte behöver dela upp mina service & reparationskostnader på 6månader eller för den delen rabbat på hyrbil..
Vi har EC i huset och vi har fruktansvärt bra priser på deras hyrbilar. ;-)

Marcus
2010-02-07, 00:20
För att jag inte behöver dela upp mina service & reparationskostnader på 6månader eller för den delen rabbat på hyrbil..
Vi har EC i huset och vi har fruktansvärt bra priser på deras hyrbilar. ;-)

Jag tänkte främst på möjligheten att tanka med Volkswagenkortet då....

ventohuan
2010-02-07, 11:36
Jag tänkte främst på möjligheten att tanka med Volkswagenkortet då....

Ja tankar på mitt VW kort. Har ju preem här i byn. Fungerar perfekt.
Har även volvo kort så de blir ju att man tankar där oxå ibland!

frollan
2010-02-07, 23:25
Annars finns ju OKQ8 och deras nya visa kort som är helt kostnadsfritt. där får man 15 öre på bemanad och 5 öre i återbäring på obemanad. sen får man även 2 % på alla övriga köp i butik samt tvätt.

återbäring = delas ut en gång om året i from av en värdecheck som man kan handla för eller ta ut i kontanter

där kan man välja att ha kredit eller utan. väljer man kreditkortet kan man handla i alla butiker och då få 1 % tillbaka i en värdecheck som delas ut en gång i kvartalet.

OKQ8 är nästan ensamma i bensinbranschen som fortfarande har lite utbud på torkarblad oljefilter och verktyg mm.


Mvh Fredrik