handdator

Visa fullständig version : Slarv med service Golf GTI -00 - okej eller katastrof?



andersheterjag
2010-02-04, 17:52
Jag är lite sugen på att köpa en Golf GTI -00. Bilen har inte gått mer än 7.000 mil, men dessvärre är det bara tre servicar gjorda (-01, -03 och -08). Då det inte är någon longlife-bil (kom väl -01?) så ska den väl egentligen vara inne varje år oavsett körsträcka?

Alla avgasvärden är och har varit utmärkta från första besiktning fram tills nu, så motorn har åtminstone inte mått jättedåligt av slarvet. Finns det andra komponenter som kan ha tagit stryk?

Om jag slår till på denna och sköter den som ett litet barn från dag 1, kommer tidigare serviceslarv ändå att påverka eller är det som bortglömt?

Tilläggas bör att de år bilen servats är också de år bilen rullat någon sträcka värd att nämna, övriga år handlar det om 3-500 mil.

Är det idiotiskt att köpa denna eller kan det bli en kanonbil i händerna på någon som bryr sig om den? :-)

jockep
2010-02-04, 17:53
KÖP:)

Raz
2010-02-04, 18:02
Det är nog inga problem! Bara slå till om priset är det rätta!

andersheterjag
2010-02-04, 18:24
Det är nog inga problem! Bara slå till om priset är det rätta!
Vad skulle ni säga är rätt pris?

Bilen är ganska snålt utrustad utan taklucka, färddator och farthållare. Enda extravagansen är ett larm, i övrigt original och inga tillval vad jag kan se.

Överlag är bilen hel och ren som den ska vara med så låg mätarställning. Ena skärmkanten är riktad och omlackad på DinBil efter en liten parkeringsskada. Allt funkar som det ska utom stolsvärmen på förarstolen. Några täcklock saknas (som vanligt) här och där.

Både sommar- och vinterdäck ska klara åtminstone en säsong till. Service och rekond bör utföras så snart våren tittar fram.

Det stora minuset är just det här med servicen, kan man säga.

Mikegti
2010-02-04, 20:14
Svårt att sätta pris men du kan jämföra med min 02:a på 7150mil tänkte släppa den för 79000 vilket jag tror är ett väldigt bra pris om man ser till milen. Denna bil har en longlife service sen gick man som tur va över på vanligt intervall. 17" vw fälgar med nya däck 225/45 helskinn motorvärmare svart metallic bra blaupunkt cd skapliga vinterdäck ej farthållare eller taklucka. Är i bra skick och går kanon lite repor på kofångaren bak övrigt bulfri.
Jag gjorde en storservice vi 6700mil med extra oljeskölj byte tändstift alla filter osv.
Bilen fick en liten styrbox optimering och går kanon bra.
Du behöver inte oroa dig för servicen på din bil då den iallafall servats då den rullat lite mer. Att den sen inte är longlife servad är bara en fördel
Lycka till
Eller köp min om du är tveksam!!

carl75
2010-02-05, 18:50
Hej

Om bilen är fin och ej har strulat så är det nog ett bra köp. Det viktiga är att olja, stift, filter, bytts och för din säkerhetsskull att även bromsvätska bytts. I övrigt är det bara att tuta och köra om priset är rätt. Jag skulle inte lägga någon större vikt av värdet på longlife service. Mina erfarenheter av Dinbil är mindre bra trots att jag haft longlife service. När det blev fel på en krets i insprutningen på min GTI -03:a så fick jag stå för kostnaden trots att bilen bara var 4 år och hade longlife garanti så efter det så slutade jag serva bilen utöver de vanliga intervallen då jag insåg att garantin var i princip värdelös. Det enda man får är ersättningsbil och hyrbil idag är ganska billigt...

Mr dOhC
2010-02-05, 20:02
Låter som ett bra köp :)

Släng ett extra öga under oljelocket se efter koks. Sitter en platskåpa över kamaxeln rakt under oljelocket.

carl75
2010-02-05, 20:25
Ja lite koks på köpet är ju en oväntad bonus:) ha ha... En bil som någon bryr sig om det är väl inget barn du ska adoptera..:)

nelik
2010-02-05, 23:56
Viktigaste med bilköp är väl att det ska kännas rätt, man får gå lite på magkänsla. Inte för att jag har lyckats med det i tidigare köp dock, innan denna bilen då... Köpte min Golf IV GTI -00 Exclusive med fullstämplad servicebok, det mesta i utrustning, skinn, taklucka etc och 10.000mil på mätaren för 64.000:-

Då jag som sagt inte lyckats något vidare med bilköp innan så gjorde jag rätt mycket research innan jag köpte den. Ringde tidigare ägare och hörde mig för. Rotade fram alla besiktningsprotokoll jag kunde hitta. Ringde VAG och kollade om den varit inne på någon form av skadereparation. Då fick jag veta att en list på bakre stötfångare plus ett baklyse var bytt vid en parkeringsskada, inget allvarligt som tur va.

Då bilen är 10 år så kommer du få byta kammrem / spännare och hela baletten innom en snar frammtid. Detta är rekommenderat mellan 9.000-11.000mil eller 5år från att bilen var ny. Så det kan vara bra att räkna med i budgeten.

Jag hade planer på en Golf IV i cirka ett år innan jag slog till, då rätt objekt dök upp. Känns det rätt och priset är i nivå med hur utrustat bilen är och helhetsskicket förutom att det är lite mil på mätaren, så ser jag ingen anledning till att inte köpa den.

andersheterjag
2010-02-06, 14:41
Köp blir det inte eftersom det inte känns rätt. Det känns än mindre rätt efter att ha meddelat säljaren detta, så några tvivel om att det är rätt att avstå finns inte längre.

Tack till er som kommit med tips och råd! :-)

carl75
2010-02-06, 17:43
Det är många säljare och få köpare så jag tror nog att säljaren säljer till dig oavsett vad du tidigare sagt det är ju köparens marknad... Har du kollat på bilen i verkligheten? Jag tycker det är svårt att få en känsla för en bil bara genom att titta på bilder... Lukta, titta och provköra är bättre än att glo på skärmen!

foffa2002
2010-02-06, 19:10
Jag skulle nog klura lite på det.

Lyft på oljelocket.
kolla efter svart sot i locket och nere i toppen.

Starta motor utan lock och kolla om det är blow by