handdator

Visa fullständig version : Var börjar jag? Värmestrul Golf GTI 8V -93



Fors
2010-02-04, 13:00
En polare rattar Golf GTI 8v årsm -93.

Värmen i Kupén är obefintlig. Men bara om motorn snurrar på låga varv.

Trycker man på lite, 3000+ rpm, så kommer det DIREKT värme ur blåsen. Riktigt go värme...
Sen en stunds fis-körande blir det kallt igen. Precis som om vattnet inte cirkulerar som det ska...

Vatten-nivån är ok i kärlet..
Den går dock inte upp i vattentemp, nålen rör sig, men ligger under 70grader på mätaren.

Vart börjar man med nåt sånt?

Henrik.M
2010-02-04, 13:05
Vatten pump eller termostat.

Dålig värme vid låga varv , som sen blir bra värme på höga varv = En vattenpump som inte orkar hålla cirkulation alt en kosntant öppen termostat.

Dålig motortemp = Konstant öppen termostat.

Börja med termostaten , löser inte det problemet så är det mest troligt vattenpumpen.

Skadar iofs inte att byta båda eftersom termostathuset är inbyggt i vattenpumpen. (om jag inte minns fel)

Fors
2010-02-04, 18:50
Vatten pump eller termostat.

Dålig värme vid låga varv , som sen blir bra värme på höga varv = En vattenpump som inte orkar hålla cirkulation alt en kosntant öppen termostat.

Dålig motortemp = Konstant öppen termostat.

Börja med termostaten , löser inte det problemet så är det mest troligt vattenpumpen.

Skadar iofs inte att byta båda eftersom termostathuset är inbyggt i vattenpumpen. (om jag inte minns fel)

Ungefär det jag oxå var inne på.. Men borde inte en dålig vattenpump resultera i överhettad motor? eller är det kombon med öppen termostat som gör att det inte blir överhettat?

P.Hagel
2010-02-04, 19:43
Byt vattenpumpen.
Garanterat plastskoveln på pumpen som släppt.
Inget ovanligt tyvärr.

Fors
2010-03-26, 09:58
Fortsättning följer.
För en tid sedan började den dessutom gå illa. Kunde stanna och lägga av "bara så där" hacka och gå ojämnt.
Provade att rycka tempgivaren och då gick den avsevärt bättre, så den byttes i samband med byte av vattenpump och termostat.

Nu är det värme hela tiden, den gamla pumpen var riktigt slut nu på slutet, lät illa som tusan.

Byte av givare har gett resultat, men det har fortfarande hänt att den lagt av mitt i allt och börja gå lite illa.

Det skummaste just nu som jag har kommit fram till.

Startar bilen och flåsar på lite så går tempmätaren upp och lägger sig på ~90 grader på mätaren. Mäter jag nu med en IR-temrmoter visar den ~105 grader (mäter mitt på toppen).
Sen kör man lugnt en liten runda och då sjunker tempmätaren ner under 70 grader. IR-termometer visar dock i detta läget fortfarande ~105 grader om jag mäter mitt på toppen. Det räcker sen att jag varvar ut den på 2'an, 3'an så flyger tempnålen direkt upp på ~90.. Står den på tomgång så stiger den till ~110 på mätaren och IR visar ~115

Det sitter ju den 4-poliga tempgivaren på denna. Jag får olika ohm-värden på de olika paren. Vilket par går till vilken mätare?
Det ena paret är gul/röd-brun kabel och det andra är brun/vit-brun/grön

Nu när jag körde gick den som den skulle, det märkliga är bara att temperaturen går upp och ner på mätaren....och uppmätt ohmtal på givaren verkar följa med i vad som står på mätaren...

Är det nån som kan bjuda på ett tempdiagram för denna tempgivare?