handdator

Visa fullständig version : Diodlampor till Golf mk IV



Adam
2010-02-02, 07:53
Hej!

Jag har baklyktor med ganska mörka glas.
http://www.autokatalogen.se/Matrix/images/1/4/40107_9el148179021.jpg

Flera personer har påpekat att mina bakljus syns ganska dåligt (dock inte besikningsmannen) och jag tänkte därför sätta i glödlampor med högre effekt. Läste dock något om att högre effekt kan ge oönskad värmeutveckling och började då istället titta på diodlampor.
Nu börjar jag istället bli sugen på att byta ut flera lampor i baklyktan och några frågor har ploppat upp.

1. Bakljuset är idag 12v/10W, vad ska jag ha för diodlampa?
2. Måste jag göra något för att undvika varningar om trasig glödlampa?
3. Måste jag göra något för att kunna använda diodlampa i blinkersen (bak)?
4. Kommer det se konstigt ut om jag inte byter alla?

Tipsa gärna om exakta produkter och återförsäljare!

VWGolIV
2010-02-02, 10:19
Det finns ju färdiga lampor som är dioder, dvs de har sockel som passar i orginal.

Jag har precis börjat löda lite dioder och sätta mig in i det.
Har köpt en del lysdioder på Tradera.

Vill man ha större variation så finns Conrad.se och Elfa.se som säljer dioder, motstånd, hållare osv.

Adam
2010-02-02, 12:00
Det finns ju färdiga lampor som är dioder, dvs de har sockel som passar i orginal.

Tack för ditt svar. Har sett färdiga lampor med dioder, funderade mer på om man ska köpa på biltema eller diodhuset (och varför)? Om man sedan bestämmer sig för diodhuset, ska jag ha 15, 20 eller 24 dioder? Skillnad i pris kontra ljus?
Fråga 2 och 3 känns dock viktigast just nu...

VWGolIV
2010-02-02, 15:00
Svårt att säga hur många där skall vara, det är orignal lampor du har va ?

Hur många beror på hur starka dom är.
Det skiljer en hel del.

Diodhuset är ett bra ställe, där har jag handlat.

Adam
2010-02-02, 17:24
Svårt att säga hur många där skall vara, det är orignal lampor du har va ?

Ja det har jag. Ser nu att det på en del står vad dom motsvarar i watt, så jag går nog på det...

VWGolIV
2010-02-02, 20:01
Då är det bara o kolla så att fattningen är rätt så skall det inte vara några problem.

Håller med dig om att har man GTin ljuse, de mörktonade så lyser bakljuset väldigt dåligt.