handdator

Visa fullständig version : Koppla in en urkopplad airbag Golf IV -02



Henke
2010-02-01, 20:53
Airbagen på passagerarsidan på min Golf IV-02 är urkopplad av tidigare ägare. Jag vill ha den inkopplad igen och när jag monterade bort handskfacket såg jag att elkabeln till airbagen är urkopplad. Är det bara att sätta tillbaka kabeln och airbagen funkar igen eller måste bilen programmeras om?

Alla svar är välkomna!

Henrik.M
2010-02-01, 21:24
Du tar bort det gula motståndet som sitter på kabeln och kopplar kabeln mot airbagen.
Sen måste bilen programeras och airbagen aktiveras samt en återrapportering till SVW att airbagen åter är inkopplad.

Det sista är ett litet paapper du skirver under som sedan verkstan skickar till SVW.

Anders
2010-04-27, 19:26
Ser att frågan är gammal men.
Har själv en Golf IV Variant från -00. Var och frågade VW-verkstaden i Kalmar om hur vi skulle göra. Koppla bara ur den sa de. (Frågade om de kunde garantera att den inte kunde lösa ut, men ingen ville garantera detta). Om man skall ta ur den då sa jag. Ok men då måste du betala en ny airbag plus montering nu ca:10.000kr. För att garantera att om bilen säljs vidare måste den ha airbag för att den är typad för detta, blev svaret. Köpte en andra bil som inte hade airbag passagerarsidan.

Davidsson
2017-05-15, 15:18
lyfter en gammal tråd. Kan man koppla in detta själv och via vag com tala om att airbagen är inkopplad igen?