handdator

Visa fullständig version : Caddy Life - bra eller anus?



Kocken
2010-01-31, 17:51
Hej alla!!

Går lite i köptankar. Är väldigt sugen på en caddy life med 1.6 bensin motorn. Tänke hör med er som kör en sådan om lite feedback. Verkar vara optimal som familjebil, eller?

Ni som kör caddy life, är ni nöjda??

Mvh

Andreas

magnusT
2010-01-31, 19:16
Jag kör en vanlig caddy och är rätt nöjd. Är ju i stort sett samma bil förutom att en caddy life har stolar bak. Men vet inte om det är så bra med en 1,6 bensinare. För dom väger ju litegrann. Har en 105 hästars diesel i min och den är lagom. Och dom är trevliga att köra, sitter högt och bra.

mrpipen
2010-02-01, 12:33
har en caddy life på firman.

Gillar dock inte den. Slö som fan får växla ner för att inte tappa för mycke hastighet uppför lite brantare backar. Sen blir inte motorn varm när man kör i stan utan sjunker från 90* till 70* står man still typ 10min så ligger nålen på botten 50*. orkar bara upp till 90* när man kör på motorvägen.

Sen dra den enormt med diesel, kom härom dagen typ 30 mil på halv tank. Körde blandat typ 60 stad 40 motorväg. Vet dock inte vilken dieselmotor det sitter i men gissar på minsta.

P-plats.se
2010-02-01, 17:14
VW:s 1.6 bensinmotorer är trevliga tycker jag för jag körde ca 10000mil med min Bora med den motorn. Helt klart ska det vara den med variabelt insug eller nyare motorer.



Gillar dock inte den. Slö som fan får växla ner för att inte tappa för mycke hastighet uppför lite brantare backar. Sen blir inte motorn varm när man kör i stan utan sjunker från 90* till 70* står man still typ 10min så ligger nålen på botten 50*. orkar bara upp till 90* när man kör på motorvägen.

Jag kör samma motor som "magnusT", en 1.9 TDi i min Caddy och den är mycket stark tycker jag och pinnar på riktigt bra!

Dieselmotorena är så effektiva så dom kommer inte upp i värme under vinter, därför är många utrustade med hjälpvärmare.
Själv har jag en Caddy med hjälpvärmare och det är mycket bra värme i den men jag kör även men T5:a uan värmare och den har svårt att komma pp i temp. Har dock märkt att om man kör på en växel lägre så kommer värmen fortare...



Sen dra den enormt med diesel, kom härom dagen typ 30 mil på halv tank. Körde blandat typ 60 stad 40 motorväg. Vet dock inte vilken dieselmotor det sitter i men gissar på minsta.

Har inte haft min Caddy så länge och nu i vinter har den dragit ca 0,7 blandad körning. Har inte så långt till jobbet och dieselvärmaren går hela tiden så det tycker jag inte är så illa... Ska bli intressant att se vad den dra till våren!

magnusT
2010-02-01, 20:20
Har haft min caddy sen i våras och kört den på 0,55-0,6.
Har ingen dieselvärmare men får ändå värme i kupen, men visst tar det en stund.

Marcus
2010-02-01, 20:55
Hej alla!!

Går lite i köptankar. Är väldigt sugen på en caddy life med 1.6 bensin motorn. Tänke hör med er som kör en sådan om lite feedback. Verkar vara optimal som familjebil, eller?

Ni som kör caddy life, är ni nöjda??

Mvh

Andreas

Caddy 1,6 bensin låter som en törstig och hopplöst orkeslös kombination...

Lilla_Vargen
2010-02-02, 23:30
Får väl bidra med lite input om min Caddy Life -05 1,9tdi då...

Bästa bilen jag ägt ! Slår tom min förra V70 -00 med råge.

Har lyckats köra nu idagarna 22400 mil, 5 petad manuell.
Min har dubbeldörr bak och det ångrar jag inte en sekund.
Har V-tech box som ger 130 hk/310Nm
Snittar daglig körning runt 0,64-0,68 milen (en hel del motorväg)

1,6:an kan verka lite orkeslös på en bil som väger ca 1550 kg...
Snik tdi:n med 75 hk verkar tom vettigare... (går enkelt att programera upp..)
Tror dock den motorn inte finns som val till Life:n...

Tittar man på den rent praktisgt är den helt underbar.
Stort last-skåp ena dagen, 7 sitsig buss den andra... ;-)
Det enda som V70 slog den var ljudnivån i kupen, väldigt marginellt anser jag dock.
Jag och frugan bilade 715 mil sommaren 2007 ner till Italien och sov 19 nätter i den (ja den går att bädda 195x115 hyffsat lätt)
Service mässigt har väl jag åkt på att byta ett hjulager utöver det vanliga slitaget.

Inne lite på framtida nybilsköp och är inne på en Maxi Life.
Lite bättre med utrymme för allt ;-)

Ur mitt sett att se den: helt underbar !