handdator

Visa fullständig version : MSD tändspole till 16v?



kim_gulle
2010-01-30, 13:11
Nån som kör med det och i så fall vilken? Vart kan man få tag i MSD prylar?

Är lite nyfiken på det här efter att en kompis hade köpt ett msd kit till sin dodge dart som stått i typ 20 år eller nåt och gick superdåligt på tomgången och var jättesvår att få igång. Men så var han och köpte ett MSD kit och bilen startade hur lätt som helst och gick jättefint på tomgången.

Har lite små driftstörningar på min 16v. Däribland så brukar den vara jättetrög att starta när man har kört den länge på motorvärmare och grejjer.

kim_gulle
2010-01-31, 10:42
Ingen som har nån erfarenhet?

squid
2010-01-31, 11:00
MSD saker kan du ju få tag på via H2M här i Östersund :D

kim_gulle
2010-02-02, 12:34
MSD saker kan du ju få tag på via H2M här i Östersund :D

Såg det efter att jag kollat runt lite på nätet men är mest intresserad av vad folk har haft för upplevelser med dem och vilka system som är bäst. :)

pekka kiiskilä
2010-02-02, 12:50
MSD AL5 funkar fint men du kan räkna med att varvräknaren inte vill hänga med,

Annars så blir gnistan utmärkt med multi gnista och då kan man ha mer förtändning,
Akta dig för att känna på tändkablar när bilen är igång för hoppar en gnista till näven så sitter du på backen hehe.

kim_gulle
2010-02-05, 17:26
MSD AL5 funkar fint men du kan räkna med att varvräknaren inte vill hänga med,

Annars så blir gnistan utmärkt med multi gnista och då kan man ha mer förtändning,
Akta dig för att känna på tändkablar när bilen är igång för hoppar en gnista till näven så sitter du på backen hehe.

Hittar ingen som heter AL5. Säker på att du inte menar 6AL? Nu kanske det är så att AL5 är ett äldre system också vad vet jag. Antar att om man skaffar nåt av de här systemen kanske det lönar sig att skaffa värre tändkablar också.

Vad kan man förvänta sig när man installerat ett sånt här system? Blir motorn mer lättstartad etc om man haft såna problem innan? Får man nån märkbar skillnad i motorkaraktär och sånt?

pekka kiiskilä
2010-02-05, 19:49
Ja det var en äldre msd 5al kanske den hette hehe,

Det funkade bra på en 8v motor med multi gnista o den startade väldigt lätt skilnaden och man märkte skilnaden eftersom motorn var trimmad i jämförelse med orginalspole och msd för man kunde ha mer aggresiv tändning.

ypzilon
2010-02-05, 20:06
Men om du bara ska ha det för att bilen är lite svårstartad, är det då inte bättre/billigare/enklare att hitta felet?

Det är ju inte ens säkert att felet sitter på tändsidan, kan ju vara bränslerelaterat också.

kim_gulle
2010-02-06, 11:17
Den har ju trimkammar och grejjer och har alltid varit tjurig att få igång och hålla tomgång när den är kall och kan det hjälpas med värre tändning så kör jag på det.

Så den där multignista boxen är bara till för att man ska kunna ha mer förtändning? I princip så skulle det räcka om jag köpte en MSD spole med förkopplingsmotstånd?
Har mina ögon på den här:
http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=2781_2918&products_id=3894

pekka kiiskilä
2010-02-06, 16:32
Den har ju trimkammar och grejjer och har alltid varit tjurig att få igång och hålla tomgång när den är kall och kan det hjälpas med värre tändning så kör jag på det.

Så den där multignista boxen är bara till för att man ska kunna ha mer förtändning? I princip så skulle det räcka om jag köpte en MSD spole med förkopplingsmotstånd?
Har mina ögon på den här:
http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=2781_2918&products_id=3894

Nej multignista är för att få optimal förbränning och kunna ställa en trevligare tändkurva,
Om du enbart ska ha en kraftigare tänspole så har jag kört med biltemas högeffekt som ger ca 45000v den ända skilnaden var att varvräknaren flippar vid start.

kim_gulle
2010-02-06, 23:19
Nej multignista är för att få optimal förbränning och kunna ställa en trevligare tändkurva,
Om du enbart ska ha en kraftigare tänspole så har jag kört med biltemas högeffekt som ger ca 45000v den ända skilnaden var att varvräknaren flippar vid start.

Så för att få bort eventuella drifstörningar som t.ex trögstartad så måste man skaffa ett helt system med multignista och grejer antar jag?

Sn00k
2010-02-07, 06:18
..eller helt enkelt modifiera sprutet att ge nån procent mer soppa, då den högst troligen går magert just nu utifrån det du beskriver.. öka på nån procent(med hjälp av styrtrycket) så startar den som en dröm och blir betydligt piggare.

orginal tändning är fullt tillräcklig för vilken sug-trimmning som helst.. allt från 140hk till 300hk.
med turbo och 1.5bar+ i laddtryck kan MSD grejjer börja övervägas.
inget ont om MSD-prylar, men det är bara att slänga pengarna rätt i sjön innan dess.

anledningen att din kompis bil blev att starta å gå bättre är att en gammal V8 har ca 45% verkningsgrad och det formligen RINNER oförbränd bensin rakt igenom motorn.. den är kort sagt så ineffektiv att den surar ner sig totalt.. där gör en multi-gnista skillnad.
det är just precis därför alla som kör gamla jänkare gasar fullt innan dom vrider av nyckeln när dom ska till å slå av bilen.. motorn är så jäkla ineffektiv + gamla förgasare och skit, att den helt enkelt inte startar om dom slår av den vanligt, stiften blir så svart direkt att nån gnista inte kan förekomma.

på en "gammal" vw 8v motor som ändå ligger på 85% och uppåt även i dom absolut SÄMSTA fall, så gör det noll och ingen skillnad alls.

squid
2010-02-07, 18:24
du Kim.. har du pratat något med Åke Strandberg i Krokom/Hissmofors?
han kan ju golf utan och innan, då han byggt rallymaskiner på 8v och 16v :P

flincken
2010-02-10, 19:09
du Kim.. har du pratat något med Åke Strandberg i Krokom/Hissmofors?
han kan ju golf utan och innan, då han byggt rallymaskiner på 8v och 16v :P

msd 6 boxen ger bara multignista upp till ca 2500 varv sen äre som vanligt... den förstärker viserligen gnistan rätt bra så det är ett bra system men som någon tidigare skrev.. det kan behövas om man åker med en överladdad maskin... bromsade skälv en bubbla motor som jag körde ett "vanligt" bosch system från golf (orginal med tändmodul) det hängde med till en bra bit över 400 hk. :-)

kim_gulle
2010-02-11, 01:43
du Kim.. har du pratat något med Åke Strandberg i Krokom/Hissmofors?
han kan ju golf utan och innan, då han byggt rallymaskiner på 8v och 16v :P

Ne det har jag inte. Har hört saker om din 16v dock. Min polare var och provkörde din Audi 100 för ett tag sen och han skvallrade om din nya motor dagen efter på skolan. :D

Ska höra efter med branchfolket om nån vet nåt om Åke Strandberg. Vet säkert vem det är men minns inte namnet bara. ;)

squid
2010-02-11, 11:59
Ne det har jag inte. Har hört saker om din 16v dock. Min polare var och provkörde din Audi 100 för ett tag sen och han skvallrade om din nya motor dagen efter på skolan. :D

Ska höra efter med branchfolket om nån vet nåt om Åke Strandberg. Vet säkert vem det är men minns inte namnet bara. ;)

Sedärja :P

iaf Åke är grym på golf motorer.. han har ju som sagt sysslat med golf 8v o 16v rally motorer

Bil & Motor AB
Telefon: 0640-61110

kim_gulle
2010-02-11, 14:13
Sedärja :P

iaf Åke är grym på golf motorer.. han har ju som sagt sysslat med golf 8v o 16v rally motorer

Bil & Motor AB
Telefon: 0640-61110

Ska kolla upp det, tack ska du ha. :)

Har du nån projekttråd eller liknande för nya motorn förresten? Skulle vara intressant att kolla in. :D

squid
2010-02-12, 16:46
jo har en projekttråd på vwgolf.se.. dock ingen här :P

kim_gulle
2010-02-12, 22:46
jo har en projekttråd på vwgolf.se.. dock ingen här :P

Den ska kollas på. :D

Edit: Riktigt nice, blev lite besviken dock när jag såg att du inte skulle ha individuella spjällhus och grejjer. Vet inte varför men jag såg nåt sånt framför mig. Lät som om det skulle bli nåt sånt när Patrik börja snacka men det blir nog ett rivjärn ändå antar jag. ;)