handdator

Visa fullständig version : Skeva bromsskivor Golf mk4 TDI



jollykent
2010-01-27, 15:34
Hej!

Jag har en Golf mk4 TDI -99 med 32000 mil på mätaren. köpte den för ca ett år sedan och har ett otroligt irriterande problem. Mina bromsskivor blir skeva efter ett par hundra mil. har nog bytt skivor fram 4-5 gånger och blir snart tokig på detta. Jag har även bytt länkarmar fram eftersom bussningarna va slut. Oken funkar fint och även gliddelarna går hur fint som helst. Skivorna är dock från BILTEMA men har kompisar som har det på sina bilar utan några som helst problem. Provade först med deras "Sportskivor" eftersom det va lite häftigare men dom blev skeva, provade sen vanliga solida skivor men dom blev också skeva. det är inte mycket det känns men det är ändå irriterande. man förväntar ju sig att det inte ska finnas några vibrationer med nya skivor.

Är det något mer som kan påverka att de blir såhär eller är det helt enkelt så att biltemas skivor är skit rakt igenom?

Alla förslag välkomnas.....

/Anders

G60 V-spec
2010-01-27, 15:46
Antagligen är dom inte härdade från fabrik. Prova att svarva skivorna efter att dom blivit skeva så ska du se att det blir bättre efteråt.


Mvh Vlado

Manny
2010-01-27, 15:59
Hur kör du "in" skivorna?

VWGolIV
2010-01-27, 16:07
De biltema jag kört med har fungerat bra, bromsar alltd mjukt i början och rätt många mil innan jag bromsar hårdare.

Dock har jag endast köpt till bak.

nill0w
2010-01-27, 21:16
Hej!

Jag har haft biltemaskivor både fram och bak, aldrig kört in på något speciellt sätt. Det har funkat skitbra! Dock slog sig originalskivorna ganska snabbt....
Biltemas bromsok är dock ingen höjdare.

Mvh

Niklas_L
2010-02-01, 15:52
Hjullager?

jollykent
2010-02-01, 19:42
jag kör väl inte in dom på något särskilt vis utan kör som vanligt. men får kanske ta det lite lugnare i början med dom då å se om de hjälper. hjullager borde man ju både höra och känna.....