handdator

Visa fullständig version : Bromsproblem Golf Diesel -83



bollkontroll
2010-01-27, 02:06
Hej!

Jag är nu nära att få ett vansinnesutbrott.

Det gäller en Golf GTD -83.

Jag har snart besiktning och skulle därför byta handbromswire bak då den ena gått av.
När jag ändå tagit loss allting tänkte jag att det var lika bra att byta lager bak också.

Det är nu problemet kommer:
På passagerarsidan gick allt utmärkt, men då jag monterat hjulet på förarsidan och snurrat på hjulet låter det illa. Det skrapar och "klickar" till.

Det jag ser när jag tar bort bromstrumman är att de 4 skruvskallarna runt axeltappen är lite skavda.
Det verkar som om trumman går för långt in och skaver på skruvskallarna.
Jag kan inte förstå vad jag gjort för fel, gjorde lika på båda sidor och på passagerarsidan funkar det kanonbra.

Har tagit isär,gjort rent,fettat in lagren och monterat 4 ggr, kan inte förstå vad som händer...

Har ni nån ide om vad jag gjort fel?

mvh
Jonerik

bollkontroll
2010-01-29, 12:36
Ingen som har någon ide om vad som kan vara fel?

Funderar starkt på at svarva av bromstrumman 1 mm i bakkant...
Gör ett försök till efter jobbet...

Junfors
2010-01-29, 12:43
För långa hjulbultar kanske, har man alufälgar behövs ju längre än på de flesta stålfälgarna..

bollkontroll
2010-01-29, 12:44
Det är samma hjulbultar som suttit på bilen i åratal, kan inte vara dom...

Junfors
2010-01-29, 16:39
Men du har inte bytt vinterdäcksfälgar kanske då, som är smalare..

Jag hade liknande skrap när en hjulcylinder läckte lite och spred bromsvätska på bromsbacken som då expanderade/separerade lite lite granna i taget vilket gjorde att bromsarna skrapade vid inbromsning, drog man i handbromsen i fart lät det dock ingetting.

bollkontroll
2010-01-29, 21:56
Nej,det är samma fälgar och hjulbultar som jag hade innan bytet av lagren.

Jag kan inte heller se något läckage eller annat fel.
Har jämfört med andra sidan och även min andra GTD, och kan inte se några olikheter.

Som sagt, man ser skavmärken på skuvskallarna runt axeltappen,det verkar som om tätningen skrapar i skallarna.

Har t o m provat satt tillbaka de gamla lagren och den gamla tätningsringen och samma problem kvarstår...

Vad f** har hänt?
Inga fler tips?

g-man
2010-01-29, 23:21
Det ligger inte i trumman då? Prova skifta sida på dom o se om det är lika då..