handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med pl-motor (16v -90.a)



gnytt
2010-01-25, 19:46
Har lite problem.
Köpte mig en 16v med pl-spis, 1,8 -90.a.

1) Vilken givare på pl-motorn är det som skickar signal till databoxen ang temperaturen på motorn? Denna brukar ju sitta i en vattenstuds (blå givare) men sitter ej på 16v-motorn, sitter därimot 3 givare vid fördelaren, en som skickar signal till mätarhuset, en som ska vara en såkallat lamdaswitch, och misstänker att det är den tredje men vilka färger har den på kablarna? Någon som kanske vet artikelnummret på den?

2)Problemet med bilen är att är den kall startar väll kallstartventilen och bilen ligger på 1400v/min sen sjunker den till ca 1100v/min och går jämnt och fint tills jag stänger av bilen för att sedan starta den igen. detta kan vara från 5min till 1 timme, då lägger sig tomgången på 1000v/min och rasar så den vill dö. Då får man hålla på att gasa några gånger rejält så kommer den igång igen och går fint. När man startat den så så den går illa känns det som den går typ på 3 cylindrar men gasar man upp den i 3-4000v/min så låter och känns det som den går bra?

3)Sen även med tomgången, kan banne mig inte få ner den under 1100v/min, kan det bero på?

Funderingar: Tänkte om det kan vara tomgångsmotorn som spökar, men den ligger stabilt på tomgång i alla fall. Har gått över vakumsystemet men hitta inga läckor.

Nybytt. Fördelarlock, rotor, tempgivaren till mätarhus, tändstift, och lite annan lull lull.

Tacksam för hjälp.

Mvh/ Kibbe

razer
2010-01-25, 21:52
Låter som om du har en vacuumläcka någonstans om man tänker på varvtalet.
Det kan också vara tomgångsmotorn som kärvar.

Den vita givaren är till för motorstyrningen.
Den stora givaren med brun kontakt är termotidkontakten som slår till kallstartsventilen.

Det finns ingen lambdaswitch på PL motorn.

gnytt
2010-01-26, 02:49
Okej, ska kolla en gång till om jag hittar någon vakumläcka, tyckte jag var nogrann med genomgången av vakumsystemet, men kan ju missat något.

Ska även se om jag hittar någon begangnad tomgångsmotor, ryckte kontakten när jag skulle köra hem från jobbet precis och den gick ju inte sämre i alla fall men fortfarande så man fick gasa till ett par ggr innan den stabiliserade sig i tomgång, sen blödrade den lite innan man gasat ytterligare någon gång när man körde sen gick den hyffsat igen med aningens högre tomgång med kontakt urdragen?

Men är både termotidskontakten och motortempgivaren 2 poliga? Du vet möjligen inte vilka fäger kablarna har till dom båda givarna? Det är väll dom givarna som sitter under fördelaren?

Mvh/ Kibbe

razer
2010-01-26, 07:52
Både termotidkontakten och motortempgivaren är tvåpoliga.

Termotidkontakten brukar sitta bakom/under vattenflänsen och motortempgivaren framför. (om man tittar framifrån)

Staffan16v
2010-01-26, 08:15
Kolla kablaget till lambdasonden! Jag hade en massa skumma motorfel på min 16V med PL-motor på den gamla goda tiden. Problemet var att kablaget till lambdan hade en jordad "strumpa" av metall runt sig och på något sätt så blev det kortslutning där ibland och då gick bilen som en påse nötter.

gnytt
2010-01-26, 13:06
Okej, tack, ska kolla dessa grejor. Gjorde en annan mindre trevlig upptäckt idag, hade olja i fördelaren, tänkte jag skulle byta packboxen och o-ringen.
Vad kan detta medföra för problem?

Kan det vara så att när man startar så får man gasa den innan rotorn får väck olja och får 100% kontakt, sen när man gasar upp den under körning så ökar oljetrycket och det pressas ut lite till olja i fördelaren vilket kan medföra en misständning? Bara en teori?

Mvh/ Kibbe

gnytt
2010-01-26, 22:58
Bytte tomgångsmotor idag, hjälpte ett litet tag=P

Spruta igen med startgas och tomgången gick upp när jag sprutade runt bränslehuvudet,

en grej jag funderade på var att när jag sprutade vid co-hålet så gick den upp rejält, ska där inte vara tätt? Får gå över övriga slangar också.

Mvh/ Kibbe