handdator

Visa fullständig version : Kallstartsproblem Passat 96



Johan99
2010-01-25, 12:47
Har en Passat 2.0 96 som är tjurig att få igång när den är kall. När den väl går igång får man inte gasa på typ 10sek för då dör bilen igen. Men när väl det stadiet är över så går bilen hur fint som helst och det är inga problem att stänga av den då och starta den igen. Känns som det har nåt med nån choke historia men vad byter man då på en bil med insprutning?

Väldigt tacksam för svar!

schüberg
2010-01-27, 09:16
Då har du motorkod ADY med SIMOS insprutning skulle jag tro? Där styrs kallstartsfunktionen genom att spridarna håller öppet längre,dvs ingen kallstartsspridare.Det jag skulle kolla,om du har möjlighet:
1:Felkoder. Urtag bakom lilla runda ``gallret´´ till höger under intrumenthus.
Då måste man ju ha tillgång till en felkodsläsare förstås.....
2:Bränsletryck. Försvinner bränslet tillbaka till tank när bilen står? Borde finnas lite kvar även när den stått ett dygn.
3:Tomgången styrs av ett motoriserat spjällhus som ihop med spridartiderna styr kallstart.Dummar det sig kan du få problem.
4:Luftmassemätaren.Brukar tyvärr inte synas i dignosen,men prova att koppla bort kabeln från den och starta,då går den på nödprogram och skall starta lätt.
Sedan är det väl standardsaker man skall börja med att kolla:Skick på tänd-komponenter,torra/spruckna vaccum slangar,sugläckage osv....
Hoppas det gav några ideer?! Mvh Schüberg

schüberg
2010-01-27, 09:18
Glömde det vanligaste:Tempgivaren i toppen!! Den pajjar så ofta att de borde säljas i tio-pack! ;-)

Johan99
2010-01-27, 09:51
Tack för svaret! :) Vart sitter tempgivaren på toppen?

Kollade felkoder men datorn verkade inte hitta styrdonet. Fick bara felkoder på ABSen.

Testade nu utan kontakten till luftmassemätaren men det va samma som innan. Den startade inte.

schüberg
2010-01-27, 12:31
Tempgivaren (G62) sitter i plaststosen på övre kylslangen in i toppen.Tror dock du har en två-polig, det är den fyr-poliga som är det riktiga stolpskottet!:-) Det kan inte vara bränslepumpen som är klen? Känns ju som att du inte får bränsle tillräckligt när du säger att den ``duckar´´ vid gaspådrag första 10sek? Att du inte får kontakt med styrdonet är skumt,även om inga felkoder finns skall den ju gå att komma åt.Leta vidare... ;-) Schüberg

Johan99
2010-01-27, 12:40
Aha den ja den har jag kollat med multimeter iaf och enligt den ska den funka. Men kanske skulle byta den och testa? För mig att det va den 4 poliga i min bil.