handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att motortvätta?



Botanic
2010-01-20, 22:34
Det verkar som att motorn på min Lupo läcker lite olja.
På höger sida av motorn ser man att det har runnit olja.

För att jag ska kunna lokalisera var det läcker så behvs det en ordentlig motortvätt. Jag måste hissa upp bilen och spola underifrån...

Hur tvättar ni motorn? Vilka produkter funkar, och vilka ska man undvika?

Jag har använt CRCs sprayflaska för motrotvätt någon gång för länge sedan. Den funkade ok tror jag. Jag har inget annat att jämföra med.

Kan man köra högtryck över hela motorn så länge man är lite aktsam med området runt tändstiften?

VWGolIV
2010-01-20, 23:49
Ja det går bra, man skall ju undvika att spola på elektriska komponenter.

Ex generator, batteri, fördelarlock, tändkablar osv.
Eller så tar man några plastpåsar och lite tejp och tejpar dessa delar.

Sen avfettning och så högtryckstvätt, gärna med lite varmvatten om man kan använda det till högtryckstvätten.

Så har jag gjort med gott resultat, om det sen är det rätta vet jag inte men så har jag gjort och ännu inte haft några problem med att starta motorn eller köra med bilen efteråt.

Botanic
2010-01-21, 14:27
Är det vanlig avfettning som gäller? Är det inte risk att det torkar ut alla slangar och andra plast/gummidetaljer som det kommer i kontakt med?

oops_164
2010-01-21, 19:12
Castrol har ett medel som heter Bikecleaner och det funkar kanon.

VWGolIV
2010-01-21, 19:16
Nu har jag bara sprayat på motorn, jag vet inte hur slangar reagerar.

Dock kan du alltid åka förbi nån rekondfirman och fråga om du kan få köpa halvliter, brukar inte vara några problem.
Så får du rätt produkt.

oops_164
2010-01-21, 20:55
Nu har jag bara sprayat på motorn, jag vet inte hur slangar reagerar.

Dock kan du alltid åka förbi nån rekondfirman och fråga om du kan få köpa halvliter, brukar inte vara några problem.
Så får du rätt produkt.



Castrols är snäll mot allt annat.
Tar grymt bra.
Köpte en uppsättning fälgar till en jag mekade Road racing åt, och på bakfälgen var det 5-6 mm gegga från kedjespray och ingrodd smuts.
2 ggr med bikecleanern sen var den som ny igen.