handdator

Visa fullständig version : Renovera tomgångsmotorn/fel på bilen?



gnytt
2010-01-20, 22:52
Som rubriken lyder. Kommer från en 16v pl-motor med 3 stift. Går det att testa om den funkar som den ska på något vis?

Mvh/ Kibbe

Mini_me
2010-01-20, 23:23
Ja det går men vad är det som felar??
Har inte i huvet vad man mäter.

Om den svajar eller bara dör så testa att klämma slangen till den så att du själv agerar tomgångs motor.

Annars har jag inte en suck (Världens mest hjälpsamma sak att skriva).

=)

Henrik.M
2010-01-20, 23:31
Som rubriken lyder. Kommer från en 16v pl-motor med 3 stift. Går det att testa om den funkar som den ska på något vis?

Mvh/ Kibbe

Lägg handen alt örat mot den och känn/hör om den surrar.

Tyst = Trasig / något fel.

Surrar = Fungerar.

Basic felsökning. ;-)

gnytt
2010-01-21, 04:31
Okej, ska prova det.

Nja problemet är igentligen att tar jag bilen när den är kall så ligger tomgången på ca 1400v/min. möjligt lite tendens till vandring men ytters lite.

När jag sen varmkört den ligger den med samma symptom på ungefär 1300v/min. Ställer jag sedan bilen, går tex in och handlar en läsk och kommer ut och startar så ligger den på 1000v/min går illa, håller på att dö tills man gasar igång den och kört lite, då lägger den sig på 13-14v/min igen.

Ställer jag tändningen lite närmare den ska stå så sjunker tomgången och den går sämre.

När jag köpte bilen i början på månaden var den nyligen besiktigad (ombesiktigad) pga av avgasvärdena, reagerade lite på att HC samt lambda låg bra men co och co2500 låg på 0,6 på bägge vilket inte igentligen är så högt. Men killen hade lämnat bilen till någon "verkstad" han kände som tankat i etanol och ställt om tändning och något annat "skit" som han sa.

Motorn är renoverad (bytt topp) inslipade ventiler osv för styvt 1000mil sedan. Låter friskt och drar varken olja eller vatten.

Har inte gått mer än 1000mil på några år och oljan är ganska svart, tror detta har med att göra dom höga co värdena, men funderar på om etanolet rört upp skit i tanken som satt sig i filtret.

Mina planer inom det närmasta som jag köpt är att byta stift, blå tempgivare, flatstiftstempgivare, fördelarlock, rotor, tändstift, olja/filter, tändspole (msd blazter 2) samt bränslefilter

Då jag funderade på om man skulle bytt tomgångsmotorn också eftersom inte nålen ligger 100% still

Något annat jag kanske bör kolla?

Mvh/ Kibbe