handdator

Visa fullständig version : Golf 2 GTi 16v



TratteN
2007-06-25, 01:37
Tja ny golf ägare här !..

Vad Har golf 2 GTi 16v för motorkod och vad är benämningarna på kammarna ?.. skulle vara skojj o veta lite om trimm möjligheter o så oxå.

Lillen
2007-06-25, 01:40
Motorkoden är KR eller PL beroende på om det är Kat eller ej.
Utan Kat heter den KR och har 139Hk.

TratteN
2007-06-25, 01:43
okej nice =)...då vet man att man har en KR motor då... som sägs vara trimmad av förrförra ägaren... tänkte om man kunde kolla upp det på nåt enkelt sätt.. vad heter original kammarna ? o hur ser man vad det sitter för kammar i ?...

R.Grönberg
2007-06-25, 08:19
förr förra ägaren ska ha trimmat den och det finns inga papper på det, men den går som fan? =) vet inte hur många golfar jag har kollat på där dom sagt det;)

Falcor
2007-06-25, 09:06
En bra tumregel om en bil är trimmad eller inte är att kolla om orginal avgasgrenrör är utbytt till ett extraktorgrenrör. Det är oftast (inte alltid) en av dom första uppgraderingarna man gör... Byte av kamaxlar är oftast en uppgradering som kommer senare i trimningsträsket... :)

Lillen
2007-06-25, 12:57
Precis.

Enklaste trim i början är:

Avgas.
Extraktor.
Lättning.
Leda kalluft till insug.

Senare kommer:

Kammar.
Kamdrev inner/ytter.
Portning.
Balancering.

KOM IHÅG att trimma bromsar mm åxå.
Annars är det ju ingen mening att uppgradera motor mm?

TratteN
2007-06-25, 13:38
okej...avgassystemet e ju iaf inte original, extraktor vette fan hur man ser skillnad på på en golf (e som sagt rookie på VW), luften e nog så varm den kan bli till insuget...det får man väl ta o dona till =) :P, Dom förra ägarna har sagt att det e 189hk i bilen, men det tror jag inte på, jag kanske max tror på 150-160hk...

Lillen
2007-06-25, 14:11
Orginal grenrör är gjutet.
Det sitter delat med en flexbit ca 20cm från toppen.
Ett extraktor är en hel bit ner under bilen där det är delat mot avgaset.

Varm luft vid insuget är inte det bästa.
Drag en slang som förser luftfilterboxen med kylluft.
Finns på golf mm en lucka på vänster sida i innerskärmen man kan ta bort.
Motsvarande sitter på själva boxen så luften kommer in.

Är de 189hk i bilen????
Måste vara bra gjort då?
Med ett bra grundtrim har du ca: 155-165hk.
Kostar dock en del att göra så är det gjort bör du märka det iaf?

TratteN
2007-06-25, 21:57
bilen går ju som ett skott =)...jag tror det e xtraktor på...såg som det iaf...gör det mycket skillnad om man drar så insuget får kall luft ?

Henrik.M
2007-06-25, 22:18
Dom förra ägarna har sagt att det e 189hk i bilen, men det tror jag inte på, jag kanske max tror på 150-160hk...

190hk är på maxgränsen till vad du plockar ur ett 2litersblock på 16v.

Pratar sugmotor hästar. (Så alla turbo killar kan härmed slappna av).

Rullar en inte allt för okänd monzablå 16v här i stan med 190+ bromsade hästar. (Ni som åkte bana under 90-talet med GTI-klubben vet nog vilken bil jag talar om).
2 litersblock och div annat godis i topp o block.

Enligt ägaren börjar han numera ligga på maxgränsen till vad det går att få ur eländet....Den håller dock år ut och år in för han så det är rejält gjort.
Motorn byggdes väl ihop för en sådär 10-12+ år sedan.....eller nått åt det hållet & han är inte snäll på gasen när han rastar bilen. =)

Så några 189hk ur ett 1.8 l 16v som ser ut att vara orginal under huven....njaeee.
Baserat att den är orginal under huven på det du skrivit.

Och poängterar än engång för alla turbograbbar som gärna vill säga något i stil med att jag ska nyktra till.......jag pratar sugmotorhästar. ;-)

razer
2007-06-25, 23:49
Henrik.M, kollar man på rallymaskinerna så plockar dom ur upp mot 260hk utan turbo (2,0L 16v) men då har man lite annan budget.

I Bilsport golfen med original grenrör och katalysator plockade dom ur ca 190hk så det går. Över 190hk börjar det bli dags för separata spjäll osv...

TratteN
2007-06-26, 00:03
okej... najs pojkar =)...men hur mkt skillnad gör det när man dragit så han får kalluft ?..

Roffe
2007-06-26, 00:12
Vet inte hur mkt det gör men kallare luft tar ju mindre plats än varm luft så tillsammans med kallare luft får du ju in mer bränsle som förbränns = fler hk

Henrik.M
2007-06-26, 00:14
Henrik.M, kollar man på rallymaskinerna så plockar dom ur upp mot 260hk utan turbo (2,0L 16v) men då har man lite annan budget.

Jo jag vet att det går , men det var inte det som var poängen i mitt inlägg.
Poängen i mitt inlägg var att plocka ur 190hk ur en 16v 1.8 inte riktigt är förenat med sanning..det var det jag vill få fram.
Ska förtydliga mig ang motorn jag pratade om eftersom jag var lite otydlig när jag begränsade effekten på en 2 liters 16v till 190hk.

I dagsläget åker han med K-jet sprut (vill minnas att det är från någon volvo/saab) och orginalspjäll vilket begränsar effekten till 190+hk, dock så har det pratats om att byta ut sprutet och montera separata spjäll på den enligt "rallymaskins koncept" , sistens jag pratade med honom....och då skulle ha få några till under huven..mycke vill ha mer brukar man ju säga. =)

Jag misstänker även att bilen justeras på bromsbänk.......för han brukar åka någonstans till finland och bromsa den. (Närmare o åka till vårat östra grannland än närmaste riktiga bromsbänk i sverige när man bor här uppe i honoluleå.).

190+ = strax över 190.....kommer inte ihåg vad det är exakt därav +tecknet.

Sorry om jag drog ut ämnet till OT.......men ibland drabbas jag av lokal kuriosa. =)

TratteN
2007-06-26, 01:39
Mycket intressant o läsa detta =).. men jag har fortfarande fått svar på min fråga ang. Kam benämningar på 16v GTi motorn ! =)...skulle vara tacksam för all kunskap ni kan ge mej =)

jooeell
2007-06-27, 17:45
vad man kan plocka ut ur en 1.8 16v har jag hört ligger på runt 230hk men det enklaste om den nu är så trimmad borde den gå riktigt risigt på tomgång om det är orginal KR sprut även om det är väl injusterat då för att nå den effekten behövs ganska vassa kammar! sen hur långt drar den på trean utan o mattas... med min motor nu så drar den till typ 6900 utan o mattas men den är inte injusterad än... då är det slipade orginalkammar med lyft 10,15 och sen helt balanserad motor och portad topp, extractor och 2" avgas

men ut o testa lite alltid kul =P

razer
2007-06-27, 18:31
jooeell, min PL motor är trimmad av oettinger med annan tändbox, luftvåg, insugskam, sen är toppen i ordninggjord av trendab och så har jag supersprintextraktor och 2,5" system. Den drar bäst mellan 5-7,5krpm och tomgången är i princip helt jämn! Så det behöver inte betyda något...

TratteN
2007-06-27, 20:04
Den mattas runt 6900rpm på trean... då börjar den gå torrt eller vad man ska säga :P...den går rätt högt på tomgång...runt 1200rpm

MVh Linus

Lillen
2007-06-27, 23:35
Att den går högt på tomgång säger inget förrän du justerat ner den till vad tomgångsvarvet SKALL vara.
Det är då du märker OM den går ojämnt.

TratteN
2007-06-28, 02:33
Att den går högt på tomgång säger inget förrän du justerat ner den till vad tomgångsvarvet SKALL vara.
Det är då du märker OM den går ojämnt.

okej...tackar =)..
vart justerar man den då ?... kan fan inte golf... e ju nykär.. bara pillat på volvo förut :P.. hehe

Mvh Linus

jooeell
2007-06-28, 16:26
jooeell, min PL motor är trimmad av oettinger med annan tändbox, luftvåg, insugskam, sen är toppen i ordninggjord av trendab och så har jag supersprintextraktor och 2,5" system. Den drar bäst mellan 5-7,5krpm och tomgången är i princip helt jämn! Så det behöver inte betyda något...

jo men här är ju ändå toppen iordning gjord... och du har annan luftvåg... det var det jag ville ha sagt det är skit svårt o få en vettig tomgång med vassa kammar o orginal våg

Sweeper
2010-02-21, 14:04
Frågan återstår fortfarande, kan man se om man har PL eller KR kamaxlar eller ej?

Janne.M
2010-02-21, 14:50
Vet inte om hela art.nr står på kammen, men ta bort ventilkåpan och snurra runt kammarna och kolla om du hittar dessa nummer, alt ett VW märke eller liknande.

KR insug: 027109021AH
KR avgas: 027109022G

Dessa nummer kan ju skilja lite beroende på årsmodell etc. Annars så lånar du ett ordentligt=dyr=exakt skjutmått eller micrometer och mäter lobprofilerna på kammarna enligt diverse guider som du hittar på google. Så får du fram lyftet på kammerna och postar här så säger vi om du har originalkammar eller inte.

Skriv gärna hur du har mätt och räknat så att man ser om du gjort fel.

Sweeper
2010-02-21, 14:57
PL insug slutar på AL istället, båda har samma avgas vet jag.

Tänker ta av ventlilkåpan o kolla, tycker att det borde stå! dåligt annars.

Janne.M
2010-02-21, 15:12
Skriv upp allt som står på kammarna, är de från någon större kamaxeltillverkare är det bara att mata in dem i google och se vad som kommer fram. Är de omslipade eller från ett mindre företag så kanske du inte hittar så mycket.

Sweeper
2010-02-21, 18:24
Jadu, tog loss kåpan och det var helt värdelösa siffor enligt mig. Det var ju VW audi märke, sen 027 och sist 5d. Original men vet fortfarande inte om det är KR eller PL.