handdator

Visa fullständig version : Bromstest Passat G60?



G60 V-spec
2010-01-18, 11:49
Hej!

Läste i handboken idag av en slump att när man ska utföra bromstest på en Syncro måste man köra in baklänges på bromstestaren så att framhjulen backar när den sätter igång att rulla. Samt att vid påslagen tändning sätta i 1:an för att friställa bakhjulen.

Detta är absolut inget man (jag) tänker på när man ska bromstesta denna bil?!

Jag antar att ingen av förra ägarna hade någon aning om detta. Hur påverkar detta drivlinan?


Mvh Vlado

Rs mannen
2010-01-18, 12:49
I regel kör dom tästet mauelt ute på väg, ingen som våga göra en sådan där sak på bilprovningen,
för kör dom in dom som en vanlig bil så rasar den troligen,



Hej!

Läste i handboken idag av en slump att när man ska utföra bromstest på en Syncro måste man köra in baklänges på bromstestaren så att framhjulen backar när den sätter igång att rulla. Samt att vid påslagen tändning sätta i 1:an för att friställa bakhjulen.

Detta är absolut inget man (jag) tänker på när man ska bromstesta denna bil?!

Jag antar att ingen av förra ägarna hade någon aning om detta. Hur påverkar detta drivlinan?


Mvh Vlado

VWGolIV
2010-01-18, 12:55
Så se till att du får åka med när dom kör ut ur hallen för att du skall vara säker på att dom inte gör bromstestet i maskinen.

Det händer att personalen inte vet om att det är 4hjulskrafs på bilen.

Jag var med om det på min V70 Awd och blev skogstokig när han försökte trots att ja var med i bilen, han ville in i bromsbänken ända tills ja blev förbannad.

GTI-nissen
2010-01-18, 13:29
Det beror också på vilken typ av 4-hjulsdrift man har om den klarar bromsrullarna eller inte.

Viscokopplingssystemen ska man med andra ord inte köra i rullarna om jag fattar rätt. Med min Passat med torsen funkar det däremot utan problem.

Rs mannen
2010-01-18, 13:40
Det beror också på vilken typ av 4-hjulsdrift man har om den klarar bromsrullarna eller inte.

Viscokopplingssystemen ska man med andra ord inte köra i rullarna om jag fattar rätt. Med min Passat med torsen funkar det däremot utan problem.

Japp tossendiffen funka fint, men även den kör dom manuelt ibland om dom är osäkra,
Även haldex ska funka bra om man har täningen avslagen,

MEn tidiga v70 med visko diff knäckte dom ett par fördelningslådor på. :P

Player
2010-01-18, 15:16
Fan något som alldrig slaggit mig innan. Men är ju ganska självklart när man pratar äldre fyrhjuls drift.
Mycket nyggit info då jag nyss köpt golf vr6 syncro. Plus på er =)

G60 V-spec
2010-01-18, 20:37
Står på bes. pappren att bromsarna är testade på väg. Så det är iaf j*vligt positivt =).

Tack för svaren!

Staffan16v
2010-01-18, 22:41
På SBP ska de få upp i handdatorn om de inte får köra bilen i bromsprovaren, men det händer tydligen att detta inte alltid inträffar.........

R.Grönberg
2010-01-20, 16:33
På sbp får dom upp i handdatorn att bilen är 4hjulsdriven.
Sedan får man kolla i ett program om den finns med i listan, isf får dom köra den, och står ifall man t.ex ska ha tändning avslagen mm.

Finns den inte med så får man inte köra den i provaren. och då för man alternativ kontrollmetod, bromsar prövas alltså på väg.

Åkesson
2010-01-20, 17:09
någon som vet hur det är med Quatttron på Audi 100 -94

R.Grönberg
2010-01-20, 17:10
nästna 100 på att man inte får köra dom

Rs mannen
2010-01-20, 22:04
nästna 100 på att man inte får köra dom

Den är nog inga problem, är väll en rakställd med tossendiff i den oxo, som typ i alla audi förutom TT å S/A3

GTI-nissen
2010-01-21, 07:36
Nästan 100... Nog... ;-)

Den kan bromsas i rullarna utan problem! (Utropstecken)