handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf GTI edt 30 eller en Golf R32?



Pada
2010-01-13, 20:25
Hej

Dags att byta bil nu, har kollat en hel del på Golfarna med lite större motorer.

Ska man välja en Golf GTI 30 eller en Golf R32? Skiljer ju lite i pris till GTIns fördel, iallfall privatannonser.
Vet att 30 Edition bara finns i några få exemplar i Sverige, är detta bra eller dåligt vid en eventuell försäljning om några år? Kan det höja värdet på bilen eller är det ingen som bryr sig om det.

Gillar verkligen inredningen en 30 Edition med det klassiska GTI mönstret kombinerat med halvskinn i stolarna. Ska man ha en GTI 30 med DSG eller manuell låda? På en R32 är det ju nästan ett krav med en DSG låda.

Vad är det rent generellt som skiljer en 30 Edition mot en R32:a förutom 4wd?

Ska även tilläggas att jag har tittat på Audi S3 samt A3 2.0T Sportback, vad tycker ni att man ska välja?

Ni är välkommna med tips, tankar och ideér.

Tack på förhand,
Patrick

GTIMKV
2010-01-13, 21:55
Jag är inte helt hundra men har för mig att det är lite andra grejer i Edition30 motorn. Kolvar stakar turbo m.m tror jag läst att det är samma motor som i Audi S3. Sen är det ju inredningsdetaljer och kjolpaket som skiljer sig åt.


EDIT: http://uk-mkivs.net/blogs/uk-mkivs_articles/archive/2007/03/25/Golf-GTI-Edition-30-Review.aspx

anri52
2010-01-13, 22:30
Hej

Dags att byta bil nu, har kollat en hel del på Golfarna med lite större motorer.

Ska man välja en Golf GTI 30 eller en Golf R32? Skiljer ju lite i pris till GTIns fördel, iallfall privatannonser.
Vet att 30 Edition bara finns i några få exemplar i Sverige, är detta bra eller dåligt vid en eventuell försäljning om några år? Kan det höja värdet på bilen eller är det ingen som bryr sig om det.

Gillar verkligen inredningen en 30 Edition med det klassiska GTI mönstret kombinerat med halvskinn i stolarna. Ska man ha en GTI 30 med DSG eller manuell låda? På en R32 är det ju nästan ett krav med en DSG låda.

Vad är det rent generellt som skiljer en 30 Edition mot en R32:a förutom 4wd?

Ska även tilläggas att jag har tittat på Audi S3 samt A3 2.0T Sportback, vad tycker ni att man ska välja?

Ni är välkommna med tips, tankar och ideér.

Tack på förhand,
Patrick

Hej!

Det beror helt vad du är ute efter, s3an(4wd) och 30 edi har en fyrcylidrig motor med ko4 turbos, Sportbacken har ko3 turbo samma som "vanliga" gtin
sen slutligen R32an som har en 6 cylindrig motor. Är du ute efter underbart ljud och 4wd tycker jag du ska titta närmare på R32an, men har du prestanda
och trim i tankarna så är det 30 edi eller s3an (om du vill ha 4wd) som gäller.
mvh

Pada
2010-01-13, 23:27
Jag kommer köra en del motorväg med bilen, pendlar dvs. Så prestandan/komforten är ju väldigt viktigt. Är ju väldigt intresserad utav bilar med så motorn är ju ingen nackdel direkt. Hur är motorljudet i en "vanlig" GTI mot en 30 Edition? Någon större skillnad?

Vilken bil tror ni står sig bäst i andra handsvärde om cirkus 2-3 år och en 2000mil mer på mätaren? Säg då att bilarna jag tittar på idag är en 07-08 samt 2-3000 på mätaren.

anri52
2010-01-14, 00:02
Jag kommer köra en del motorväg med bilen, pendlar dvs. Så prestandan/komforten är ju väldigt viktigt. Är ju väldigt intresserad utav bilar med så motorn är ju ingen nackdel direkt. Hur är motorljudet i en "vanlig" GTI mot en 30 Edition? Någon större skillnad?

Vilken bil tror ni står sig bäst i andra handsvärde om cirkus 2-3 år och en 2000mil mer på mätaren? Säg då att bilarna jag tittar på idag är en 07-08 samt 2-3000 på mätaren.

jag båda bilarna är likvärdiga...

Rs mannen
2010-01-14, 17:33
Motorljudsmässigt är bilarna lika men prestanda mässigt är det stor skillnad
speciellt om man trimmar dom, För min del valde jag en gti 30 edi pga
att den är så trimvänlig... När det gäller andra handsvärdet så tror
jag båda bilarna är likvärdiga...

A3 sportsback lätt, med quattro givetvis, kvalitets känslan i en audi är svårslagen, vw når inte riktigt upp dit, vist v6 men ljudet är nog ända fördelen, (kan ju tillägga att jag själv funderar på en V6 golf, men enbart för 4wd) har kört både vw å audi med v6 å R4 motorer å har ägt 2 med v6 å 3 med R4 å balansen blir mycket trevligare med R4,n käns inte lika tung typ, å äntligen har vw fattat detta å kör nu mera R4.or i sina R modeller =)

Vist skulle funka med en GTI 30 jare men jag skulle välja audin PGA Quattro, efter å ha kört det i 3 år så släpper jag det inte, med lite starkare motorn så är det oslagbart stabilare på alla underlag.

å ska du pendla lite så är det nog mäst ekonomiskt att köra R4 motor.

å till sist , en S3 före R32 :P S3 har ju oxo v6 om du köper en nyare å är på 265hk

nu är detta som sagt min uppfattning å åsikt inte några klara riklinjer =)

outrunner
2010-01-14, 22:44
När blev det V6 i S3???? Har väl en R4

P.

magnusT
2010-01-14, 22:51
S3 har alltid haft 4:or med turbo.

silam
2010-01-14, 22:55
När blev det V6 i S3???? Har väl en R4

Han menar nog Audi A3 3,2.

/N

Rs mannen
2010-01-17, 13:53
Han menar nog Audi A3 3,2.

/N

Ja fan fel av mig, blanda ihop den med TT,n den fick ju v6 istället för nya R4,n som s3an fick,

mr_mike
2010-01-18, 19:30
Motorljudsmässigt är bilarna lika men prestanda mässigt är det stor skillnad
speciellt om man trimmar dom, För min del valde jag en gti 30 edi pga
att den är så trimvänlig... När det gäller andra handsvärdet så tror
jag båda bilarna är likvärdiga...


Hur kan man säga att motorljudet är lika i en V6.a och en 4:a tycker de skiljer sig enormt i ljudet. R32.an låter brutalt. Men skulle hellre ha en Gti 30 då de är snabbare, lättare, snålare ja bättre på allt förutom buset på vintern då hehe. :)

/micke

Marcus
2010-01-19, 11:16
R32 är väl främst en glidare och motorvägskryssare. Om än med katastrofal bränsleförbrukning i dagens läge. Men mysigt, säkert. DSG är nog ett måste i en R32...

Att VW valt att kalla den R känns knepigt... Med lite mer nedtonat utseende och ett mer passande namn hade den nog mer gått hem som den fina diskreta lyxGolf den borde vara...

ThomasT
2010-01-19, 11:55
Jag provkörde en GTI DSG och en R32 DSG direkt efter varandra och körde samma slinga.

Det enda som R32'an slog Gti'n på var ljudet... ALLA andra egenskaper var Gti'n bättre på.

Vintertid så är givetvis R32'an roligare.

Mitt val hade lätt varit en ED30. Jag tror dessutom att de få som finns kommer stå sig väldigt bra i pris.

.

anri52
2010-01-19, 13:18
Hur kan man säga att motorljudet är lika i en V6.a och en 4:a tycker de skiljer sig enormt i ljudet. R32.an låter brutalt. Men skulle hellre ha en Gti 30 då de är snabbare, lättare, snålare ja bättre på allt förutom buset på vintern då hehe. :)

/micke

Motorljudsmässigt mellan vanliga gti och 30 edition är lika
inget annat...

mr_mike
2010-01-21, 13:10
Motorljudsmässigt mellan vanliga gti och 30 edition är lika
inget annat...


Ja det är klart. Men trodde det menades lika mellan R32ch Ed30 det kändes skumt :) ...

Lätt att jag hade tagit ED30 om jag kommit över en ....