handdator

Visa fullständig version : AKUT HJÄLP. Kopplingspedalen är i botten



antepante
2010-01-13, 10:23
Hej alla

För de flesta av oss på forumet så var det en kall natt. Hos oss var det ca -14.
På morgonen så upplevde frugan att kopplingspedalen inte riktigt fjädrade tillbaks som den brukar.
Det gick bra att köra en bit till jobbet men sedan fastnade kopplingspedalen i bottenläget dock så var inte växellådan frikopplad.
Bilen är en Golf Variant 1.6 -02.
När jag kom till bilen för att bogsera bort den så kunde jag med handen dra upp kopplingspedalen till normalläge och då fjädrade den tillbaks som den ska så jag kunde köra hem bilen, men vågar inte köra den just nu.

Tror ni att det är något jag kan göra på bilen eller är det bara att rulla in den till verkstaden?

Tips på vad jag ska kolla mottages tacksamt.

Mvh Anders

Mini_me
2010-01-13, 21:44
Det där har jag varit med om på jobbet några gånger.
Sjukt svåra att felsöka på...kan var 1 av 2 saker : Huvud cylinder eller Slavcylinder...första sitter vid pedal och den andra nere på lådan.

Vissa bilar går och går efter att man dragit upp dom och strular inte igen medans andra kommer in och man byter det som känns mest troligt (Nere på lådan).

Kanske inga super tips men en annan idé är att lufta kopplingen (Samma system som bromsarna). Brukar oxå kunna avhjälpa ev kopplings problem.