handdator

Visa fullständig version : gti trim



racepelle
2010-01-12, 22:16
Hej, har en golf gti 1800 - 83 som jag tänkte köra folkrace med så nu undrar jag på hur man får lite bättre snurr på motorn?
Någon som har några bra tips och vart man kan köpa grejer till den...
Mvh

Manny
2010-01-12, 22:19
Är bilen i hyfsat skick så lär den vara mer värd på gatan än som folkrejsbil kan jag lova.

Kamaxel är väl la det första vettiga jag kan tänka på.

Rs mannen
2010-01-13, 12:52
Hej, har en golf gti 1800 - 83 som jag tänkte köra folkrace med så nu undrar jag på hur man får lite bättre snurr på motorn?
Någon som har några bra tips och vart man kan köpa grejer till den...
Mvh

Riva bort insprutet å dit med dubbla weber, porta å plana toppen, värre kam, gärna ställbart kamdrev, (inte så behövligt om du skiter i att plana toppen) lätta svänghjulet, extraktor grenrör.

Jani Hast
2010-01-13, 13:10
Riva bort insprutet å dit med dubbla weber, porta å plana toppen, värre kam, gärna ställbart kamdrev, (inte så behövligt om du skiter i att plana toppen) lätta svänghjulet, extraktor grenrör.

Kanske inte det första man monterar på en folkrace bil.
Kostar för mycket att bli av med när bilen måste säljas.

Lillen
2010-01-13, 17:22
Kanske inte det första man monterar på en folkrace bil.
Kostar för mycket att bli av med när bilen måste säljas.

Beror väl på ambitionerna.
Många jag känner har ju vebotrimmat som Volvos till över 200hk bromsat för folkrejs , detta då iofs för alla festivaler. De bilarna går ju inte vanliga tävlingar då de är trimmade endast för att vinna större rejs. letar man delar ett längre tag så är det väl inga fel i de uppräknade delarna.
Men det är ju inget budgetbygge då.

Mackan73
2010-01-13, 20:31
Kläm i en 16v så räcker det väldigt långt. Samt att den går ha helt original & du får en aningen bättre driftsäkerhet. Vill man inte det så är det till att skaffa dom prylar som RS Mannen tipsar om.

Däremot så är en golf 1a inte helt bra för folkrace, väger för lätt & är tunnplåtad.

Lillen
2010-01-13, 22:10
Kläm i en 16v så räcker det väldigt långt.

Det va nog bästa iden.

Som mackan skriver så är en 16V tillräckligt vass.
Gärna i en Mk II , dock är ju alla golfar ganska veka i karossen.
Förstärka på snillrika vis kan man ju , beror på hur bra man kan tolka reglerna =)

Mackan73
2010-01-13, 22:33
Gärna i en Mk II , dock är ju alla golfar ganska veka i karossen.
Förstärka på snillrika vis kan man ju , beror på hur bra man kan tolka reglerna =)

Det finns ju jetta mk2 oxå som rent spontant känns som den ska kunna funka väldigt bra till just folkrace.

Lillen
2010-01-13, 22:37
Precis , mer plåt bak och bättre ställen att göra förstärkningar.
Lätta är de åxå ibland ofta lättare än golfen.

Mackan73
2010-01-14, 13:49
Jepp mkt plåt i baken är bra att ha. Ska faktiskt bygga en folkracebil som ska vara klar till sommaren, dock kommer nog inte jag framföra fordonet i fråga. Det blir på en golf mk3.

racepelle
2010-01-14, 22:13
Tack för alla svar....
Rs mannen: har du något förslag på en bra kam och hur mycket tycker du man ska plana toppen?
MACKAN 73: kilo på en bil är hästkrafter oxå.....

Mackan73
2010-01-14, 23:34
MACKAN 73: kilo på en bil är hästkrafter oxå.....

Självklart är det så, men i folkrace så är det en hel del stångande med bilarna & en Golf 1 väger i det avseendet lite för lätt.