handdator

Visa fullständig version : motorras Polo tdi -07



dalle82
2010-01-12, 21:00
bilen mindre än 3 år gammal och ungefär 7300 mil. igår när min sambo körde till jobb som vanligt på motorvägen sa det pang i motorn, den dog och oljetryckslampan tänds. Rök från motorrummet och rann ut olja under bilen
Bärgning till verkstad där man konstaterar att en vevstake knäckts och kolvar på 2 cylindrar skadade. Jag pratar med en handläggare som talar om att det behövs ny motor och att jag måste kontakta försäkringsbolaget för ett skadenr. Då bilen är tämligen välservad var 1500:e mil på vag då den trots longlife har sagt till om service var 1500:e tyckte jag det var väldigt konstigt och frågade hur sjutton detta kunnat hända. Och tyckte iaf de kunde kolla med VW om det fanns möjlighet till någon goodwill. Han ringer tillbaka efter någon timme och meddelar att eftersom bilen gått mer än 7000 mil finns ingen goodwill. Vi hämtade ut bilen och bogserade den till verkstaden där vi köpt bilen ny.
Väntar nu på besked av dem hur vi går vidare. 40% självrisk på försäkringsbolaget är ju ingen höjdare att ta.

Hur sjutton kan detta hända egentligen ? jag tycker det borde vara fabrikationsfel. Ingen varningslampa eller signal innan, oljenivån kontrollerad regelbunden och ingen oljeförbrukning. Skött och servad enl alla regler. Har man egentligen några rättigheter när nybilsgarantin gått ut ? eller är det bara att dra fram plånboken och se glad ut ?

mr_mike
2010-01-14, 11:11
Bara illvägra betala detta själv. detta ska juh helt klart VW stå för tycker inte du ska behöva använda din egna försäkring för detta. En bil med bara 7000mil ska inte bara rasa sådär.

Sen har du väl någon form av motorgaranti om alla servicar är gjorda på AUK verkstad eller?

kontakta KO (konsumentverket) och hör med dem också vad de säger.

hoppas det löser sig.

/Micke

dalle82
2010-01-14, 20:16
verkar som det är på väg att lösa sig. Motoroljan var full av diesel och nivån var för hög. Därför skar motorn. De misstänkte nåt med högtrycksdieselpumpen.
ÅF diskuterar med VW ang lösning.
Vilken skillnad i kundbemötande på 2 olika VAG verkstäder. Som dag och natt.

VWGolIV
2010-01-15, 00:35
Man skall alltid kolla med mer än 1 verkstad då de av nån anledning resonerar olika och bemöter kunder olika.

Kan bara hoppas det löser sig för dig.

dalle82
2010-01-25, 21:04
VW tog ej på sig det. Slutat med att återförsäljaren där vi köpte bilen ny står för halva självrisken (7800kr) pga vi är återkommande kund med flera bilar som köpts och servas/repareras där vilket jag tycker är väldigt schysst.
Bilen blir klar nästa vecka. Får väl se det som så att en ny motor har många mil till kamremsbyte och den servicen brukar ju vara svindyr. Den rasade motorn hade bara sådär en 4000 mil kvar till det bytet.

återstår bara om man ska behålla bilen eller byta. Den har varit kanonbra ända tills raset. Är livrädd för att det ska hända igen men sannolikheten borde inte vara så stor.

foffa2002
2010-01-27, 17:45
verkar som det är på väg att lösa sig. Motoroljan var full av diesel och nivån var för hög. Därför skar motorn. De misstänkte nåt med högtrycksdieselpumpen.
ÅF diskuterar med VW ang lösning.
Vilken skillnad i kundbemötande på 2 olika VAG verkstäder. Som dag och natt.


Klart att motoroljan är full med bränsle när du har skjutit en kolv. =D
Det är ju inte precis att den slutar mata på bränsle bara för att du tex har en risig kolv.

Dom får ju gärna berätta för dig hur dom gjorde analysen och konstaterade varför det ser ut som det gör.

När en stake tittar ur blocket eller när en kolv har tagit självmord så kan du ju i praktiken hitta vad som helst i tråget =)

Mvh/Fredrik

dalle82
2010-01-27, 19:46
jag har oxå lite svårt att förstå hur felet var att den fyllt motorn med diesel, borde märkts att den gått illa. Det gjorde inte bilen, utan förvarning smällde det bara till

Den hade gått i ca 15 min när det hände och det var minusgrader, svårt att tro att det haft med värme och göra