handdator

Visa fullständig version : Handbromswire Golf 4.



nill0w
2010-01-12, 20:35
Hej!

Håller på med handbromsen på golfen. Den funkade inte, men efter lite juckande är den igång. MEN:
vajern åker inte tillbaka helt, så bromsen ligger lite på. Går det att justera wirern inne ifrån bilen?
Hur justerar man annars handbromsen? Har skruvat in kolven helt och dragit i handbromsen, men vajern upplevs för kort!

Jättetacksam för hjälp, står på verkstan och måste ut ikväll, men vill inte gärna åka med fastsatt handbroms!

MVH

KoBo_83
2010-01-12, 21:02
Borde väl gå o smörja upp? eller så släpper de väl när du kör lite.. hur funkar de om du skruvar in kolven och sen bromsar med foten?

jockep
2010-01-12, 21:03
handbromsen är de automatisk justering på i bromsoket... men de finns ett ställe där du kan justera sträckningen på wiren, inne i bilen där wiren sitter fast i själva handbromsen(spaken)... vet inte exakt hur du gör för att komma åt men du får säkert ta väck lite plast runtikring så du ser var wiren kommer in i bilen...

Men har du skruvat in kolven i oket???

nill0w
2010-01-12, 21:04
Borde väl gå o smörja upp? eller så släpper de väl när du kör lite.. hur funkar de om du skruvar in kolven och sen bromsar med foten?

Har skruvat in kolven och bromsat.
Då blir det så här. Viren gör att armen inte åker tillbaka...
Går det att justera inne i bilen?

nill0w
2010-01-12, 21:05
handbromsen är de automatisk justering på i bromsoket... men de finns ett ställe där du kan justera sträckningen på wiren, inne i bilen där wiren sitter fast i själva handbromsen(spaken)... vet inte exakt hur du gör för att komma åt men du får säkert ta väck lite plast runtikring så du ser var wiren kommer in i bilen...

Men har du skruvat in kolven i oket???

Får försöka ta mig in till spaken, väldigt tight dock, men det får väl gå...

Några fler tips? =)

Henrik.M
2010-01-12, 21:10
STOP!!!

Du ska skruva in kolven helt i oket , sedan SKRUVA UT kolven så att klotsarna nätt och jämnt anligger mot bromsskivan , dvs du kan utan större kraft snurra på bromsskivan med klotsarna på plats.
Efter det drar du handbromsen och trycker på bromspedalen ett par ggr.

Då är anliggningsytan justerad = Handbromsen injusterad.

Annars blir det fel med allt från en handbroms som inte tar allas till ett hjul som nyper.

jockep
2010-01-12, 21:10
man ska ju egentligen inte behöva in och röra nått vid spaken.... de kan ju lika gärna vara din wire som kärvar, är de 1 eller båda hjulen den ligger på???

Henrik.M
2010-01-12, 21:13
Man ska ge fan i vajern såvidare man inte byter den.
Justera gör man vid oket med hjälp av kolven..

Åkesson
2010-01-12, 21:26
det är inte vajern som har frusit fast? det hände på min förre Golf 4:a då var det skyddet vid oket som var trasigt vilket gjorde att det kom in vatten i vajern som sedan frös.

nill0w
2010-01-12, 21:48
STOP!!!

Du ska skruva in kolven helt i oket , sedan SKRUVA UT kolven så att klotsarna nätt och jämnt anligger mot bromsskivan , dvs du kan utan större kraft snurra på bromsskivan med klotsarna på plats.
Efter det drar du handbromsen och trycker på bromspedalen ett par ggr.

Då är anliggningsytan justerad = Handbromsen injusterad.

Annars blir det fel med allt från en handbroms som inte tar allas till ett hjul som nyper.

Hej!

Verkar som att vajern kärvar.. Det ena oket funkar jättebra, det andra blir konstigt med injusteringen.
Det är precis som att vajern är för kort, den kommer lixom inte ut helt.
Tar jag loss vajern så åker armen tillbaka, då måste det vara vajern antar jag..?

Får nog koppla loss å byta vajer senare antar jag......

Henrik.M
2010-01-12, 21:59
Hej!

Verkar som att vajern kärvar.. Det ena oket funkar jättebra, det andra blir konstigt med injusteringen.
Det är precis som att vajern är för kort, den kommer lixom inte ut helt.
Tar jag loss vajern så åker armen tillbaka, då måste det vara vajern antar jag..?

Får nog koppla loss å byta vajer senare antar jag......

Förutsatt att du har justerat oken rätt och hävarmen på oket fungerar som det ska , så är det bara vajern kvar som ev felkälla.

MEN som jag sagt 100 ggr tidigare så justerar man inte en vajern förutsatt att den inte byts.
Kärvar den hjälper det inte att justera vid spaken , den kommer att kärva lika mycket för det det , i värsta fall få sådan spänning att den går av.´
Prova då istället att smörja vajern och motionera den , se till att få in olja innanför höljet.

Går hävarmen på oket lätt?
Kan du med handkraft "aktivera" handbromsen? (utan vajer på plats),
Fungerar returen på hävarmen som den ska , devs går hävarm tillbaka helt till viloläge??

Stemor
2010-01-12, 22:15
Hej!

jag har haft problem med att mina bromsar låst sig. Jag började med att smörja med WD-40 och "jucka". Då lossnade det men bara tillfällit. Sen tog jag ner och gjorde rent bromsar, oket ja fan allt. Plus att jag byte återspänningsfjädern på båda sidorna. Blev bättre men inte bra.

Nu har jag bytt båda handbromsvajrarna och problemet är löst....

nill0w
2010-01-13, 11:21
Hej!
Smörjde upp vajern och det gick som det skulle! Gick igenom besiktningen också! =)


Tack så jättemycket för all hjälp! Verkligen uppskattat!