handdator

Visa fullständig version : Golf GT VI "oljud" från bromsarna normalt?



Raven
2010-01-12, 17:24
Hej!

Har en Golf GT 1.8TSI -10 där det är som ett släpande ljud från bakbromsarna när jag bromsar mjukt i låga hastigheter. Är detta ett normalt ljud? Har tidigare aldrig upplevt ljud från bromsarna, tills jag började köra Golfen.

Alltså, man hör att klossarna ligger an mot skivorna.

Henrik.M
2010-01-12, 20:07
Är normalt främst om du har en ny bil med bromsar som ej hunnit slita in sig ännu.
Beror på att du har lägre bromstryck bak än fram = Klotsarna ligger mycket lösare mot skivorna vid svag inbromsning dom ligger just presis och nuddar. (Ungefär som om du skulle köra sakta med bilen och dra handbromsen UTAN att låsa bakhjulen).
Du får ett metalliskt malande ljud när du bromsar lätt.

Hörs tydligt om man kör med rutan nere vid låg hastighet och bromsar lätt. Vet det eftersom jag dagligen kör ut och in bilar i verkstan med rutan nervevad och bromsar lätt. =)

Raven
2010-03-07, 20:08
Precis så som du (Henrik.M) beskrev ljudet låter det, nu har bilen gått nästan 500 mil och ljudet har inte avtagit, tvärt om låter det vissa dagar betydligt mer! Kan man åtgärda detta missljud på något sätt?

Jag behöver inte veva ned rutan, räcker med att sänka ljudet lite på stereon så överröstar bromsarna. Har testat att "pall-nita" från drygt 100km/h ett par gånger, men blir ingen skillnad.

Ni andra som kör nya golfar, har ni märkt att det låter från bromsarna?

bol
2012-03-20, 15:32
Jag har en Golf GT 09:a som har gått 5800 mil nu och det har skrapat om bakbromsarna ända sedan bilen var ny.

outrunner
2012-03-20, 17:26
Har en Jetta -07 som gått 8000 mil...har alltid låtit en del från bromsarna. Men å andra sidan så låter ju bilar byggda på den bottenplattan en hel del från hjulen så det hör väl till med ljud från bromsarna.

P.

bmptsi
2012-03-20, 21:19
Jo samma på min Golf, bytte bromsar vid 8000 mil och det låter även efter det om bakbromsarna. Jag tänkte aldrig på det själv tills en mekaniker(som inte vanligtvis håller på med VW)påpekade det. När jag senare hade bilen inne på service frågade jag om det och fick svaret att det var helt normalt.

wibmag
2012-03-21, 16:02
Sen räcker det ju att bilen har stått ute i regn en natt, eller efter tvätt, ytrost på skivorna uppkommer ju på en timme, sen låter det lite vid de första inbromsningarna.