handdator

Visa fullständig version : Inga delar i Sverige



Peter56
2010-01-12, 10:33
Idag har jag talat med verkstaden där min Golf GTI V står efter att i lördags ha transporterats dit med bärgare. De har lokaliserat felet till gaspedlalen. Om jag förstod saken rätt så är det elektronik som styr gasen. Och reservdelen finns inte i Sverige och kommer till vårt land på torsdag eller fredag.

Kundmottagaren meddelade glatt att jag i det här fallet har rätt till lånebil enligt reglerna för Mobilitetsgarantin. Men problemet är att jag är rullstolsburen och måste ha bil med automatlåda och handreglage för att kunna köra. Och någon bil med en sån utrustning har de inte tilllgång till.

Jag försökte då få någon annan typ av ersättning, t.ex i form av taxiresor. Men det finns inte möjlighet till enligt VW:s regelverk. Jag ska också säga att killarna på verkstaden har uppträtt juste mot mig. De kan ju inte hjälpa att det saknades reservdelar i landet.

Efter det att jag talat med verkstaden så ringde jag Mobilitetsservice för att höra mig för om rättigheterna till annan ersättning än lånebil. Den killen jag snackade med där kopplade mig vidare till VW:s kundservice som i sin tur sa att jag inte kan få ersättning för p.g.a mitt problem.

Golfbjörnen
2010-01-12, 11:49
Att delar inte finns på hyllan i Sverige är ju vardagsmat. Min verkstad (ej VAG, men auktoriserad) brukar ta hem grejjer till mig och dessa finns ofta i Tyskland, det går i princip inom ett dygn nästan. Vad man kan säga om V.A.G's logistik så är min erfarenhet att det går ofta väldigt fort.

Vad tydligen inte kan säga dock, är att V.A.G verkar vara speciellt anpassade för dem i samhället som är rullstolsbundna eller har funktionshinder.

Nu vet jag inte vad din fråga egentligen är i ditt inlägg, men i varje fall så skulle jag skrivit till VW om det. D.v.s gå lite längre än bara Kundtjänst.

Eftersom jag inte är rullstolsbunden själv så vet jag inte förutsättningarna när man som i ditt fall blir utan bil ett antal dagar, men förutom V.A.G har man rätt till någon form av transport från de samhälleliga instanserna månne? Har färdtjänst någon möjlighet att supporta dig de dagar du är utan bil?

/Gb.

jimZon
2010-01-12, 13:23
Borde inte ditt försäkringsbolag kunna hjälpa dig här?

Peter56
2010-01-12, 14:16
Jag har aldrig ägt en VW tidigare och vad jag undrade över era erfarenheter av VW:s hantering av reservdelar. Samt hur ni tycker er ha blivit behandlade när problem har uppstått.

Sen måste jag erkänna att jag besviken på att min bil som bara har gått 650 mil har gått sönder så den är obrukbar. Innan åkte jag japanare i 16 år utan en enda driftstörning.

Peter56
2010-01-12, 16:28
Jag glömde en sak i mitt förra svar. Golfbjörnen undrade om jag inte har rätt i färdtjänst. Det stämmer att jag möjlighet till färdtjänst. Men det kostar 70:- per resa att åka så det är ju inget man gör om man ska t.ex till centrum för att handla. Om jag tar färdtjänst dit så får jag även betala 70:- för hemresan.