handdator

Visa fullständig version : Bilbarnstol Golf IV -98



Davidsson
2010-01-12, 07:37
Ska ha barn snart och är lite fundersam ang barn stol. Ska låna en som svägerskan hade i deras passat.

Tänkte ha den i mitten bak (har 3punkts bälte där) när man åker bägge två. Men annars fundera jag på om man ska ha stolen i framsätet, vilket är bäst/säkrast att göra då låta VAG verkstaden kopla ur airbagen eller skruva loss den själv och lägga på något sökert ställe. Är det svårt att återställa det/ montera tillbaka den?

Har för mig att något bilmärke hade problem med att kablarna till airbagarna fram var växlade så när verkstaden trodde dom koplade ut vänster så koplade dom ut höger där av fundera jag på att plocka ut den.

Ni som jobba på vag kopla dom ut den fysiskt? Iså fall är det uppe vid airbagen eller?

VWGolIV
2010-01-12, 10:35
Du kan ha barnstolen bak, vet inte varför folk envisas med att ha den fram.

Jo för om barnet gråter eller tappar nappen så kan föraren ta den, men det är ju livsfarligt för då släpper man all koncentration i sin egna bilkörning.

Så sätt du barnet bak, vilken plats som är mest lämpligast vet jag inte men det räcker med att man kan se barnet, man skall inte greja med barnet.
Då får man köra in till sidan.

Ang urkopplingen så kan man lita på att det görs rätt om man lämnar det till en firma som vet vad dom håller på med, då givetvis VAG så du får intyget.

Golfbjörnen
2010-01-12, 11:58
Det är precis som Teddy säger, strunt i det där med airbagen - ungen ska sitta bak.
Har bara haft min dotter (16 mån) i barnstol fram en gång, och det var när jag var tvungen att använda min airbag-befriade pendlar-Opel för en transport med henne och då begrep jag hur vansinnigt det är med ungen fram. Du blir en KASS förare med den lilla intressesfären där fram.

I vår Passat sitter hon i sin Recaro bakom oss (passagerarsidan) och det finns ingenting som inte kan skötas genom att man i så fall stannar till vid en rastplats eller avfart för att plocka upp en tappad filt eller vällingflaska.

Tro mig. Du kommer märka att det är bäst, det är bara vimsiga morsor på Familjeliv.se som tjatar om det här med att ha ungen fram.

I min Mk2'a sitter hon också bak, även om det inte finns airbags. Fast då kompletterar vi med hörselkåpor i juniorstorlek. :-)

/Gb.

Andersson Racing
2010-01-12, 12:46
Ska ha barn snart och är lite fundersam ang barn stol. Ska låna en som svägerskan hade i deras passat.

Tänkte ha den i mitten bak (har 3punkts bälte där) när man åker bägge två. Men annars fundera jag på om man ska ha stolen i framsätet, vilket är bäst/säkrast att göra då låta VAG verkstaden kopla ur airbagen eller skruva loss den själv och lägga på något sökert ställe. Är det svårt att återställa det/ montera tillbaka den?

Har för mig att något bilmärke hade problem med att kablarna till airbagarna fram var växlade så när verkstaden trodde dom koplade ut vänster så koplade dom ut höger där av fundera jag på att plocka ut den.

Ni som jobba på vag kopla dom ut den fysiskt? Iså fall är det uppe vid airbagen eller?

Håller med alla ovanstående inlägg. Anser att det är bättre att offra en sidoplats bak till barnstolen, en framstol är bra som stöd vid montering bakom en sådan, dessutom kommer du få två obrukbara sidoplatser bak om du kör barnstolen i mitten.

Lycka till!

mvh Per