handdator

Visa fullständig version : The car from HELL!



Shedevil
2010-01-11, 17:36
Den 19/11 -09 köpte jag min passat 1.8T 03 med 14 000 mil på mätaren. Den var fullservad med ca 1900 mil mellan servicarna och intervallen låg på 10-12 månader mellan servicarna.

Glad i hågen för min nya bil var jag men det visade sig att nycklarna inte gick o koda in (trodde batteriet var slut i nycklarna). Efter lite påtryckningar till bilhandlaren fick jag honom att stå för kostnaden att byta komfortstyrdon! (1vecka utan bil)

Nästa grej visade det sig att kamremmen behövdes bytas 6600:- på VAG-verkstad 17/12

Den 23/12 började bilen gå som en påse nötter och den gula lampan för avgasreningen började blinka, kunde inte köra ngt under julen, bilen blev klar på VAG-verkstad 28/12 948:-

Den 4/1 började oljelampan blinka, bilen tjuter STOP att där är lågt oljetryck. Ringde VAG o de sa att jag absolut inte fick köra bilen. Så bogsering på småvägar i över 4 mil plus att en bogserlina gick sönder på vägen till verkstad. Kocks misstänktes men där var tryck före och efter oljepumpen. En tempgivare byttes, helsyntetisk olja 5-40SLX (förut var där longlife olja)slogs i motorn plus en grundservice gjordes även om det bara var 1000 mil sedan den senaste servicen. Verkstaden reserverade sig för jobbet de hade gjort men ville gärna testa det billigare alternativet för mig 3200:- på VAG-verkstad och jag kunde hämta hem bilen den 7/1

Den 9/1 skulle jag göra en ny utflykt och var på väg till Helsingborg, strax efter orten Klippan började oljelampan lysa igen o bilen tjuter -STOP, lågt oljetryck!!!!!! Stannade genast bilen o ringde bärgning. Fick bilen bärjad till Ängelholm (13,5 mil ifrån där jag bor) eftersom nu hade jag mobilitetsgaranti! Idag ringde verstaden efter deras felsökning. De hade tagit bort ventilkåpan o det visade sig klart o tydligt att där var kocks i motorn. De misstänker även att där är kocks i slangar till turbon och vill nu plocka ner hela motorn plus turbo o byta ut slangar o rengöra allt grundligt till en kostnad av 20 000:-

Vad säger ni, ska det behöva vara så här? Finns det någon möjlighet att kunna reklamera bilen till bilhandlaren? I kontraktet står där 1 månads trafikgaranti eller 100 mil. Är jag helt körd? Har bara kunnat köra bilen i 200 mil sen jag köpte den:(

Jag behöver nog knappt skriva att jag är helt förtvivlad o vet inte hur jag ska lösa detta ekonomiskt då jag bor själv i hus och har alla redan lagt 11 000 på bilen på en månad:(

jooeell
2010-01-11, 17:54
reklamera köpet skulle jag säga!

Henrik.M
2010-01-11, 18:01
Antar att det fanns testprotokoll/varudeklaration med i bilen vid köp?

Jag hade reklamerat åt bilhandlaren MED verkstadskopior på de reparationer du varit tvungen att uföra som stöd sedan du köpte bilen..
Antingen bett dom häva köpet på bilen alternativt på något sätt betala reparationerna , för uppenbarligen är något inte rätt med bilen.

Koks i motorn brukar vara ett tecken på att bilen inte sköts riktigt som den ska av tidigare ägare , sen om det beror på hårdkörning , dålig olja/filter etc etc går bara att spekulera i.





Nyttig läsning som kanske ger någon hjälp : http://www.mrf.se/

nill0w
2010-01-11, 18:15
Jadu, passat är passat.
Trodde golf skulle vara bättre, men vettifan :/

audiot
2010-01-11, 19:19
En bilhandlare måste följa konsumentköplagen även vid försäljning av begagnat.
Driver du detta via ARN så får du alla gånger igenom det sålänge du inte köpt bilen som ett "renoveringsobjekt".

Aspen-83
2010-01-11, 19:26
Fick du inte något typ av garanti när du köpte bilen?
Garantin brukar ju täcka nästintill allt dom första 200-500 milen.

Shedevil
2010-01-11, 22:36
Bilen är varudeklarerad och garantin gällde 1 månad eller 100mil plus att handlaren inte är med i MRF. Men jag ska kontakt en konsumentombudsman om ärendet och höra hur jag ska gå tillväga med reklamationen.

Det som delvis är trist i det hela är att bilen är så långt bort ifrån mig, det är lättare om bilen hade varit här hemma och om de nu såg att det var kocks när de lyfte bort ventilkåpan, varför gjorde de inte samma sak när jag hade inne bilen efter första besöket för lågt oljetryck?!

vw-power
2010-01-11, 22:47
jag kan säga en sak angående koks i motorn, tyvärr så beror inte det på att tidigare ägare misskött bilen, utan det beror på våran longlife olja, jobbar själv som mek på VAG, longlife oljan sägs hålla 3000 mil....okej i land där det är ett stabilt klimat, men här varierar det mellan skit varmt till omännskligt kallt..
därför koksar motorn igen för oljan pallar inte detta klimat! byter man olja efter max 1500 mil så kommer detta problem näst intill försvinna på dessa AWT motorer!
Jag har bytt ofantligt många oljepumpar och silar och kamkedjor (som blivit dåliga pga låg oljetryck) som sats igen pga koks!

så tyvärr så kan du nog inte reklamera för oljelampan, men det första verkstads besöket skulle du nog kunna kräva pengar tillbaka då dom inte åtg. felet, trots att det är ett så pass vanligt fel att NÄSTAN alla vw meckar borde ha koll på varför oljelampan lyser i en bil med AWT motor!
lycka till
mvh Jimmie

Mini_me
2010-01-11, 22:58
Eller så testar du att fixa till det själv (Den evige optemisten) =)
Så trasigt kan du inte ha blivit på den korta tid du kört...

* Oljeröret til turbon är lätt att byta och inte blodigt dyrt.

*Turbon byter du när den pajar..inte innan.

* Du kan ta ner tråget och byta olje pump eller så gör du rent den och testar först.
Visst det är lite meckigt att få ner tråget men kan du spara 20 loppor så är det ju värt ett försök.

*Skölj motorn , antingen på firma (Pumpar rengörnings vätska genom motorn , ofta felaktigt benämnt DIALYS) eller så bombar du i några vändor med Enginge clean vätskor (Finns på MECA , Kneponomen mm).

Du skrev att du hade hus? Perfa..då har du troligen en tomt eller ändå bättre garage..= Saken är biff =)

Så: 4 pallbockar , låna en stöddig domkraft , goggla ihjäl dig på hur man plockar isär saker och köp endast biltemas 10års garanti verktyg.

MEN! Du tänker "hur ska jag ta mig runt??" ...Enklet..köp en billig Golf MK3 på blocket (Mer eller mindre bombproof den bilen) och använd under tiden...Din Sambo/Fru kommer vara skeptisk men när du har lagat bilen , sparat 10-15 tusen som ni kan åka på semester för eller renovera olje pannan ( är väl det man gör om man har hus?) så kommer du framstå som He-man!...och om inte så...skit samma=)

Visst , skrivet med lite ironi men jag menar allvar. Testa..vi hjälper dig på vägen=)

Henrik.M
2010-01-11, 23:01
jag kan säga en sak angående koks i motorn, tyvärr så beror inte det på att tidigare ägare misskött bilen, utan det beror på våran longlife olja, jobbar själv som mek på VAG, longlife oljan sägs hålla 3000 mil....okej i land där det är ett stabilt klimat, men här varierar det mellan skit varmt till omännskligt kallt..
därför koksar motorn igen för oljan pallar inte detta klimat! byter man olja efter max 1500 mil så kommer detta problem näst intill försvinna på dessa AWT motorer!
Jag har bytt ofantligt många oljepumpar och silar och kamkedjor (som blivit dåliga pga låg oljetryck) som sats igen pga koks!

Sen beror det även på olja , filter etc etc som sagt ganska svårt att spekulera i vad föregående ägare åkt med för olja och filter.
Koks i motor = Bil körts för långt mellan oljebyterna även oljekvalitet och oljefilter spelar in. (Många tänker inte på det).
Vet nog varenda kotte om som jobbar på VAG , ingen direkt nyhet därför koksar VAG anställdas privata bilar aldrig igen eftersom vi inte åker 3000mil med våra bilar mellan oljebyterna. =)

Allt över 1500mil är för långt!



Din Sambo/Fru

Den var bra. *lol*

vw-power
2010-01-11, 23:01
* Du kan ta ner tråget och byta olje pump eller så gör du rent den och testar först.
Visst det är lite meckigt att få ner tråget men kan du spara 20 loppor så är det ju värt ett försök.
detta skrev mini-me
det är alltså silen som sitter skruvat på pumpen du ska göra rent och rensa, ska sedan dras med ca 15 NM
likaså oljetråget

Shedevil
2010-01-11, 23:03
Eller så testar du att fixa till det själv (Den evige optemisten) =)
Så trasigt kan du inte ha blivit på den korta tid du kört...

* Oljeröret til turbon är lätt att byta och inte blodigt dyrt.

*Turbon byter du när den pajar..inte innan.

* Du kan ta ner tråget och byta olje pump eller så gör du rent den och testar först.
Visst det är lite meckigt att få ner tråget men kan du spara 20 loppor så är det ju värt ett försök.

*Skölj motorn , antingen på firma (Pumpar rengörnings vätska genom motorn , ofta felaktigt benämnt DIALYS) eller så bombar du i några vändor med Enginge clean vätskor (Finns på MECA , Kneponomen mm).

Du skrev att du hade hus? Perfa..då har du troligen en tomt eller ändå bättre garage..= Saken är biff =)

Så: 4 pallbockar , låna en stöddig domkraft , goggla ihjäl dig på hur man plockar isär saker och köp endast biltemas 10års garanti verktyg.

MEN! Du tänker "hur ska jag ta mig runt??" ...Enklet..köp en billig Golf MK3 på blocket (Mer eller mindre bombproof den bilen) och använd under tiden...Din Sambo/Fru kommer vara skeptisk men när du har lagat bilen , sparat 10-15 tusen som ni kan åka på semester för eller renovera olje pannan ( är väl det man gör om man har hus?) så kommer du framstå som He-man!...och om inte så...skit samma=)

Visst , skrivet med lite ironi men jag menar allvar. Testa..vi hjälper dig på vägen=)

Ha ha, ok men nu är det jag som är frun i huset o utan sambo;)

Mini_me
2010-01-11, 23:11
Fack...måste lära mig att läsa igenom saker.=)=)

Men vi är ett jämställt (svårt ord) land..ut och skruva=)
Har du inga polare som kan rycka in??

Mini_me
2010-01-11, 23:19
Men vart har bilen hamnat? Som ovan talare skriver så är detta vanligt på AWT/Passat/Audi mfl och du kan ringa runt och deala ner priset.

Nu vet jag inte hur illa den låter MEN jag hade iaf tagit ner tråget , gjort rent / Bytt (lite dyrare) Olje pump (Viktig detalj i motorn) och sen ersatt turbo röret (Litet tunt rör som förser turbon med olja och sitter briljant draget rakt över grenröret (mkt varma saker).
Om det blir igensatt så nyper turbon (dvs den skär ihop) och det blir svårt att få upp farten och det kommer rycka(?) en massa.

Sen hade jag kört oljerens medel 2 - 3 ggr och testat.

Är det inte helt åthelvete så kan/kommer det funka...den varnar för lågt oljetryck troligen för att "Koks" satt igen "pickupen" dvs röret som olje pumpen suger sin olja igenom.
Det röret har ett finmaskigt nät som "kokset" fastnar i och det blir lite som att springa runt huset med ett sugrör i munnen...svårt att få i sig luft (Eller då olja i detta fall).

Några 20000kr ska detta inte behöva kosta.

+ att du ska helt klart kräva nånting från dom som sa att "det är ok" när detta är mkt vanligt.

Shedevil
2010-01-11, 23:24
Om jag har tur så kan jag få detta på maskinskadeförsäkringen. Har pratat med skadereglerare på mitt försäkringsbolag o det visade sig att jag har en förlängd garanti upp till 15 000 mil med en självrisk på 10 000. Och går det igenom så kan de med nöje byta o rengöra vartenda detalj i motorn....

Jag hoppas på det bästa:)

Bilen står nu hos Börjessons Bil i Ängelhom

Mini_me
2010-01-11, 23:26
Hmf..okey då...men erkänn..du vart sugen på att skruva isär hela bilen=)=)

Lycka till!

Shedevil
2010-01-11, 23:50
Hmf..okey då...men erkänn..du vart sugen på att skruva isär hela bilen=)=)

Lycka till!

Ne, jag är sugen på o slå sönder hela bilen med en slägga:P

oops_164
2010-01-12, 08:55
Trist när det blir så.
Men du skrev att du hade trafikgaranti och det du råkat ut för är inte trafikgaranti.
Men tycker helt klart synd om dig.
Hota med tidningar och sånt så brukar de dra öronen åt sig.

Shedevil
2010-01-15, 12:03
Igår fick jag reda på att mitt försäkringsbolag tar på sig att stå för kostnaderna tack vare förlängd maskinskadeförsäkring så en självrisk på 10 000 är helt klart bättre än 20 000 som detta skulle kosta mig:)

pekka kiiskilä
2010-01-15, 12:21
Igår fick jag reda på att mitt försäkringsbolag tar på sig att stå för kostnaderna tack vare förlängd maskinskadeförsäkring så en självrisk på 10 000 är helt klart bättre än 20 000 som detta skulle kosta mig:)

Prata med den du köpte bilen av för han ska allt vara med och betala notan för det är inte ditt fel utan säljaren och den verkstaden som ej är riktigt kunniga på din bilmodell.

Shedevil
2010-01-15, 12:23
Prata med den du köpte bilen av för han ska allt vara med och betala notan för det är inte ditt fel utan säljaren och den verkstaden som ej är riktigt kunniga på din bilmodell.

Japp, ska göra det oxå, ska bara samla lite energi för han e inte en lätt rackare....

yantra
2010-01-15, 16:59
Tycker att Manny kan hjälpa till lite med skruvandet då det NÄSTAN är hans hemtrakter

mt4base
2010-01-16, 03:11
Det där låter ruskigt trist. Inte heller direkt ovanligt, orsakerna har forumets synnerligen kompetenta VAG mekar redan avhandlat. Tidigare ägares fel eller inte, det är egalt, du äger ju bilen nu liksom. Nu står ju bilen visserligen redan på en VAG verkstad men jag tycker inte du ska vara så rädd för andra verkstäder. Det gäller att du hittar en där du kommer överrens med folket på. Ok, mobilitetsgarantier osv i all ära men VAG tar betalt för det där. Jag tror inte det är problem att hitta en annan verkstad som kan göra jobbet lika bra för HALVA pengarna mot VAGS timdeb. Säger inte att VAG ockrar men de har kanske generellt större omkostnader än mindre verkstäder.

Gå på säljaren av bilen och rada SAKLIGT och LUGNT upp samtliga fel du ställts inför. Kamrem är nått man kollar om det är bytt INNAN man köper en bil och ev prutar på,i efterhand är det inte något man gärna drar upp och som en bilhandlare accepterar tror iaf jag. Vet inte hur troligt det är att handlaren "kände till" dessa fel. Ja, möjligen kamremen men att han teg om den. Isf är det fult men så gör de ormarna. Felen har visserligen dykt upp "längs vägen" men är han mån om sitt rykte hjälper han dig. Vore väl knappast bra för ryktet att det sprids att han säljer bilar som folk inte kan frakta sig längre än 200 mil i? Föreslå att han står för halva självrisken. Dvs, 5000:- och du för 5000:- och att bolaget hivar upp resten. Det är väl fair?

Se för jössenamn till att inte köra motorn så den går sönder helt. Det lär enligt en bekant till mig som jobbar på Börjessonsbil (dock här i Alingsås) vara löjligt svårt att finna vettiga motorer till Passat - Det talas om "longlife", han talar ofta om ett nytt begrepp - "short life"...

Allt ordnar sig, ta ett djupt andetag och lyssna in vilka möjligheter som bjuds så har du snart en bra bil att åka runt och vara snygg i igen ;)

Lycka till!