handdator

Visa fullständig version : Styrström till relä vid reläkoppling av halv/helljus i Golf mk2



Janne.M
2010-01-09, 23:03
Håller på att fixa lite bättre ljus i golfens original strålkastare (hel och halvljus) med hjälp av två relän och 4mm2 kablage. Har kopplat upp allt till reläplattorna förutom styrströmmen för hel/halv ljus. Dessa hade jag tänkt ta från original kabalaget som går till lycktorna.

Nu till problemet: De tre kablarna från varje H4 kontakt går i plastslang på var sin sida av motorutrymmet och sen in i kupén. Ansluter båda hel- och båda halvljuskablarna till en kontakt? eller går de till varsin säkring (hel + halv) eller till hel/halv-ljusspaken?

Så vart är det smidigast att ta styrströmmen ifrån?

Henrik.M
2010-01-09, 23:50
Här finns svaret på dina frågor med kabelfärg och rubbet bakom reläplattan. =)


http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html

Smidigast är ju att ta styrström bakom reläplattan med hjälp av länken OM reläna är placerade i kupen.
Annars är det smidigast att ta bakom lyktan om reläna är placerade i motorummet. (Gjorde jag på MK1:an).

Janne.M
2010-01-10, 00:04
Har reläna framför batteriet för att ha de så nära strömkällan som möjligt.

Du menar att bara plocka hel- och halvljus strömmen direkt från H4 kontakten på vänstra lyktan antar jag?

Ska man plocka nån säkring eller göra nåt med kablaget på andra sidan? därav min fråga ovan om båda sidornas kablar går ihop i samma punkt?

Henrik.M
2010-01-10, 00:13
Har reläna framför batteriet för att ha de så nära strömkällan som möjligt.

Du menar att bara plocka hel- och halvljus strömmen direkt från H4 kontakten på vänstra lyktan antar jag?

Ska man plocka nån säkring eller göra nåt med kablaget på andra sidan? därav min fråga ovan om båda sidornas kablar går ihop i samma punkt?

Ja , du klipper kabeln framme vid lycktan.

Delen som kommer in mot lycktan använder du som styrström.
Andra delen som kommer från lyktan/kontakten drar du till 87 på relät och kopplar ihop med ditt nya kablage.

På HÖGER sida räcker det med att du klipper och skarvar in dig på Hel & halvljuskabel direkt mot kontakten och drar till varsitt relä.
Andra änden av kabeln som kommer innifrån bilen isolerar du bara.

Du kopplar höger/vänster halvljus till ett relä & höger/vänster helljus till ett relä.



4 mm2 är dock lite overkill , nya friska 2,5mm2 räcker gott och väl eftersom avståndet mellan relän och lyckta inte blir så stort.

Janne.M
2010-01-10, 10:11
Jepp har gjort precis så, märkte att 4mm2 var "lite" stort när man skulle köra in kabelskorna i reläplattan. Däremot skarvar jag ingenting, allt kablage är nytt, och 4mm2 kändes vettigt så man vet att det räcker även när kablarna blir äldre. Däremot kommer jag att ha båda reläna vid batteriet och dra kablarna mot höger lykta vid fronten.