handdator

Visa fullständig version : Ojämn bromsverkan, GTI Mk2



Kungen
2010-01-09, 23:51
Jag har nyligen köpt en -85 Golf GTI 8v. När jag bromsar någorlunda hårt på halt underlag så låses höger bakhjul tidigare än vänster bak, vilket resulterar i att bakvagnen vill till höger.

Här på GTI Klubben står det under FAQ/Teknik om GTI Mk2 16v:
"Bromskraftregulatorn sitter ofta fast / ger ojämnbromsverkan, se upp med mindre broms vä bak "

Jag antar att detsamma gäller för min 8v. Bör jag bara byta bromskraftsregulatorn, eller ska jag gå igenom bakbromsarna? Är det jobbigt att byta bromskraftsregulator?

Dave the brave
2010-01-10, 01:54
Oftast är det kolven i oket som kärvar. Prova först med att bromsa hårt ett flertal gånger. Hjälper inte det så kan du ta bort bromsoken och skruva ut kolvarna. Kolvarna kan vara rostiga vilket gör att de inte löper riktigt. Om rost finns, slipa med smärgelduk och smörj sedan. Det finns renoveringskit till bromsoken som bla innehåller nya damasker.

Som du skriver kan även regulatorn kärva, du kan ta bort den och se så att armen på den inte har rostat fast. Har den fastnat i ett läge brukar det iofs ge samma resultat på båda bakbromsarna. Hur svårt det är att ta loss regulatorn beror på hur rostiga skruvar och anslutningar är. Och rostigt brukar det vara tyvärr. Räkna med att byta de bromsslangar som du måste ta loss. Ibland måste även slanginfästningar mot karossen göras om då de är fastrostade med nipplarna på bromsrören/slangarna.

Kungen
2010-01-10, 18:09
Ok, tack för svaret. Får se vad jag gör åt saken. Den ska inte besiktas förän i slutet av februari, så man har ju lite tid på sig...