handdator

Visa fullständig version : Centrallås/fjärrstyrt



andreaspassat
2010-01-09, 20:20
Jag har en Passat 1.8T 2001.
Mitt problem är att mina fjärrkontroller inte fungerar eller rättare sagt fungerar de ibland och ibland inte.
Jag har märkt att det händer när det är kallt ute.
Samma gäller min baklucka som inte fungerar att öppna ibland och ibland gör den det.

Är det någons om känner till mitt problem?
Vad kan det vara, finns något som jag kan testa göra själv?

Hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Henrik.M
2010-01-09, 21:12
Jag har en Passat 1.8T 2001.
Mitt problem är att mina fjärrkontroller inte fungerar eller rättare sagt fungerar de ibland och ibland inte.
Jag har märkt att det händer när det är kallt ute.

Gäller det ena eller båda fjärrarna!?

Man kan byta batteri i dom och se om det funkar bättre , annars brukar det vara ny fjärr som gäller.
Brukar märkas på att räckvidden blir kortare och kortare & tillslut obefintlig.



Samma gäller min baklucka som inte fungerar att öppna ibland och ibland gör den det
Är det någons om känner till mitt problem?
Vad kan det vara, finns något som jag kan testa göra själv?.

http://www.gtiklubben.nu/forum/search.php?searchid=1055082

Wleoj
2010-01-09, 21:28
Har liknande problem på min golf 3 95a. När det är kallt eller om man har haft dosan i fickan under tiden man var ute och joggade så fungerar den inte. Trodde först att det berode på att batteriet gler ur sin "hållare" och stötte till kretskortet, vilket är fullt möjligt då batterierna sitter relativt löst. Men nu när kylan kom så slutade det att fungera även när man inte har gjort något specielt. Har ett Defa 500x. Har självklart provat att byta batterierna.
Är detta ett vanligt problem och finns det några lösningar?
Går det att köpa enbart nya dosor eller måste man byta hela larmsystemet?

Henrik.M
2010-01-09, 21:33
Har liknande problem på min golf 3 95a. När det är kallt eller om man har haft dosan i fickan under tiden man var ute och joggade så fungerar den inte. Trodde först att det berode på att batteriet gler ur sin "hållare" och stötte till kretskortet, vilket är fullt möjligt då batterierna sitter relativt löst. Men nu när kylan kom så slutade det att fungera även när man inte har gjort något specielt. Har ett Defa 500x. Har självklart provat att byta batterierna.
Är detta ett vanligt problem och finns det några lösningar?
Går det att köpa enbart nya dosor eller måste man byta hela larmsystemet?

Vi ska nog inte blanda ihop en DEFA larmdosa med en passat fjärrkontroll.

Men när det gäller frågan ang ditt DEFA : Byt fjärr.
Dom gråa dosorna har en tendens att ge sig med åren & med tanke på att du har ett 500 larm som slutade säljas i slutet av 90-talet kanske det är dags. =)

ÅTER TILL PASSAT

Wleoj
2010-01-09, 22:53
Ok tack för tipset. Ber om ursäkt för min "trådstöld" :)

andreaspassat
2010-01-10, 10:11
Tack för ditt svar, ja det gäller båda fjärrkontrollerna.
hmm jag testar med att byta batteri, om inte det hjälper, någon annan som har en idé?

Gällande bagageluckan som inte vill låsas upp heller så låses inte den upp ens när man vrider om nyckeln i låset i förardörren.
Utan man måste trycka på knappen inne i bilen eller vrida om nyckeln i låset i luckan.