handdator

Visa fullständig version : Dörrplast MK2



Megapolaren
2007-06-24, 16:53
Tjo!

Häromdagen bytte jag fönsterhissmekanismen i min jetta. För att komma åt denna måste en slags skyddsplast tas bort, uppenbarligen fick jag inte tillbaka denna tillräckligt bra för det vart snabbt blött inne i bilen.

Jag tänkte ersätta den gamla plasten med ny byggplast som rekommenderats i trådar på gamla forumet. Den gamla plasten limmade jag dit igen med kontaktlim, det var inte en tillräckligt bra lösning. Så:

-Vad skall jag limma fast den nya plasten med?

Bengan.U
2007-06-24, 17:51
Hej.

Jag använde mig av byggmarknades så kallade "Sättlim".
Funkade utmärkt bra å byggplasten satt som gjuten ;-)
Tänk bara på att limma över allt och inte bara runt om där plasten ansluter.
T.ex även runt fönsterhissmekanismen och dörrhandtag etc.

MVH/Bengan.U

P.Hagel
2007-06-24, 18:57
Använd 3M:s dubbelhäftande transparanta (puh) tejp.
Det är den som satt orginal.
Finns hos färg affärer.

mellowd
2007-06-24, 19:06
jag tejpade dit byggplast med silvertejp. Inte en droppe vatten i bilen än =)

Megapolaren
2007-06-24, 19:30
Sättlim är kanske ett alternativ.

Det där med dubbelhäftande tejp är ju ett alternativ, men hur får man den tät runt om? Det blir väl en del skarvar. Jag upplevde det som att originalplasten verkade ha typ klistermärkes-klister på sig där det behövdes.

Vad tror ni om vanligt silikon, det brukar man ju kunna limma med, och det brukar ju hålla tätt :-)

Särkelä
2007-06-24, 19:38
Spraylim funkar bra me. lr så drar du ett varv med *apskit* då blir det tätt me o sitter fin fint.

Megapolaren
2007-06-24, 20:41
Gjorde just ett första försök med byggplast och silikon, det som fanns hemma. Spontant verkar det passa helt ok, även om plasten kunde blivit mer exakt. Jag har satsat på att vara extra noga i den nedre delen. Jag får återkomma med resultat senare.

P.Hagel
2007-06-24, 21:14
Hoppas att ni inte skall ha loss det någon gång bara.

mickecorrado
2007-06-24, 21:31
Köp en bit plast i bokhandeln sådan man klär böcker med, bara att klippa och klistra dit.

Megapolaren
2007-06-25, 23:50
Oj, vad detta verkar bli komplicerat!

Silikonmetoden fungerade mindre bra, silikonet hade i princip ingen fästförmåga mot byggplasten. Men självklart häftade silikonet mycket bra mot lacken, så nu är det svårt att pröva andra lösningar.
Har tittat lite på en dubbelhäftande tejp idag som kanske, med mycket pill, kan bli bra. Men då måste man ju ha en bra yta att fästa emot också!

Är det någon som har erfarenhet av silkonborttagare (t.ex biltemas variant), fungerar dom bra?

SundH
2007-06-26, 00:18
Jag tog bokplast.. funkar kanon än så länge:)

Henrik.M
2007-06-26, 00:33
Byggplast o sikaflex = funkar fin fint.....sitter som berget och tätar fint.
Tro mig......jag vet.


Hoppas att ni inte skall ha loss det någon gång bara.

Man behöver väl aldrig in och skruva i dörrsidan på en MK2???? =)
Och ska man nödvändigtvis dit och på sin höjd "titta" på någon konstruktion.....så tar man brytbladskniven och skär sönder sin tjocka fina byggplast.
Där kommmer silvertejpen till användning , när man sedan tejpar över revan.

Hur jag vet det!??......Säger som alla andra : En kompis sa det åt mig.....och han jobbar på VAG. ;-)