handdator

Visa fullständig version : använda bultarna som drar toppen 2 gånger?



Sapiens
2010-01-08, 21:54
går det använda bultarna som drar toppen 2 gånger på en golf 4a?

har tyvärr behövt lyfta toppen på min bil,
men visst är det något moment i bulten?

Manny
2010-01-08, 22:01
Sträckbultar, skall bytas.

D_Stenlund
2010-01-08, 22:03
Ja de är moment o ska dras enligt det. Kan du söka på om du inte har de framför dig iform av en bok eller på papper. De är väl sk.sträck bult och skall bara dras en gång. Skrivits om folk som dragit dom 2 gånger, och de verkar funka. Men regeln säger 1 gång. Är väl enklare då om motorn inte gått varm / undantaget.

vr6_mannen
2010-01-09, 16:28
ja man ska använda såna en gång sen slänga dom.. men det stod i vag boken som jag låna till vr6 motor att man kunne använda dom igen med då skulle man rensa gängorna sen olja in dom o där fick inte vara skit på dom

Janne.M
2010-01-09, 18:46
Man bör inte återanvända dem, MEN om man gör det så måste man rensa och olja in gängorna som vr6_mannen skriver, och då måste man säkert använda ett högre alt. lägre åtdragningsmoment för bultarna då de redan är utsträckta för att kompensera, och detta högre moment kan ha av bulten inne i toppen = toppen skrot om du inte vill borra och ha dig.

Nya bultar = billig försäkring, kommer du att lyfta toppen nån gång då och då så köp ARP bultar då de kan återanvändas, de är dyrare men bättre.

razer
2010-01-09, 22:12
Jag har använt mina två gånger och det har fungerat utan problem, det man måste se upp med är att den inte bottnar i blocket.

Sen gäller det att VETA att de är nya, när jag bytte toppackning fyra gånger på en sommar så bytte jag skruvar två gånger...