handdator

Visa fullständig version : Hög CO-halt Golf 4 1.6



robert_gbg
2010-01-07, 23:22
Jag fick på besiktningen för hög co-halt på högre varvtal. Den var 1.0 och därmed inte godkänd.

Har bytt tändstift, olja+filter samt luftfilter och åkt tillbaka för prova utan resultat.

Har kollar felkoder på motorn och det finns inga.

Förslag på vad som kan vara galet?

T-mek
2010-01-08, 12:27
Vad var de andra värdena, Lambda och HC?

Om lambdavärdet ligger tydligt under 1 så går den fett, och då skulle man kunna tänka sig att lambdasonden är kass. Om värdet istället ligger vid eller nära ett är blandningen schyst, och då torde det vara katalysatorn som gjort sitt.

Vad var värdena på tomgång? Ju mer information, desto lättare att ställa diagnos. Vilken 1,6 är det du har förresten? Motorbokstäver?

robert_gbg
2010-01-08, 16:53
Vad var de andra värdena, Lambda och HC?

Om lambdavärdet ligger tydligt under 1 så går den fett, och då skulle man kunna tänka sig att lambdasonden är kass. Om värdet istället ligger vid eller nära ett är blandningen schyst, och då torde det vara katalysatorn som gjort sitt.

Vad var värdena på tomgång? Ju mer information, desto lättare att ställa diagnos. Vilken 1,6 är det du har förresten? Motorbokstäver?

CO 0,4
CO 2500 1,0
HC 013
Lambda 0,97

Jag har 1.6 16v med 77kw motor ATN.

Provade idag att tanka ca 10 liter E85 och ha ca 20 liter bensin för se om de blev någon skillnad men de blev inte bättre.

CO på tomgång gick ner till 0 efter man gasat och släppt gasen sen när den gick ca 10-15 sek i tomgång så började den sakta öka och stannade vid 0,5 ungefär. CO vid höga varv var kring 0,8 och lambda kring 1,0-1,1 och HC runt 010-020.

Hjälper de kanske ta sig igenom besiktningen med ksprit i tanken istället?

T-mek
2010-01-09, 21:22
Hmm. Det verkar tyvärr som om din katalysator inte gör sitt jobb.

Att försöka korrigera genom att hälla grejor i tanken kan vara vanskligt, även om du skulle kunna få ner CO-halten tillräckligt (vilket jag iofs betvivlar), så kommer lambdavärdet att sticka iväg, och då åker du dit på det istället.

robert_gbg
2010-01-09, 22:57
Hmm. Det verkar tyvärr som om din katalysator inte gör sitt jobb.

Att försöka korrigera genom att hälla grejor i tanken kan vara vanskligt, även om du skulle kunna få ner CO-halten tillräckligt (vilket jag iofs betvivlar), så kommer lambdavärdet att sticka iväg, och då åker du dit på det istället.

Vad är det som gör att du tror att de är katten som gett sig?

Är det katten i grenröret eller de som sitter under bilen?

Hur kan man med säkerthet undersöka om det är katten som är kass?

Hur man mäta lambdan för se om den funkar som den ska? Vad gör att lambda värdet är så lågt så de är på gränsen till vara kasst?

T-mek
2010-01-11, 16:39
Det är naturligtvis svårt att säga såhär på distans vad felet är, men med tanke på avgasvärdena verkar det så. Du har hyfsade värden på Lambda och HC och inte jättehögt CO, så då kan inte avgasreningen vara helt ur spel.

En motor där lambdaregleringen funkar som den ska, ger ungefär (innan katten) 0,6 i CO, 50-100 i HC och ett lambdavärde på 1,0. Sen kan man dra lite slutsatser av vad som kommer ut efter katalysatorn för att konstatera om det fungerar..

Det säkraste sättet att kolla katalysatorn är att mäta avgasvärdena före och efter för att få reda på hur mycket den renar. Det är dock inte alltid praktiskt genomförbart.

Lambdasonden kan man kolla i mätvärdesblocken via egendiagnosen för att få reda på om den funkar som den ska. Motorstyrdonet är dessutom väldigt piggt på att sätta felkoder när det gäller lambdasonderna, så om du inte har några felkoder så borde det va ok.

Hur går motorn för övrigt, jämnt och fint? Någon skillnad i bränsleförbrukning?
Är avgassystemet helt och tätt? Speciellt flexröret under motorn har en tendens att vissna på dessa..

Kolla även så att inte gasspjället är fullt av koks, det mår ingen motor bra av.

robert_gbg
2010-01-11, 18:30
Det är naturligtvis svårt att säga såhär på distans vad felet är, men med tanke på avgasvärdena verkar det så. Du har hyfsade värden på Lambda och HC och inte jättehögt CO, så då kan inte avgasreningen vara helt ur spel.

En motor där lambdaregleringen funkar som den ska, ger ungefär (innan katten) 0,6 i CO, 50-100 i HC och ett lambdavärde på 1,0. Sen kan man dra lite slutsatser av vad som kommer ut efter katalysatorn för att konstatera om det fungerar..

Det säkraste sättet att kolla katalysatorn är att mäta avgasvärdena före och efter för att få reda på hur mycket den renar. Det är dock inte alltid praktiskt genomförbart.

Lambdasonden kan man kolla i mätvärdesblocken via egendiagnosen för att få reda på om den funkar som den ska. Motorstyrdonet är dessutom väldigt piggt på att sätta felkoder när det gäller lambdasonderna, så om du inte har några felkoder så borde det va ok.

Hur går motorn för övrigt, jämnt och fint? Någon skillnad i bränsleförbrukning?
Är avgassystemet helt och tätt? Speciellt flexröret under motorn har en tendens att vissna på dessa..

Kolla även så att inte gasspjället är fullt av koks, det mår ingen motor bra av.

Ja bilen går jämt och fint annars. Har inte märkt nån jätte skillnad på förbrukningen, lite högre på sistone men de kan bero på kylan vi har i Gbg sen ett tag.

Jag ska kolla om det är helt tätt, nåt bra sätt att kolla det?

Var ligger gasspjället så kan jag se hur de ser ut i den?

Hur kollar man avgasvärdet innan katalysatorn?

T-mek
2010-01-11, 19:16
Jag ska kolla om det är helt tätt, nåt bra sätt att kolla det?

Ha motorn igång och lyssna, känn med händerna runt rör och skarvar.


Var ligger gasspjället så kan jag se hur de ser ut i den?

Det sitter på insugsröret anslutet till luftfiltret


Hur kollar man avgasvärdet innan katalysatorn?

Det är lite överkurs, det var därför jag skrev att det inte alltid är praktiskt genomförbart. Man får fixa sitt eget mätuttag, dvs ha tillgång till svets och dylikt samt vara lite händig. Och framförallt är det bra att ha en avgasmätare.


.

robert_gbg
2010-01-11, 22:35
Ha motorn igång och lyssna, känn med händerna runt rör och skarvar.



Det sitter på insugsröret anslutet till luftfiltret



Det är lite överkurs, det var därför jag skrev att det inte alltid är praktiskt genomförbart. Man får fixa sitt eget mätuttag, dvs ha tillgång till svets och dylikt samt vara lite händig. Och framförallt är det bra att ha en avgasmätare.


.


Du har inte en bild på gasspjället så jag vet vad jag ska rengöra?

T-mek
2010-01-12, 06:47
Hmmmm.....

Inte exakt ett sånt här, detta är till nån annan sorts bil som jag googlade fram, men liknande:

http://www.redhead85.com/Bilder/bilar/360_hybrid_mk2/motor/DSC00124.JPG

robert_gbg
2010-01-12, 16:33
Hmmmm.....

Inte exakt ett sånt här, detta är till nån annan sorts bil som jag googlade fram, men liknande:

http://www.redhead85.com/Bilder/bilar/360_hybrid_mk2/motor/DSC00124.JPG


Ok men den syns när man tar bort luftfiltret, såg den när jag bytte luftfilter och såg ut som den på bilden ungefär, är den på bilden för smutsig eller?

robert_gbg
2010-01-12, 21:25
Hmm. Det verkar tyvärr som om din katalysator inte gör sitt jobb.

Att försöka korrigera genom att hälla grejor i tanken kan vara vanskligt, även om du skulle kunna få ner CO-halten tillräckligt (vilket jag iofs betvivlar), så kommer lambdavärdet att sticka iväg, och då åker du dit på det istället.

Glömde fråga om katten är kass borde inte co-halten vid tomgång också vara helt kass då?

Du skriver att man kan kolla lambdan i mätvärdesblocken via egendiagnosen, vad är mätvärdesblocken? Jag har en liten handdator för läsa felkoder via obd uttaget, är de här man kan kolla mätvärdesblocken och hur så fall?

Om de vore nåt med luftmängsmätaren borde de väl ge felkoder under motorn eller? Besiktningsmannen sa de kan vara detta.