handdator

Visa fullständig version : VW Performance Tour - Kungälv



Barbapappa
2007-06-24, 13:04
Nån från GBG's-trakten som har funderingar på att ta sig en tur och kika på grejerna och försöka sig på en provkörning? På www.volkswagen.se så står det vecka 26 torsdag, det borde väl bli nu på torsdag den 28:e. Jag gissar på att det är Bilab i Kungälv som är platsen. ;-)

I den där VW-blaskan man får hem några gånger om året stod det att man skulle höra av sig till sin VW-handlare vilket jag gjorde, men deras intresse att höra av sig tillbaka verkade inte lika stort. ;-) Det står inte nåt om vilka bilar som ska dit, men man får la hoppas att det kommer några bra modeller.

P-plats.se
2007-06-24, 23:18
Låter intressant...
Har du nån koll på vilka tider som gäller???

Barbapappa
2007-06-25, 18:13
Jag hade inte en tanke på att fråga vilka tider som gäller idag när jag ringde (antar att du menar för jobbets skull), men ring och snacka med Emil för han var den som jag snackade med och han verkade ha lite koll på läget i.a.f. ;-)

Det var inte heller så att man var tvungen att boka upp sig utan det skulle bli nån form av kösystem på plats... Han hade ingen större koll på vilka modeller som skulle dyka upp, men nån R32:a & lite Passater med olika motorer i trodde han, dock ej R36 påpekade han utan att jag behövde fråga... Men ring honom i morgon och hör, och så får du fjäska så du kan gå lite tidigare, eller så får du ta din vita tjänstebil och åka på kunduppdrag i Kungälv. ;-)

P-plats.se
2007-06-26, 08:58
Jag var rädd för att det var på dagtid...
Ska se om jag inte kan boka lite kundbesök i Kungälv den dagen.
När tänkte du dig dit Peter?

tjipp
2007-06-26, 09:06
förhoppningsvis blir det avgång från sjövik vid halv5-5!!? (så jag kan åka med)

Barbapappa
2007-06-27, 00:45
Nåt sånt som Tjipp skrev lät väl som att det blir, men helst då halv fem från byn. ;-) Så nån gång timmen innan stängningsdax...

Barbapappa
2007-06-27, 00:46
Nåt sånt som Tjipp skrev lät väl som att det blir, men helst då halv fem från byn. ;-) Så nån gång timmen innan stängningsdax (OM dom nu inte har öppet senare).

tjipp
2007-06-28, 11:00
blev omorganisering på agendan! Får ta mig en tripp till till Åmål i dag så det blir inget för min del.. så då lär barbapappa åka direkt från jobbet å dit.. så då är han nog i kingälv! strax efter 4a!

P-plats.se
2007-06-28, 23:00
Tur man tog sig i kragen och åkte dit!

Lite folk och bara att vraka å välja men tyvärr stängde dom kl 17:00!?

Träffade Barbapappa, provkörde Jetta 2,0T och RS:an...

Barbapappa
2007-06-29, 01:24
Jo det var kul idag! Men hur f*n tänker dom egentligen när dom lägger sånt här på en torsdag och endast en dag i en så pass stort område som GBG, folk har ju arbeten att gå till oftast? ;-)

Jag hann ju med 3 bilar jag på en timma eller vad det nu var.

Först var det Polo GTi som fick bekänna. Jag har ju läst en del engelska tester av bilen, och där fick den ju långt från lysande betyg. Jag tyckte den kändes väldigt plastig jämfört med Lupon (typ brädan och dörrsidor och den biten). Jag tyckte man satt ganska så högt i den (osportig känsla direkt), och stolen gick inte att få ner så långt som jag ville ha den, annars satt man rätt gott i stolarna och hade tillräckilgt gott sidostöd för gatåkning, men för bana är dom nog inget man värdesätter. Jag vet inte riktigt hur lång turen är som vi körde jag och P-plats, men en bit över en mil var den nog.

Bilen brummade rätt gött från motorn tyckte jag, men karaktären är lite som på Lupon, lite tråkig karaktär. Motorn kändes ju verkligen som om den kom från en gubb-Passat och gav ett föga sportigt intryck. ;-) Nä, mer mos i grejerna om den skulle ha nån som helst chans mot konkurrenterna! Nu var det ju inte några snälla vägar vi körde utan mycket upp och ner och kringelikrok-vägar, och chassit tyckte jag inte riktigt hängde med när man började pressa lite, bromsarna hade inte heller bettet som en gti ska ha tycker jag, lådan hade inte så gedigen känsla i lägena heller. Nä, den fick inte några höga poäng av mig den bilen tyvärr. Den kändes lite som en pimpad 1,4 på nåt vis, inte så speciell... Men en tur till ACE och en omgång belägg och riktiga dämpare så lär den ju bli snabb som bara den. Ett bra objekt kan man säga... ;-D 218k kostar denna versionen jag testade.

Nästa bil var Golf GTi, utan dsg bör kanske tilläggas...

Nu satt man mycket bättre, lågt och skönt i stolar som kändes mycket bättre. Golfen kände man direkt att den motsvarade mina rätt så högt ställda förväntningar på köregenskaperna, bra knuff i motorn verkligen och det skjuter på fint hela vägen trots att det är en klumpeduns egentligen, men den kändes lättare än den är på nåt vis. Bromsarna kändes och förtroendeingivande. Väldigt trevlig motor, och lådan tyckte jag funkade fint också, kändes mycket bättre överlag från Polon. Men priset då, burr... Lite över 184k kostade denna.

Sen fick jag testa Golf GT TDI, den hade 2L 170hk dieseln med DSG låda.

Den såg lite tamare ut på utsidan med mindre fälgar och sånt, men inuti kändes det rätt så likt. Man satt bra även i denna och sen bar det iväg ut på småvägarna! DSG-lådan utforskades lite först, och jag kom fram till att jag inte tyckte att den växlade ner så snyggt alla gånger, men det kanske är en grej man kan förbättra som förare efter hand, tyckte det blev lite bättre om man körde heel-toe varianten vid nerväxling, men enbart marginellt. Motorn i den här bilen var ju riktigt härlig också, bra med krydda och helt kanon vid omkörningar och småvägar. ;-) Körde först den i autoläget och det funkade ju kanon som vanlig automat, sen kände jag lite på dsg'n och jag gillade inte den så mycket, det känns lite klumpigt på nåt vis även fast den växlar snabbt. S-läget gillade jag på lådan. Chassit kändes inte riktigt likadant som på gti, jag antar att det är vanliga bensin GT'ns chassi och bromsar på dessa bilarna? Det funkar ju bra, men GTI'n kändes stråt vassare. Här gick man över 300k gränsen också om man skulle handla...

Kul att få testa i.a.f. Men så värst köpsugen blev man ändå inte, jag hade hoppats bli lite sugen på Polon ändå så att ett hopp om att det skulle finnas nån rolig 'småbil' kvar, men det blev man ju inte. Jag tror alla gånger att jag hade kunnat köra dessa tre bilarna fortare överallt i princip än min egen, men dom känns inte rätt. ;-)

tjipp
2007-06-29, 11:10
Nästa bil var Golf GTi, utan dsg bör kanske tilläggas... för 184t!? verkar oförskämt billigt måste jag säga!

284 måste det väl vara!?

GTIPower
2007-06-29, 14:32
Nästa bil var Golf GTi, utan dsg bör kanske tilläggas... för 184t!? verkar oförskämt billigt måste jag säga!

284 måste det väl vara!?

Man hade nog inte sålt så många Polo GTI om Golf GTI varit 34 tusen billigare...
Gillar också Golf GTI:n, samma motor funkar för övrigt väldigt bra i Passaten. Bra vrid, snål och ger även tjänstebilsåkande V*lvo & S**B ägare en match på väg till jobbet... :)

Barbapappa: Vilka bilar fanns för provkörning??

Marcus
2007-06-29, 14:50
Tack Peter för intressant redogörelse :-)
Synd att inte samma personer som utvecklat Golf GTI fick ta sig an Polo GTI. Känns inte som att VW tagit Polo GTI på allvar.

Barbapappa
2007-06-29, 20:56
284 måste det väl vara!?
Självfallet! Man var ju inte helt pigg när man skrev det. ;-)

Barbapappa
2007-06-29, 21:05
Man hade nog inte sålt så många Polo GTI om Golf GTI varit 34 tusen billigare...
Gillar också Golf GTI:n, samma motor funkar för övrigt väldigt bra i Passaten. Bra vrid, snål och ger även tjänstebilsåkande V*lvo & S**B ägare en match på väg till jobbet... :)

Barbapappa: Vilka bilar fanns för provkörning??
Många Polo gti:er säljer man nog inte ändå fast än den är billigare än Golfen. ;-D

Jo Passaten du har verkar ju trevlig. Motorn har ju go karaktär om det nu är samma maskin som i gti'n.

Bilarna som fanns att tillgå var: Eos v6, Polo gti, Golf gti, Golf gt, Golf r32, Golf gt tdi, Jetta turbo, Touareg V8 tror jag det var (TYVÄRR inte V10 tdi som jag gärna vill prova). Det var nog alla, P-plats får skriva om han hittar några fel. ;-)

'Touren' passerar ju västsverige några gånger till längre fram, men inte så nära gbg som denna gången, läge att ta semesterdag/kultur och prova bilar. ;-D

Barbapappa
2007-06-29, 21:08
Tack Peter för intressant redogörelse :-)
Synd att inte samma personer som utvecklat Golf GTI fick ta sig an Polo GTI. Känns inte som att VW tagit Polo GTI på allvar.
Nä precis, jag håller med. Den kändes som en stylad vanlig Polo typ som lät tuffare inuti. ;-) 150hk & 1300kg? Nä just Polon var en besvikelse...

PoloGTI
2007-07-01, 12:55
Nä precis, jag håller med. Den kändes som en stylad vanlig Polo typ som lät tuffare inuti. ;-) 150hk & 1300kg? Nä just Polon var en besvikelse...


Äger en Polo GTI 2006 som jag har chippat till om kring 200 hk samt sänkt bilen. Och som ni säkert förstår så blev det en helt annan bil! Är verkligen rolig nu! Tack vara ett litet chip! :) Växellådan känns inte som en MIni Cooper S el. Type-R men så värst "dålig" är den inte.
Sen har den ett härligt insugningsljud! Det har inte Golf GTI. Bränsleförbrukningen håller sig omkring 0,78 blandad.

Om det nu är så viktigt så har jag hängt av Golf GTI V (orginal), Honda Civic Type-R -07, Mini Cooper S samt gett en Porsche Boxster S (tror d va en -03?) en rolig match. Håller dock med om att den känns billigare (mindre ombonad) än "Golfen". Dock känns just Golfen "tyngre" (vilket den är) när man kör i kurviga partier. Polon är mer som en gokart. Sen väger inte Polon 1300 kg. Har vägt den och med 1 pers å halv tank stannade vikten på 1190 kg. Och visst man sitter lite för högt :(. Sitter mer sportigt i min Honda Civic -93.

Sen är priset helt "felsatt"! (Håller med!) I "mitt" utförande listar den 221.000 kr, HUUUU!!! Fick dock ett helt annat pris annars hade jag nog aldrig köpt den. Samt att det finns en hel del Golf GTI V på våra vägar. Polo GTI har jag aldrig sett "ute"...

Nästa är att byta till bredare däck. 205/45/16 räcker inte...

Ja nu har jag försvarat bilen nog. Detta som är skrivet är mitt tycke om bilen. Och allt är frivilligt om man köpa el. gilla en viss bil. PS gillar Golf GTI med DSG men den kostar så mycket mer :( DS

Barbapappa
2007-07-01, 21:10
Jag kanske var lite hård i orden om Polon. ;-)

Jag tror att bilen blir betydligt trevligare med chip & lite gott i chassigrejerna. Ingen tvekan om att det blir en kanonrolig bil med sådana grejer gjorda, men som orginalbil så tyckte jag inte att den var lika kul bara. Men med den motorn så finns det ju bra möjligheter att få fin fart snabbt och enkelt och till vettiga pengar. Det är synd att det inte har sålts så många så man kan få tag på några begagnade i framtiden. ;-)

Du får se till att ta en tur upp till Kinnekulle nu i helgen och känna på hur den funkar på bana om du inte har gjort det nån gång.