handdator

Visa fullständig version : Imm/Is fria rutor Golf IV... Hur???



jockep
2010-01-06, 12:15
Jag har en Golf IV GTI-99 som jag har problem med att hålla upp rutorna från imma och nu när de blivit lite kallt ute... -10grader å jag får köra fläkten på fullt för att hålla framrutan och sido rutorna 90% fria från imma.... medans sidorutorna bak är helt täckta med is/imma..

Pratade med en som kört VW halva sitt liv och han sa att de alltid varit så, att golfen har varit dålig att hålla upp rutorna..

Jag tycker de låter konstigt för om något är dåligt så förbättrar man väl det, eller??

Har ni detta problem???

P-plats.se
2010-01-06, 12:18
Kolla efter fukt under mattorna, inte helt ovanligt att dom läcker in i dörrarna.

jockep
2010-01-06, 12:27
Den blev lite blöt i golvet i sommras, jag drog in en kabel i kupen och glömden sätta dit genomföringen som ska hålla de tätt så när de regna så blev de blött kan ja säga..

Men jag lyfte då ut stolarna och lyfte upp golvmattan lite och lät en Avfuktare stå i bilen 48timmar, sen en byggfläkt i 24 timmar...

så nu är den torr och fin i golvet...

nelik
2010-01-06, 15:13
Försvann imman efter urtorkningen?
Känner igen ditt problem. Har lika i min, den är rent trafikfarlig vissa gånger. En massa immma. Hittade på 2 gummipluttar i reservhjulsbaljan som tydligen drog i sig vatten, det var iaf fuktigt runt reservhjulet. Men att göra rent där hjälpte inte mycket. Såg att samma gummiplutt sitter i golvet under förarstolen också, funderar om det kan ha kommit in vatten där som sugits upp i mattan. Annars har jag inte hittat någon fukt alls. Bytt kupefilter med, ingen förbättring.

Har din bil acc?

magnusT
2010-01-06, 15:38
Acc är väl standard i en golf 4 gti?
Kör ni ac:n på econ eller auto?

Falcor
2010-01-06, 16:06
vatten kommer oftast uppifrån...mer sällan underifrån.....

VWGolIV
2010-01-06, 16:53
Det är ingen idé att ha acn igång när det är minus för den startar ändå inte och avfuktar bilen/tar bort imma.

De här plastpluggarna sitter lite här o var i hela bilen, jag har fått byta 4 st som var dåliga.
Min Golf IV slipper jag imma på vintern, troligen för att min bil är torr invändigt.

Jag har dock inga mattor eller något utan rent plåtgolv pga gamma läcka.
Så har man helt torrt i bilen så slipper man imma Om nu också filtret är torrt och nere i fläckten.

Känner man uppifrån rutan o ner i fläkthålet så är där en "ficka" som vatten kan lägga sig, och då hjälper det inte hur torr bilen är.

Så av med filtret och ner o känn runt, man kan ev komma åt det underifrån om man tar loss kupéfläkten.

jockep
2010-01-06, 17:40
ja har ju bara imma nu när det är kallt, är de plusgrader så är den immfri:)
klimatronic i econ.
Nytt kupe filter och den ända fukt som finns är ju lite på gummimattorna som de givetvis blir av lite snö på skorna och dyligt...

Sen har jag inte så mycket imma så jag är trafikfarlig:) men tillräckligt för att irritera mej...

Är inte riktigt med på vars du menar att de finns ett till filter Teddy.. ??

Mini_me
2010-01-06, 18:00
Antingen har du fukt i bilen eller så står den på återcirkulering (??) vilket gör att dom immar igen rätt friskt.

Steg 2 är att alltid starta med att skjuta luften ner mot golvet i nån minut för att slippa skicka upp ev fukt som ligger vid värme paketet.

Jag åker Föörd (jaja jag vet) och när dotra hade spyt ner hela baksätet pga hon är envis så fick jag blåsa av allt med högtrycken på jobbet och skumgummit är ju som en svamp = höll vattnet kvar sjukt länge (48Tim framför 9Kw bygg fläkt) och immade igen hela tiden..torka baksätet igen i typ 3 dagar och nu är probsen borta.

Kolla även så att AC dräneringen funkar och inte är stopp i.

VWGolIV
2010-01-06, 19:51
Finns bara ett filter, dvs kupéfilter, var kanske otydlig i mitt förra inlägg.
Dock så stick ner näven i hålet där kupefiltret sitter, där nere samlas vatten av nån anledning.

nelik
2010-01-06, 21:30
Jag har testat att köra accn i autoläge enligt manual, det går inge bra. Har testat att vinkla ned reglagen vid sidorutorna och det går bra en stund, sen immar det igen lik förbaskat och jag är tvungen att vinkla upp och köra fullt blås. Och då immar framrutan igen istället.. Börjar bli lite less. Känns som om man har annat att koncentrera sig på i trafiken.

Har glastaklucka på bilen men inte sett någon tendens till fukt runtom.. Lite is nu när det varit som kallast men det är nästan 30 minus här och jag antar att det är fukten innifrån kupen som lagt sig på luckan.

Märkte heller ingen imma innan vintern, köpte den iof i höstas så jag har inte kört så mycket med den. Känns bra att man inte är ensam om problemet iaf, kanske man kan luska fram en lösning :)

tdi-ägarn
2010-01-06, 21:35
Hej jag har haft detta problem på en Mondeo ,jag bytte kupefiltret ,då visste jag inte ens att det fanns,så har du inte nyss gjort det så gör det.

Mini_me
2010-01-06, 22:12
En Torrboll i bilen kan hjälpa att fukta ur men kolla under mattor och även under mattan vid baksätet (Vattnet åker bakåt när man kör).

VWGolIV
2010-01-06, 22:57
Fryser det i bilen så fryser torrbollen med, så då är det att rekomendera att låta den stå i ett garage eller liknande där tempen håller sig över 0 grader.

Annars är det till o leta fukt, lyfter man på Golvmattan så finns där en isolering, denna är torr på ovansidan men ofta inte undersidan.
Min var dyngsur och när man kände på golvmattan så var den torr, vilket lurade mig.

Tråkiga är då att man oftast får riva ut allt, eftersom det tar evigheter att köra med avfuktare.

P-plats.se
2010-01-07, 08:59
Tråkiga är då att man oftast får riva ut allt, eftersom det tar evigheter att köra med avfuktare.

Så sant...

När vi hade läckage i en Skoda Fabia i bakdörrarna så försökte vi med luftavfuktare och kupevärmare och det drog ur mycket varje natt.
Fick tömma behållaren varje morgon men gav upp efter några nätter då det var lika blött under matta och isolering.
Jag rev ur allt och torkade, fick även skurat mattan som börjat mögla och lukta illa...

Fick täta dörrarna riktigt och det är samma konstruktion på Golfen så det gäller att ha kolla så dörrarna inte läcker!

Två sätt att upptäcka läckaget vid regn eller tvätt:
1. Det rinner vatten ner på golvet från tröskeln.
2. Det står vatten uppe på gummilisten på tröskeln.
Rinner det inte ut på mattan så man ser det så kan det gå ner under mattan och i isoleringen utan det syns MEN då ser man det på att det står vatten på gummilisten...

vwjohnssa
2010-01-07, 16:17
Hade problem på min Passat att packningen till styrboxen läckte in en sjuhelsike vatten. Samt att dreneringarna till de motorutrymmet var igentäppta.. Fick som många andra riva ur hela inredningen och torka...

Bytte packning (kosta 20-30kr på VAG) och inget mer vatten i kupén.

Nu kanske inte styrboxen är på likanande plats som på Passaten (-99)......

P-plats.se
2010-01-07, 18:56
Hade problem på min Passat att packningen till styrboxen läckte in en sjuhelsike vatten. Samt att dreneringarna till de motorutrymmet var igentäppta.. Fick som många andra riva ur hela inredningen och torka...

Bytte packning (kosta 20-30kr på VAG) och inget mer vatten i kupén.

Nu kanske inte styrboxen är på likanande plats som på Passaten (-99)......

Är det inte lite unikt för Passaten med problem i akvariet!?
...dock bra att kolla på andra bilar också, iof.

flincken
2010-01-08, 11:01
här har ni svaret: det är en VAG produkt.. fukt o imma problemet började redan 1938 då vw typ1 kom... vw är en förstklassig bil innom alla områden.. förutom fukt o imma... ;-)

VWGolIV
2010-01-08, 11:46
Ja ända tills man själv åtgärdar det. =)

Jag har inga problem i mina bilar, förutom bubblan då men där är ingen värme.

Ronny84
2010-01-28, 19:01
Har en Golf -99(med climatronic), och har samma problem som du med imma på rutan.
Har rengjort noggrant runt där kupé filtret sitter, men det hjälpte inte.
Om rutan är lite öppen när man kör bilen så försvinner imman fort men kan inte få upp rutan nu pga is.

Tror att imman i min bilen beror på trasig klaffstyrningsmotor för frisk-/cirkulationsluft. När jag har tagit bort kupé filtret syns en klaff som förflyttar sig ytterst lite vid omslag mellan cirkulation och friskluft, tror dock inte den öppnar helt

En annan möjlighet kan vara att luften inte tar sig ut ur bilen. Jag har försökt se vart luften skall ta sig ut men inte hittat något. Tror att utsläppet av kupé luften sitter i bagagerummet.

Hoppas det går att hitta vad det är som är fel, börjar bli väldigt less på bilen nu!!!!!!!!!!!

mk4
2010-01-28, 19:07
Hade samma problem på min. Då var det kupefiltret som var felet, men det sa du ju att du hade bytt. Om du inte kommer på vad det är så kan du ju alltid prova att ta bort kupefiltret, passa även på att kolla återcirkulerings spjället som sitter där under då så det inte har hängt sig i stängt läge...

Lycka till

magnusT
2010-01-28, 19:11
Luften släpps ut bakom kofångaren bak. På vänster sida har jag för mig att det är.

Ronny84
2010-01-30, 16:51
Har hittat problemet i min bil och åtgärdat det provisoriskt.
Det var spjället som styr om bilen skall återcirkulera luften i kupén eller ta friskluft. Motorn som styr spjället orkar inte öppna eller stänga spjället helt.
Nu har jag tagit och öppnat upp spjället manuellt (från kupé filtret) och för säkerhetsskull tejpat igen luft intaget i kupén.