handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar det här med ET-mått



vwjohnssa
2010-01-04, 22:25
Her en Polo 6N2 och enligt vad jag kan få fram av diverse tabeller så skall jag ha ett ET-mått på fälgen som är 38.

Har hittat ett par fälgar som jag är riktigt sugen på men de har ET 35.

Kan någon vara snäll och förklara för mig om de passar eller om jag måste göra något för att få dessa att passa.
Vore även väldigt tacksam om någon kunde förklara de här me ET mått lite mer ingående så en glad amatör som jag kan förstå......... ;p

Henrik.M
2010-01-04, 22:26
http://www.dackgrossisten.se/I5.aspx

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1249/a1249.php&var=

vwjohnssa
2010-01-04, 22:32
Om jag fattat det rätt så kommer fälgen "förskjutas" ut med 3 mm....
Är det ett spelrum som det normalt finns på Polon?
Eller kommer däcket ta i skärmkanten.

Bilen är orginalsänkt ca 25-30mm.

jimZon
2010-01-04, 22:42
Om jag fattat det rätt så kommer fälgen "förskjutas" ut med 3 mm....
Är det ett spelrum som det normalt finns på Polon?
Eller kommer däcket ta i skärmkanten.

Bilen är orginalsänkt ca 25-30mm.

Jag har orginal ET51 på min bil. På mina vinterfälgar har jag ET45 vilket gör att mina fälgar kommer 6 mm utåt på varje sida och spårvidden ökar med totalt 12 mm per axel. 3 mm per fälg är väldigt lite och borde således passa.

Keirn
2010-01-04, 22:49
Det går utmärkt med ET35

vwjohnssa
2010-01-05, 01:38
låter bra...

Blir nog att handla. ;D

P-plats.se
2010-01-05, 09:13
Vad för storlek på fälg pratar vi om?
Vilka däck ska du sedan ha?

ET35 är inte självklart att det passar för på en orginalfälg har du mellan 43 och 45mm.
Väljer du en stor fälg med fel däck så kommer det inte gå!

vwjohnssa
2010-01-05, 10:11
Det blir nog en bourbetfälg på 15x7 tumm med 195/45 däck...

De har suttit på en Golf mk2.....

P-plats.se
2010-01-05, 10:45
Då är det inga problem.
Det enda du bör tänka på är att du ökar spårvidden mer än vad som är tillåtet men å andra sidan är ju bilen helbilsgodkännd så då får du ju inte byta till andra storlekar än vad som är angivet i regbeviset.
Så länge det håller sig i hjulhusen brukar man klara sig...
Jag har själv kört 195/50-15" på 7X15" ET35 utan större problem och du kommer ju köra mindre däck.

vwjohnssa
2010-01-05, 11:00
På däckverkstan sa de att så länge ett större hjul inte tar i någonstans och/eller försämrar körförmågan av bilen så får man byta till andra/större hjul, samt att felmarginalen på omkrets och höjd inte över/under-stiger 5%. Med andra ord så länge hjulet inte tar i någonstans under körning så kan inte du få nedslag på besiktning eller en "flygande besiktning".

Så det här med helhetsgodkännande är tydligen mer en "grundinställnning".

P-plats.se
2010-01-05, 11:30
På däckverkstan sa de att så länge ett större hjul inte tar i någonstans och/eller försämrar körförmågan av bilen så får man byta till andra/större hjul, samt att felmarginalen på omkrets och höjd inte över/under-stiger 5%. Med andra ord så länge hjulet inte tar i någonstans under körning så kan inte du få nedslag på besiktning eller en "flygande besiktning".

Så det här med helhetsgodkännande är tydligen mer en "grundinställnning".

I praktiken stämmer nog detta ganska bra MEN träffar du på fel person så får du inte byta ut till annat än det som anges i Helbilsgodkännandet.

Eftersom du kör med 15" (som finns med i Helbilsgodkännadet) och samma gäller däcket så tror jag aldrig någon kommer säga nåt så länge det sitter innanför hjulhuset och ej tar i.

nelik
2010-01-05, 12:30
Tycker denna är rätt bra att räkna med
http://www.morfed.net/wheel-offset-calculator/

vwjohnssa
2010-01-05, 12:39
kollade reg.pappret på Polon och där står ingen alternativ däckstorlek...
På Passatens papper står det två olika däremot.

Enligt pappren så ska jag ha 185/55 14 på Polon...
Lite halvudda med tanke på att de däcken enligt många firmor på nätet är ganska dyra jämfört me andra "standardstorlekar" (tex 175/65 14).....

I o m att jag har skivbromsar runt om så får jag inte på 13". iof sig så skulle jag nog aldrig sätta på de då 14"-16" e mycket snyggare..... =D

Det låter bra att jag kan ha 15x7 ET35 fälgar utan att de tar i någonstans....

jimZon
2010-01-05, 14:35
Då är det inga problem.
Det enda du bör tänka på är att du ökar spårvidden mer än vad som är tillåtet men å andra sidan är ju bilen helbilsgodkännd så då får du ju inte byta till andra storlekar än vad som är angivet i regbeviset.

Men det kan faktiskt inte stämma? På min Golf GTI MK6 så står det 16" i regbeviset och vad jag vet så säljs inte ens GTI'n med den diametern någonstans i världen?

P-plats.se
2010-01-05, 15:14
Men det kan faktiskt inte stämma? På min Golf GTI MK6 så står det 16" i regbeviset och vad jag vet så säljs inte ens GTI'n med den diametern någonstans i världen?

På Transportstyrelsens hemsida står det:


Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

...och om alternativa dimensioner:


En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Standard dimensionen behöver alltså inte vara den som bilen levereras med men brukar i så fall stå under "Övriga uppgifter".

Byten utöver dessa är luddiga på Transportstyrelsens hemsida men som vi tidigar kommit fram till så fungerar det nog i praktiken om man bara har lite sunt förnuft...

Länk till Transportstyrelsen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Dackbyte-pa-personbil

vwjohnssa
2010-01-05, 16:03
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Så man kan inte få böter lr dylikt så länge man följer ovansående enl. transportstyrelsen.....