handdator

Visa fullständig version : Passat startar inte ibland



g-man
2007-06-24, 09:28
Min passat 1,8 -95 startar inte ibland. Den tänder till men dör direkt igen och om man provar starta igen så går den som den ska.

Kan det vara nåt med startspärren (original) och ger den några felkoder?

g-man
2007-06-25, 22:05
Märkte idag att ibland när bilen dör när man startar så hänger varvräknaren kvar nån halv sekund efter att motorn stannat.

JWO
2007-06-25, 22:28
Märkte idag att ibland när bilen dör när man startar så hänger varvräknaren kvar nån halv sekund efter att motorn stannat.

dax och sälja nu då....

g-man
2007-06-26, 06:54
nope den här bilen ska jag ha kvar. har en -00 som inte startar alls som jag ska fixa och sälja så fort som möljigt så jag vill ha ordning på "gamla" bilen..

danei
2007-06-26, 16:05
JAg har liknande problem på min -96 TDI. Jag misstänker tändningslåset. Men jag har inte fåt det bekräftat.

g-man
2007-06-26, 17:34
jag bytte eldelen i tändningslåset i höstas så den borde det inte vara..

g-man
2007-07-03, 19:00
så tar vi hissen högst upp..

polomannen
2007-07-03, 20:53
Det är stöldskyddet.....testa med andra nycklar.
Om det skulle bete sej på samma sätt då får du byta styrdorn till stöldskydd
+ lässpole+koda nycklarna.

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR

g-man
2007-07-04, 06:57
du tror inte det kan räcka med lässpolen?

g-man
2007-07-09, 21:33
Strular med båda nycklarna som jag har..

g-man
2007-09-25, 20:22
en kompis läste av felkoder idag och i startspärren fanns inga felkoder men i motorstyrdonet så var det:

hallgivare (g40) signal saknas
motorstyrdon är spärrat
intermittent

nåt förslag?

sen så är mitt kombiinstrument glappt men det är väl bara löda om det enligt nån annan tråd..

Henrik.M
2007-09-25, 21:36
hallgivare (g40) signal saknas

Du måste ha igång bilen när du läser av felkoden på motorstyrdonet på dessa gamla bilar , annars har du ingen signal från hallgivaren & får denna felkod. (Har diskuterats i en tidigare tråd för inte så länge sedan).
Dvs inget fel i bilen utan fel vid avläsningen.


motorstyrdon är spärrat
intermittent

Uppkommer när stöldskyddet strular som du beskrivit , då spärras motorstrydonet tillfälligt och bilen dör & du får den felkoden.

g-man
2007-09-25, 22:10
första felkoden var bara sparad sa han som läste av dom..

kan startspärren ha nå gemensamt med att kombiinstrumentet strular ibland?

det är handbromslampan som glöder ibland med släppt handbroms och ibland lyser den inte alls när den är dragen men slår man till ovanför så funkar det..
kan även få laddlampan att blinka om bilen är igång..

Henrik.M
2007-09-25, 23:29
första felkoden var bara sparad sa han som läste av dom..

Jag tor inte ha förstod vad den innebar isf ifall han sa så.

Prova starta bilen och läs av det igen så ska du se att den inte ger utslag på hallgivaren (g40).
Slå sedan av bilen och läs av felkoden på motorstyrningen med avstängd motor.....vips du får felkoden att det är avbrott till Hallgivaren.

Återkom gärna med resultat. =)




kan startspärren ha nå gemensamt med att kombiinstrumentet strular ibland?

Nej den har ett separat styrdon för startspärren på en 95:a.


det är handbromslampan som glöder ibland med släppt handbroms och ibland lyser den inte alls när den är dragen men slår man till ovanför så funkar det..
kan även få laddlampan att blinka om bilen är igång..

Handbromslampan = Kolla kablage + brytare under handbroms spak , har en tendens att bli slitet med åren och då spökar jordeningen.
Lampan lever då sitte eget liv.

Laddningslampan = Kan vara flera olika skäl , men en glödande/glimmande laddningslampa är antingen ett tecken på dålig jordning av generatorn alt en generator som inte laddar som den ska. (2 vanligaste felorsakerna jag i denna stund kan komma på).

g-man
2007-09-26, 18:15
det är handbromslampan som glimmar och laddlampan kan man få att blinka till genom att slå ovanför instrumenet.. så jag tror inte det är nåt fel på generator/handbromskontakt..

den har även falskvarnat för låg kylvätskenivå/överhettning så jag tror det är nån mupp som sitter och äter på några lödningar i instrumentet..

g-man
2007-10-05, 17:47
Bytte lässpolen och det verkar funka nu. Har inte strulat på över en vecka.