handdator

Visa fullständig version : Kompressor i golf V6 99-03



Rs mannen
2010-01-04, 11:56
några som instalerat?
vart har ni köpt ifrån å vad kosta det?
funkar bilen bra efteråt?
är ni nöjda?
många frågor blir det. =) men har bara yterst lite erfarenhet av z enginerings komp till vr6.
men har ni eller känner eller har något att tycka till om ämnet så skriv gärna,

Kommer ev Sälja A4,n å handla en golf, Men måsta ha nått som drar på alla 4 å är lite klös i. =)

foffa2002
2010-01-04, 13:46
några som instalerat?
vart har ni köpt ifrån å vad kosta det?
funkar bilen bra efteråt?
är ni nöjda?
många frågor blir det. =) men har bara yterst lite erfarenhet av z enginerings komp till vr6.
men har ni eller känner eller har något att tycka till om ämnet så skriv gärna,

Kommer ev Sälja A4,n å handla en golf, Men måsta ha nått som drar på alla 4 å är lite klös i. =)


När Danne.T hade det i sin bil för några år sen så åkte det ur väldigt fort.
Dålig prestanda på VF och Z kitten.
Helt död under 4500v och går inte mycket bättre än OEM.
Tar livet av vattenpumpen på löpande band pga det höga remtrycket.

Dock rätt enkelt att plocka bort innan besiktning.

Rs mannen
2010-01-05, 09:14
När Danne.T hade det i sin bil för några år sen så åkte det ur väldigt fort.
Dålig prestanda på VF och Z kitten.
Helt död under 4500v och går inte mycket bättre än OEM.
Tar livet av vattenpumpen på löpande band pga det höga remtrycket.

Dock rätt enkelt att plocka bort innan besiktning.

ahh, jo kan tänka mig det, den måste ju rent lågiskt komma upp i ganska mycket varv innan den börjar få "grepp" i luften å pumpar på, har altid varigt lite neg till centrufugal kopmparna, men som sagt smidigt att instalera, bästa vore om man kunde få i en lysholmare . mee den kräver lite mer platts. =(
det fina med detta är ju att det är ett kitt med programvara å allt, bygger man själv måsta man ju mappa, å det kostar, men vist, för 50000:- så har man ju ganska mycket å ge på innan man kommer över,
har ju civinco sprut i min audi, kanske skulle behålla det å kontakta dom om dom kan mappa en golf :)

ps: Vad är oem?

Henrik.M
2010-01-05, 17:24
Vad är oem?

Original Equipment Manufacturer på svenska orginaldel/produkt/tillbehör.

Rs mannen
2010-01-06, 11:27
ok :P

jo effektökningen blir ju så svakt märkbar, efter som den laddar från botten å laddar mer å mer hela tiden, så jag kan tänka mig att den käns helt orginal, men bör vara snabbare om man tittar på hur fort den ökar,

foffa2002
2010-01-06, 20:01
ok :P

jo effektökningen blir ju så svakt märkbar, efter som den laddar från botten å laddar mer å mer hela tiden, så jag kan tänka mig att den käns helt orginal, men bör vara snabbare om man tittar på hur fort den ökar,

den typen av kompressor du tittar på laddar inte från botten.
den behöver ca 4000varv innan den ger ca 0.15bar dvs knappt 15hk okning.
och vid 6200ger den 0.4bar dvs ca 45hk ökning med förluster.


men köper du ett VF eller z kitt så är det ju mjukvara med dvs du behöver inte mappa.


håll dig borta från skräp som civinco.
Piggy back är ju inget att hänga i julgranen.
då kan du ju löda på lite motstånd istället då du lurar givare med den boxen.


kör med mjukvaran som följer med eller mappa hos turbocenter =)

Rs mannen
2010-01-08, 10:58
den typen av kompressor du tittar på laddar inte från botten.
den behöver ca 4000varv innan den ger ca 0.15bar dvs knappt 15hk okning.
och vid 6200ger den 0.4bar dvs ca 45hk ökning med förluster.


men köper du ett VF eller z kitt så är det ju mjukvara med dvs du behöver inte mappa.


håll dig borta från skräp som civinco.
Piggy back är ju inget att hänga i julgranen.
då kan du ju löda på lite motstånd istället då du lurar givare med den boxen.


kör med mjukvaran som följer med eller mappa hos turbocenter =)


Tycker du man ska lägga pengaran på att montera ett turbo kitt å mappa ist, för väl finna färdiga kitt idag till v6,an oxo, eller?

flincken
2010-01-08, 11:49
klart du ska sattsa på turbo ist för komressor... bara fördelar.. : mindre efektbortgång, betydligt billigare och inte minst det sköna lagget.. ;-)

Rs mannen
2010-01-08, 15:59
klart du ska sattsa på turbo ist för komressor... bara fördelar.. : mindre efektbortgång, betydligt billigare och inte minst det sköna lagget.. ;-)

sköna lagget????? vill man ha det? har du kört en bil med skruvkompressor, typ lysholm eller autorotor? inte nogon ful rotex eller liknande, där har du go motorn karaktär,
Min Kadett GSI med skruv komp är nog den trevligare motorn jag kört (tänk den motorn i en golf2 kasoss, måste vara den optimala bus bilen, det bästa av 2 världar), hur go å mjuk som hälst å man hadde laddtryck så fort man gasade, å vart helt ilsk om man stämplade.
men problemet i golfen v6,an är utrymme för en skruvkompressor,
För har många gånger fundert på att bygga om å stoppa i en lysholmare i audin för att slippa turbon,
vist man förlorar effek på höga varv, men hur ofta varvar man ur motorn fullt, händer väldigt väldigt sällan, jag vill ha bra effekt från botten å upp i mellanregistret, då tänker ni, köp en Disel, men nej tack,


men men, störta anlednigne är att jag vill inte hålla på å meka när det ska besiktas, där av smidigt med typ vortex komp. skulle vara kul å provköra någon, men dom växer ju inte på träd :P

flincken
2010-01-09, 19:37
jo du har rätt.. vist äre skönt med bra botten.. bygde skälv en mk1:a med g60 rally motor för ca 2 årsedan.. men jag menar kännslan när man åker ut på påfarten till motovägen på 3:an siktar direkt in sig på vänsterfilen och så när varvet närmar sig ca 4000 varv o man bara känner hur man trycks mot ryggstödet samtidigt som det börjar vissla och lukta däcksrök och går lite på tvären... sen 4an.. samma sak... det är ju med rätt skönt... + att om man vill så kan man köra lite ekonomiskt o "spara" på motornoch drivlina om man inte "använder" trycket... det är svårt att göra när man har fullt tryck direkt från noll.. ;-)

men alla är vi olika... o det är väll tur d.

/Flincken

foffa2002
2010-01-10, 20:53
finns inget lagg med en ~450hk på en 2.8L med turbo

På daniels bil så är det ju sanslösa 800nm just efter 3000varv

outrunner
2010-01-10, 21:26
Kan inte låta bli(ta bort denna om ni vill).....
Varför inte både kompressor och turbo....det kör jag med o det funkar gööörbra.. *L*

Svarar direkt från 1000 varv o går klockrent ända upp till rödstreck...

Jetta-07 Tsi..... Vem behöver större än 1,4...

P.

Rs mannen
2010-01-11, 11:54
finns inget lagg med en ~450hk på en 2.8L med turbo

På daniels bil så är det ju sanslösa 800nm just efter 3000varv



hehe jo där fins det nog kraft :) men jag ska ha en vardags bil, dom jag kan dra båten med å åka överallt med utan att vara rädd för några haveier, å då käns ändå vortexkittet mäst driftsäkert, förutom orginal då, för R32 går väl inte att ha dragkrok på antar jag =(

jo komp å turbo är nog det optimala, eller 2 olika stora turbo, men som sagt plattsbris å ett sådant buggt blir ganska dyrt å mer avanserat.

foffa2002
2010-01-12, 16:56
hehe jo där fins det nog kraft :) men jag ska ha en vardags bil, dom jag kan dra båten med å åka överallt med utan att vara rädd för några haveier, å då käns ändå vortexkittet mäst driftsäkert, förutom orginal då, för R32 går väl inte att ha dragkrok på antar jag =(

jo komp å turbo är nog det optimala, eller 2 olika stora turbo, men som sagt plattsbris å ett sådant buggt blir ganska dyrt å mer avanserat.

problemet är ju just att dessa kompressorkit inte är driftsäkra.

Både kompressor och vattenpump strular ju på dessa pga högt remtryck.


tänk på att du landra på en 50- 100 000:- om du vill ha en bruksbil med mycket mos

Rs mannen
2010-01-12, 21:17
problemet är ju just att dessa kompressorkit inte är driftsäkra.

Både kompressor och vattenpump strular ju på dessa pga högt remtryck.


tänk på att du landra på en 50- 100 000:- om du vill ha en bruksbil med mycket mos

ahh, ok, får kanske tänka om lite så, vill inte bli ståendes bara för vattenpumpen ger upp =(

kanske får handla mig en S4 istället , eller kasnke rent av ha kvar audin å hiva i en Gt28 snurra, är bara det som fattas nu, allt annat är gjort, å den har gott driftsäkert med 1,3 bar i ladd i 1,5 år.
kanske ska göra en lättare motor renovering å ha kvar den då. men det är ju alltid kul med nått nytt ibland =)