handdator

Visa fullständig version : Få ut batteriet på rätt sätt?



Andersson Racing
2010-01-03, 23:07
Gällande en passat 1.8 t -05. Vad behövs egentligen demonteras?

Någon som kan bekräfta olika storlekar på batteriet på den modellen? Kan någon ge mig den exakt rätta storleken på den större varianten. Mekonomen hade slut och det blev naturligtvis ett förmodat felköp på Biltema........

Hur stor roll spelar 75 eller 80 amp?

Tack på förhand!

mvh Per

VWGolIV
2010-01-04, 00:08
Amp spelar inte så stor roll för en bensinmotor...

För en diesel så gör det lite mer skillnad, dock startar min bra trots att det bara är ett 64amp batteri när det skulle sitta 75 eller vad dom sa.

Vid kyla så är det bättre med ett större, men 75 räcker lika bra som 80 enligt min mening.

Andersson Racing
2010-01-04, 11:16
Amp spelar inte så stor roll för en bensinmotor...

För en diesel så gör det lite mer skillnad, dock startar min bra trots att det bara är ett 64amp batteri när det skulle sitta 75 eller vad dom sa.

Vid kyla så är det bättre med ett större, men 75 räcker lika bra som 80 enligt min mening.

Tack för svar!

mvh Per

jimZon
2010-01-04, 11:28
Amp antal är som redan skrivet inte av så stor betydelse, det har jag själv upplevt. Dock så är det skillnad på batteri och batteri. Biltemas verkar vara av VÄLDIGT varierande kvalité då jag fick tre batterier utbytta på garanti'n inom ett år. Tröttnade sedan och köpte ett Varta.

golf666
2010-01-04, 12:42
Gällande en passat 1.8 t -05. Vad behövs egentligen demonteras?

mvh Per

Plastskyddet ovanför batteriet (som täcker hela "vattenbaljan")!
Lossa listen i framkant, sen tror jag bara att de ska vara att skjuta/dra
plastskyddet frammåt (mot dig om du står framifrån bilen sett)!

Sen är resten en baggis :)

Ett tips är att kolla in bilmetros priser!
Köpte nyss ett TUDOR batteri åt tjejens a4 1.8t -03a och det gick på 1086:- med miljöavgift och lite rabatt!!

Stoppar hellre i ett ordentligt batteri för 1100:- än biltemas med varierande kvalite för 699:- även om jag spar 400:-!!!

Andersson Racing
2010-01-04, 14:03
Plastskyddet ovanför batteriet (som täcker hela "vattenbaljan")!
Lossa listen i framkant, sen tror jag bara att de ska vara att skjuta/dra
plastskyddet frammåt (mot dig om du står framifrån bilen sett)!

Sen är resten en baggis :)

Ett tips är att kolla in bilmetros priser!
Köpte nyss ett TUDOR batteri åt tjejens a4 1.8t -03a och det gick på 1086:- med miljöavgift och lite rabatt!!

Stoppar hellre i ett ordentligt batteri för 1100:- än biltemas med varierande kvalite för 699:- även om jag spar 400:-!!!

Tack för input!

Det satt ett 80 amp varta batteri (orginal VAG) i bilen.

Håller med er fullständigt om kvalité före pris men vad fn gör man när det bara är biltema som är öppet/ har kvar batteri och man måste ha ett batteri!?

Jag hade ett batteri modell större och i kombination med riktig kyla spräckte jag plastskyddet upp mot vindrutan, skall bli intressant och se vad VAG vill ha för den plasten..........

mvh Per

Åkesson
2010-01-04, 15:57
Batteri test
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Andersson Racing
2010-01-05, 14:50
Efter ett dygn i batteriladdaren var batteriet som nytt otroligt nog vid check hos min lokala mekarkung, så biltemabatteriet är nu återlämnat och ny plast vid rännan är beställd!

Over and out!